Hva er SEO og hvorfor er det viktig?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å legge til rette for at nettstedet kan vises på relevante søkeord når noen leter etter deg eller det du tilbyr. 

Maskinene har blitt flinkere og flinkere til å kjenne igjen det menneskelige i hvert søk, så det er viktig å huske på dette når vi skal lage innhold. 

I denne artikkelen skal vi enkelt forklare deg hva SEO er og hvorfor det er viktig. Vi kan dele inn SEO i to hoveddeler; teknisk SEO, og innhold. La oss starte med det første først:

Hva er teknisk SEO

Her passer vi på at nettsiden er teknisk egnet til å søkemotoroptimalisere. Det er her vi blant annet legger inn meta-data for å fortelle Google hva nettsiden vår, blogginnlegget vårt, eller artikkelen vår handler om. 

Søkeord i søkemotoroptimalisering

En søkeordsanalyse vil avsløre hvilke søkeord folk bruker for å finne siden din, når på året det blir søkt mye etter dette, og hvor mye. Dette tar vi med oss når vi skal planlegge hvilket innhold og hvilke sider vi bør produsere, og når vi kan forvente størst pågang.

Søkeordene bør du bruke i tittel, url, metabeskrivelse, underoverskrifter og i selve innholdet. OBS! Her er det viktig å huske på å kun bruke det der det er naturlig. Det nytter ikke å putte masse søkeord inn i teksten. Her kommer altså det menneskelige aspektet inn. Du kan lese mer om søkeordsanalyse her.

Tittel-tag på nettsiden din

Tittel-tag, altså sidetittelen, skal fortelle hva siden din inneholder. Ikke bare skal den fortelle søkeren hva siden handler om, men også søkemotorene. 

Tittel-taggen burde på sett og vis svare på det søkeren spør om, og gjøre at man trykker seg videre inn på siden din. 

Her er det også viktig å bruke søkeord (som du allerede har kartlagt i en knallgod søkeordsanalyse!) du vet folk bruker når de søker etter produktet ditt, og som er relevant for innholdet på siden. 

Lengden på tittelen burde være mellom 30 og 70 tegn. Er den lengre, kuttes den ned. Det ser først og fremst ikke bra ut, men det blir vanskelig for søkeren å se hva siden din inneholder ut fra tittelen. 

Når du skal endre tittel-tag og metabeskrivelser kan det være raskere og mer effektivt å gjøre det via et verktøy. Vi bruker og anbefaler WebSpec for å jobbe med meta data på nettsiden din. Du kan endre de rett i WebSpec uten å forholde deg til publiseringsløsningen din.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelser beskriver kort hva siden handler om. Denne vises i søkeresultatet under sidetittelen, og kan inneholde opptil 160 tegn. 

På samme måte som sidetittelen skal du her gi en beskrivelse av hva siden din inneholder, bare litt mer utfyllende. Det er viktig å gi en riktig beskrivelse, være konkret og ikke minst bruke relevante (!) søkeord. 

Du kan også gjerne avslutte med en Call To Action (CTA) for å gi søkeren et siste lite dytt i riktig retning - altså til siden din!

Interne og eksterne lenker

Bruk av interne -og eksterne lenker er viktig når det kommer til SEO. Når Google skal rangere nettsiden din, tar de bruk av lenker, og lenkenes relevans, med i betraktning. 

URL

URL kalles på godt norsk internettadresse. URL-en sender søkeren til den spesifikke adressen, da forhåpentligvis din!

Det er viktig å gjøre URL-en SEO-vennlig. Det vil si at den burde matche det søkeren leter etter og være tydelig på hvem du er. Søkemotorene bruker URL-en som et lite signal til å forstå hva innholdet på nettsiden din er. Derfor er det lurt å inkludere et søkeord du vil rangere på, da helst “hoved”-søkeordet. Ved å inkludere dette søkeordet sier du til søkemotoren hva siden handler om. 

Google selv sier: “URLs with words that are relevant to your site’s content and structure are friendlier for visitors navigating your site.” 

I tillegg kan gode URLer gi brukere bedre forståelse for hvilken side de er på.

Overskrifter (H1-tag, H2-tag, H3-tag osv)

Når man prater om overskrifter i sammenheng med SEO prater man alltid om såkalte H-tags. H-en i H-tag står for heading, og man rangerer de fra 1-6, altså H1, H2, H3 osv. . 

Disse overskriftene brukes til å bryte opp teksten for leseren, samtidig som de forteller søkemotoren hva avsnittene handler om og hvordan siden er strukturert.

H1 er hovedoverskriften til siden. Denne skal det derfor være kun én av. Denne burde (som URL-en!) inneholde “hoved”-søkeordet. Dette fordi det er det første som leses av både leseren og søkemotorene, og den skal da si noe om innholdet på siden. 

Videre brukes H2-H6 som underoverskrifter og underoverskrifter av hverandre igjen – da for å bryte opp teksten både for leseren og søkemotoren – og da burde de også selvfølgelig inneholde søkeord man ønsker å rangere på. Husk! Bruk søkeord som er relevante! Akkurat det kan vi ikke understreke nok.

Alt-tag (bilde-tag)

I tillegg til å rangere med nettsider så kan du rangere med gode bilder. X antall søk gjøres i dag i bildesøk, derfor er det viktig at du legger til en relevant beskrivelse på bildene du bruker på siden din. Det er for eksempel veldig viktig at du har med navnet på produktet eller produktbeskrivelse på bildet av produktet du selger, slik at det blir synlig ved et eventuelt bildesøk. 

Når bilder eventuelt ikke vises, beskriver alt-teksten den samme betydningen som bildet skulle ha formidlet.   

Alt-teksten hjelper også søkemotorer å forstå og indeksere bildene dine. 

Hva er SEO-innhold

Innholdet på nettsiden er det viktigste. Det er viktig å matche intensjonen i søket til søkeren, mot det som venter på nettsiden. Det er innholdet på nettsiden din som til syvende og sist hjelper deg å rangere høyt i søkemotorene. 

Innholdet ditt må være relevant, konkret og svare på det leseren leter etter. Det nytter ikke å skrive ting om og om igjen, men ha en god flyt i teksten. Ofte kan det være en god idé å få hjelp til innholdsproduksjon for SEO.

Videre er det viktig å være klar over hva du vil at leseren skal få ut av innholdet ditt. Har du annet innhold på nettsiden din som kan være relevant for det leseren er ute etter? Link til den siden i teksten! Her må man legge opp til en videre handling, også kalt Call To Action (CTA).

Trenger du hjelp med SEO eller annen digital markedsføring? Ta kontakt med oss i Digital Opptur.  

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024