Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettsidene for å rangere best mulig i søkemotorer. Vi hjelper deg med både det tekniske og strategiske slik at du kan få trafikk fra søkemotorene.

Brukere søker etter både produkter og løsninger og vi vet hvor viktig det er å være godt synlig i søkemotorene, og da spesielt Google. Søkemotoroptimalisering (forkortet SEO) er i kombinasjon med Google Ads effektivt for å få mye av den riktige trafikken.

Hva er Søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er optimalisering av nettsider for at de skal rangere høyt når noen søker. Trafikken fra søkemotorene som du ikke betaler for omtales ofte som organisk trafikk, eller i noen tilfeller som “gratis trafikk” nettopp fordi du ikke betaler pr klikk.

Dette er et noe misvisende begrep fordi det ofte krever investeringer i form av endringer på nettsiden, produksjon av innhold og anerkjennelse digitalt.

Fordelen med å jobbe med søkemotoroptimalisering er mange, men først og fremst at det ofte gir mye relevant trafikk til en fornuftig kostnad. Det kan ta tid før arbeidet gir gode resultater og trafikk, men når du først rangerer høyt på sentrale søkeord er det svært verdifullt.

Det innebærer en rekke teknikker og metoder for å forbedre en nettsides rangering på søkemotorer, slik som Google. Jo høyere rangering, desto større sannsynlighet er det for at flere mennesker vil besøke nettsiden din.

Søkemotoroptimalisering må vedlikeholdes over tid og du vil kunne miste både trafikk og plassering om du ikke setter av tid til å jobbe jevnlig med dette.

Les også: Ny nettside - når bør du gjøre SEO?

Les også: Derfor er søkeordsanalyser en sentral del av arbeidet med SEO

Teknisk SEO

Teknisk søkemotoroptimalisering handler om å fjerne feil på nettsider slik at du ikke gir søkemotorene noen argumenter til at nettsiden din ikke skal rangere.

Alle nettsider opplever å ha feil på sidene sine og de mest vanlig feilene er

  • Linker som ikke fungerer
  • Bilder som ikke fungerer
  • Manglende sidetitler eller meta beskrivelser
  • Duplikate sidetitler eller meta beskrivelser
  • Treg lastetid på nettsiden

Gjennom analyser av nettsiden din kan vi avdekke tekniske SEO feil og hjelpe deg med å prioritere hvilke som bør rettes først. Vi vil også da løpende kontrollere nettsiden din og følge med på at det ikke dukker opp nye feil som må rettes.

En raks og enkel måte å rette opp teknisk SEO som meta titler og meta beskrivelser er ved å bruke SEO-verktøyet WebSpec.

Godt innhold

For å rangere høyt på søkemotorer må du ha godt innhold. Helst bør du ha j****lig godt innhold om konkurransen er stor.

Dermed er Innholdsmarkedsføring også en sentral del av godt SEO arbeid.

Sammen vil vi lage en plan for hva som skal produseres av innhold og hele tiden passe på at det henger sammen med søkeordsanalyser og den digitale strategien.

3 ting for å lykkes med Søkemotoroptimalisering (SEO)

Å rangere godt i søkemotorer handler veldig forenklet om

  1. Fjerne tekniske feil på nettsiden
  2. Ha relevant og verdifullt innhold
  3. Bruke de riktige ordene

Vi starter derfor ofte med en tekniske SEO-sjekk av nettsiden din for å sjekke om det er noen feil som kan brukes som argumenter mot at du skal rangere bra i søkemotorene. Dette kan være linker som ikke funker, duplikater eller ting som mangler.

Det neste er at du må ha så godt innhold at brukerne opplever det som relevant og verdifullt. Innholdet ditt bør være bedre enn konkurrentene dine. Her vil konkurranse og bransje ha mye å si for hva slags innhold som kan og bør lages. Dette kalles ofte gjerne for Innholdsmarkedsføring. Skal dere lage det selv eller få hjelp?

Det er også viktig å bruke de riktig ordene. Det skjer ofte at kundene dine bruker andre ord og begreper enn de faguttrykkene som dere bruker internt, og her finnes det mange eksempler på at det er store forskjeller på ord som i utgangspunktet betyr det samme. Ved å gjøre en søkeordsanalyse kan vi hjelpe dere med å finne ut hvor mange som bruker de ulike uttrykkene og hva som er smart å bruke.

Hva er en effektiv SEO-strategi?

En effektiv SEO-strategi inkluderer en rekke forskjellige elementer, inkludert:

  • Nøkkelordsoptimering
  • Kvalitetsinnhold
  • Teknisk SEO
  • Lenker fra andre nettsider
  • Brukervennlighet
  • Mobiloptimalisering

For de fleste bedrifter er en høy rangering på søkemotorer avgjørende for å nå målgruppen sin og øke salget. En høy rangering betyr også at nettsiden din er mer troverdig og anerkjent av søkemotorer. Dette kan øke tilliten til bedriften og gjøre det enklere å få nye kunder.

Hvem bør gjøre Søkemotoroptimalisering (SEO)?

Alle som har en nettside bør jobbe med SEO. Enda viktigere blir det om kundene dine søker etter de produktene eller tjenestene som dere leverer. Da må du synes hos søkemotorene.

Søkemotoroptimalisering bør være en prioritet for alle som har en nettside som er viktig for driften i selskapet og som greier å skape verdi gjennom den trafikken som kommer fra søk.

Men det krever en investering og innsats i minimum innholdsproduksjon, og ofte litt tekniske endringer på nettsiden. Derfor er det ofte de medium og store selskapene som jobber med søkemotoroptimalisering – eller de som ønsker å bli store.

Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker

Hvor mye koster det?

Selv om søkemotoroptimalisering ofte omtales som “gratis trafikk” så må det investeres i en nettside som fungerer teknisk, og ikke minst innhold.

Jevnlig produksjon av relevant og godt innhold er den største kostnaden i arbeidet med søkemotoroptimalisering. Enten om du bruker din egen tid eller betaler andre for å bruke av sin tid.

Det er også viktig at innholdet som produseres blir optimalisert for å oppnå trafikk fra søkemotorene slik at du kan høste fruktene av innholdet som er produsert.

Gjøre selv eller få hjelp?

Når du skal arbeide med søkemotoroptimalisering er det vanlig med et samarbeid mellom kunde og oss som byrå.

Du kjenner ditt selskapet og din bransje best, og du bør derfor være aktivt med når det skal produseres innhold. Enten om du gjør hele jobben med innholdsproduksjon selv, eller om du gir føringer med stikkord og enkelte setninger.

Uansett hvem som produserer innholdet må det være en overordnet plan om hvordan dette skal brukes til å nå de målene og KPIene som er satt.

Vi kan hjelpe til både det strategiske, innholdsproduksjon og optimalisering av tekster. Ønsker du tilbud eller å diskutere hvordan du kan få mer trafikk fra søk – kontakt oss her eller kom innom for en prat.

Kurs og Workshop

Uansett om du gjør hele eller deler av jobben selv, eller får hjelp av noen andre, vil du ha utbytte av et kurs eller workshop om søkemotoroptimalisering.

Du finner oversikt over alle våre kurs her.

Ønsker du en skreddersydd workshop? Kontakt oss for uforpliktende tilbud.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Alle rettigheter reservert 2023