Konkurrentanalyse - Share of Search

"Share of Search" kan gi deg en god innsikt i hvor mange som leter etter deg og merkevaren din, og dermed være en nyttig indikator på forbrukerinteresse og kan korrelere med andre forretningsmål som markedsandel og salgsvolum.

Hvor mange søker etter deg?

"Share of Search" er et mål på en merkevares eller produkts andel av søkevolumet i sin kategori. Det er en metode for å estimere merkevarens popularitet og markedsandel ved å analysere hvor ofte folk søker etter merkevaren eller produktet på søkemotorer som Google, sammenlignet med konkurrerende merker eller produkter.

For eksempel, hvis folk utfører 1000 søk relatert til smarttelefoner, og 500 av disse søkene inneholder merkenavnet "Apple" og relaterte søkeord som også inneholder merkevaren, vil Apple ha en "Share of Search" på 50% i smarttelefonkategorien.

Ved å spore endringer i "Share of Search" over tid, kan bedrifter måle effektiviteten av markedsføringskampanjer og andre investeringer.

Det gir merkevarer innsikt i deres relative popularitet og hjelper dem med å identifisere områder der de kan forbedre sin markedsføring og merkevarebygging.

Rask innsikt

Share of Search gjøres hver måned for å gi deg et løpende bilde og innsikt på hvordan det går. Månedlige analyser gjør det mulig for bedrifter å reagere raskt på endringer i markedet eller kundepreferanser. Du kan raskt måle og se effekt av både egen innsats og hva konkurrenter gjør.

Fordelene er at selskaper kan tilpasse sine tilbud og markedsføringsinnsats i sanntid, noe som gir et konkurransefortrinn. Å gjennomføre en månedlig "Share of Search" analyse gir bedrifter verdifull innsikt i markedstrender og kundepreferanser.

Hvem passer dette for

Å måle hvor mange som søker etter merkevaren din er en god og objektiv måte å måle etterspørsel på. Ved å gjøre samme undersøkelse over tid får du også et godt bilde av hvordan det utvikler seg - både i absolutte tall og relativt.

Share of Search passer best for alle bedrifter som har et minimum av søk etter egen merkevare. I tillegg kan vi sammenligne dette med utvalgte konkurrenter.

Å utføre en "Share of Search" analyse månedlig hjelper bedrifter med å holde fingeren på pulsen av markedet og justere strategiene sine proaktivt for å oppnå optimal ytelse. Det gir et datadrevet grunnlag for beslutninger, noe som øker sannsynligheten for suksess i et konkurransepreget marked.

Ta kontakt med oss for å diskutere om Share of Search er riktig for dere og hvordan vi kan hjelpe dere.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024