Vi i Digital Opptur har akkurat vært på BrightonSEO - verdens største SEO-konferanse. Der hadde vi stand for SEO-verktøyet WebSpec, og møtte mange store aktører og inspirerende foredragsholdere. Vi har fylt opp sekken med masse ny kunnskap som vi såklart vil dele med dere!
I denne artikkelen oppsummerer vi det vi mener var hovedpunktene og de viktigste temaene fra konferansen. Vi kommer også til å gå mer i dybden på noen av temaene etter hvert. Enjoy!
Når vi søker, bruker vi veldig ofte forslagene Google kommer med, det såkalte People Also Ask (PAA). Det som skjer da er at vi får et helt annet søkeresultat enn det vi egentlig hadde fått om vi fullførte vårt ordinære søk. MEN, det vi optimaliserer for er gjerne det ordinære søket. Da risikerer vi jo å ikke være synlige i det resultatet brukeren får!
Videre vil Google komme med flere forslag relatert til søket:
Poenget her er alle mulighetene som finnes forbi det såkalte SERP zero. Hvilke konkurrenter dukker opp i de alternative søkeresultatene? Hvilket innhold finnes der? Hva skjer når folk bruker voice search? Dette bør vi også optimalisere for, så vil det sannsynligvis øke bredden av synligheten din i SERP-universet.
Det er ingen hemmelighet at man gjerne vil redusere acquisition cost slik at man får mer igjen for pengene man bruker på markedsføring. En ganske åpenbar mulighet til det er å øke sin synlighet og anskaffelse av kunder via det organiske innholdet sitt.
Det første du må gjøre er å utnytte synergiene mellom betalt søk og organisk søk - veldig enkelt forklart: bruk analysene dine og ta fatt på de mest lønnsomme produktene. Optimaliser disse for organisk synlighet!
Videre bør du optimalisere for video, featured snippets, People Also Ask (Folk spør også om dette) osv. Ifølge Ahrefs inneholder 43% av alle SERPs en PAA-boks. Forslagene i denne boksen kan brukes til å generere flere spørsmål du kan bruke i innholdet ditt, og dermed ta større plass i resultatet!
Når vi snakker om søk er det lett å kun tenke på Google, Bing og de andre rene søkemotorene. Men, vi søker jo ikke bare her.
Kanskje har potensielle kunder begynt å søke etter oppskrifter og andre how-to’s på TikTok i stedet for Google? Da må vi sørge for å være synlige også i denne kanalen. Du som merkevare bør da jobbe strategisk med SEO på TikTok, slik at du er synlig når noen søker etter noe som er relevant til videoen din.
Hvilken plattform vi bruker for søk avhenger av bransje. Spesielt er inspirasjonssøk som “festivalantrekk” og “interiørtrender” populære på visuelle plattformer som TikTok og Pinterest. Hvis du er en aktør som selger klær, sminke, interiør eller lignende, bør du definitivt teste ut slike kanaler. Det samme gjelder merkevarer innenfor mat og drikke, da oppskrifter som nevnt har blitt veldig populært i videoformat.
Så opplever du at det er en nedgang i spesifikke søk på Google, betyr det ikke nødvendigvis at det faktisk er en nedgang i søk. Kanskje har mange av søkene bare flyttet seg til en annen plattform? Når du sjekker søketrender, husk derfor å sjekke de andre kanalene også!
Det snakkes mye om ChatGPT om dagen, forståelig nok, da AI kan bidra i mange av våre arbeidsoppgaver. Dette kan være alt fra å skrive annonsetekster og enkle produkttekster, til lengre artikler og oversettelse av innhold. Selv om ChatGPT ikke leverer plettfrie resultater med en gang, og vi gjerne må spørre både to og tre ganger før vi får et ok output vi selv kan jobbe med, kan det på sikt bidra til å gjøre vår arbeidshverdag mer effektiv.
Forbrukerne er også generelt åpne for at bedrifter bruker AI til å generere innhold, men ønsker at det er åpenhet rundt at det er brukt.
Det aller viktigste vi tar med oss fra BrightonSEO knyttet til ChatGPT, er at vi må lære oss å bruke det. Jo mer erfaring og læring vi kan få, desto bedre utgangspunkt har vi for å bruke det som et verktøy i vår arbeidshverdag.
Vi er, satt på spissen, omringet av inntrykk og informasjon til alle døgnets tider, fra alle kanter. Kognitiv belastning handler om at vi ikke kan håndtere ubegrenset med informasjon på en og samme tid.
