Her er en oversikt over riktige formater på YouTube-annonser og Google Display-annonser.
Det er flere grunner til at du bør teste videoannonsering på Youtube og bannerannonsering i Google Displaynettverk. Dette kan blant annet bidra til økt oppmerksomhet og merkevarekjennskap, mer trafikk til nettsiden din og til og med flere konverteringer.
Det viktigste for denne annonseringen er at du har godt materiell. Men hvilke formater bør du lage materiellet i? Vi har satt sammen en oversikt!
Skal du kjøre videoannonser på Youtube er 16:9 (1920 x 1080 px) det ideelle formatet. Dette bredformatet passer for visning både på tv-skjermer, dataskjermer og mobilskjermer i liggende modus. En video i 16:9-format fyller skjermen og gir en helhetlig og profesjonell visningsopplevelse.
Avhengig av hva slags kampanjetype du ønsker å kjøre, finnes det flere ulike lengder. Hvis du skal kjøre bumper ads, som ikke kan hoppes over, må videoen være under 6 sekunder. Ellers kan videoene være så lange du selv ønsker, men vi anbefaler å holde videoen på ca. maks ett minutt, for å holde på seeren.
Hvis du kun ønsker å kjøre annonser på Youtube Shorts vil formatet 9:16 (1080 x 1920 px) være det som er mest tilpasset plattformen og som gir flest visninger, men det er også mulig med 1:1 (1080x1080). Her må videoannonsene være under 60 sekunder.
For å oppsummere, formatene som kan brukes på YouTube er altså:
Når det gjelder bannerannonser, anbefaler vi å kjøre flere formater samtidig, da dette gir flere muligheter for ulike plasseringer og økt sannsynlighet for at dine annonser vises. Det gir også en mulighet for å ha en rød tråd i annonseringen og gjør at samme bruker kan se annonsen din på flere forskjellige nettsteder og apper.
Det finnes mange ulike formater du kan bruke, men de formatene vi anser som de viktigste er:
Hvis du ikke ønsker å forhåndslage bannerannonsene kan du sette opp responsive bannerannonser i Google Ads. Dette er annonser hvor du laster opp bilder, tekster og en logo, og deretter kombinerer Google disse elementene til annonser som automatisk justeres for å passe ulike skjermstørrelser og enheter. Dette gjør at annonsene dine kan vises på mange ulike plasseringer, uten at du må lage de enkelte annonsene ferdig.
Det er flere fordeler med responsive bannerannonser, som for eksempel:
Vurderer du å bruke responsive bannerannonser bør du også ha i bakhodet at du har redusert kontroll på hvordan annonsene dine blir seende ut for brukeren. Google mikser og matcher elementene som ønsket, og det kan gjøre at annonsen ikke blir seende ut slik du ønsker. Så hvis din bedrift er opptatt av å ha full kontroll på hvordan annonsene ser ut, kan det være at denne annonsetypen ikke er noe for dere.
Nå som du har kontroll på formatene er det bare å sette i gang med annonser slik at du også kan komme i gang med annonsering på YouTube og i Googles Displaynettverk. Ved å fokusere på de mest effektive formatene kan du øke synligheten og engasjementet, og dermed få mest mulig ut av kampanjene dine.
Husk at et større utvalg av formater også åpner opp for flere plasseringsmuligheter, noe som kan gi bedre resultater for hele kampanjen!
Lurer du på noe om annonsering på Youtube eller i Googles Displaynettverk? Ta kontakt med oss i dag!