Og når vi jobber med SEO (og all annen markedsføring) bør vi huske på dette, så vi ikke overlesser forbrukeren med informasjon. Vi må rett og slett gjøre det lett for forbrukeren å ta avgjørelsen - ikke bidra til mer forvirring.
Innen SEO kan dette for eksempel gå ut på å:
Det enkle er ofte det beste; fokuser på å gjøre informasjonen så ukomplisert og forståelig som mulig. Da vil budskapet ditt komme tydelig frem, og gi effekt.
Historisk sett har vi som jobber med SEO optimalisert for plass nummer 1, for å få mest mulig ut av vår organiske trafikk. Dette er fortsatt både riktig og viktig, men det er på tide å tenke på hvordan du skal komme deg til posisjon “0”. Har du lyst til å klatre til topps på Google uten å bygge lenker eller oppgradere hele innholdsporteføljen på nettsiden din? Da er posisjon 0, featured snippets, veien å gå.
Featured snippets er spesialutformede søkeresultater som gir raske svar på søkeforespørselen, plassert helt øverst på Googles resultatside. Google henter denne informasjonen fra en av de høyest rangerte sidene, som deretter får denne uthevede plassen i søkeresultatet. Innhold som får disse plasseringene er vanligvis:
De fleste aktører sitter på unik, verdifull data uten å bruke det i innholdet på nettsiden. Dette er en gyllen mulighet for å gi potensielle kunder nyttig informasjon de ikke finner andre steder. Det er også ofte en effektiv måte å få lenker fra andre nettsteder på. Kanskje er du en eiendomsmegler som sitter på store mengder prisstatistikk? Eller et reisebyrå som sitter på mye informasjon om hvor de fleste unge drar på backpacking? Slik data kan brukes til å lage innhold som:
Selv om dette er arbeid som tar litt tid, er det høy sannsynlighet for at slikt innhold fungerer godt på søk. Nå er det bare å begynne å grave i dataen din, og publisere det som gir størst verdi for kundene dine!
Godt innhold og SEO handler i stor grad om brukeropplevelsen og følelsen vi som merkevare gir forbrukere. Det er lett å henge seg opp i alle de små faktorene i algoritmen til Google, men vi må ikke glemme at vi lager innhold først og fremst for mennesker. Hvordan ville du jobbet med innhold hvis Google ikke eksisterte? Tenk på hvordan du kan:
Du bør altså prøve å underholde, skape verdi, tillit og generelt en god opplevelse for brukerne dine. Hvis du klarer dette, vil du sannsynligvis lykkes på søk også.
Som vi alle vet er GA4 på full fart inn i stort sett enhver markedsførers verden. Google stenger GA3 for alle kunder den 1. juli og erstatter det med GA4.
Innen den tid bør man ha satt opp GA4 og gjort noen nødvendige grep for å være helt klar.
Her er våre tips om hvordan du lettere kan analysere organisk søk i GA4:
Vi har alle hørt eller sett former for automatisering. Vi har sett hvor godt det kan gjøres, men også hvor dårlig det kan gå. En gjennomtenkt og god plan for å benytte seg av automatisering er derfor nødvendig. Man benytter automatisering til tidkrevende oppgaver, da gjerne repetitive.
Key takeaway for området “automatisering” er:
Automatisering kan ha en direkte innvirkning på hvordan du jobber, samt legge til rette for kjapp og god validering av data man ønsker å automatisere.
Digital Opptur har utviklet SEO-verktøyet WebSpec som skal hjelpe deg med å enkelt optimalisere blant annet meta titler, meta beskrivelser, sosiale titler og strukturerte data.
Vi tror flere vil ha god nytte av å bruke Webspec til å jobbe med SEO på en rask og enkel måte. Vi var derfor tilstede på Brighton SEO med en egen stand for WebSpec.
- Tilbakemeldingene fra SEO-miljøet var veldig gode og det er gøy å se hvor mange positive tilbakemeldinger vi fikk. Det var mange som var nysgjerrige og ønsket å teste det, sier teknologisjef i Digital Opptur Stian Instebø.
Oppsummert var BrightonSEO en veldig spennende konferanse, hvor vi tar med oss mye verdifull kunnskap inn i jobbhverdagen vår.
Vi håper at du etter å ha lest dette også lærte noe nytt! Vil du vite mer om SEO eller ønsker hjelp av oss for å komme i gang? Ta kontakt med oss her.