SEO på TikTok - slik lykkes du

04.10.22


5 minutter

Vil du nå flere gjennom SEO på TikTok? Her får du tips til hvilke videoer du bør lage og hvordan du kan påvirke spredningen av dem.

Først: Hva er TikTok?

TikTok er en av de raskest voksende sosiale medier plattformene i verden. Det er også det mest besøkte domenet i verden. Det startet med dansevideoer, men har nå blitt en plattform hvor man kan finne alt fra trender, sminketips, nyheter, boktips og mye mer! Plattformen spesialiserer seg på brukergenerert innhold. 

Visualisering av trend.

Hva er TikTok SEO? 

Fremover vil TikTok SEO være den mest effektive måten å nå toppen av organiske søkeresultater. SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Dette vil være med å tilpasse din video til hvordan den skal bli funnet når noen søker på TikTok.

Hvorfor er SEO på TikTok viktig?

Jo, vi ser at flere og flere bruker TikTok som en søkemotor for å finne svar. Dette kan være for eksempel inspirasjon, life hacks, trender, nyheter eller oppskrifter. Det gjør at du kan nå ut til veldig mange relevante brukere hvis du har videoer som rangerer høyt.

Analyser og finn trender

Før du lager en video burde du finne ut hva folk søker på inne på TikTok. Mer spesifikt bør du finne ut hva de søker på innenfor den kategorien du ønsker å lage en video til. Her for eksempel, ser vi at folk søker etter “Life hacks that actually work”.

Visualisering av søk på TikTok.

Inkluder søkeordene i videoen

På samme måte som på nettsiden din er det helt avgjørende å ta med informasjon om det du ønsker å rangere på i appen TikTok. Hvis det er “life hacks” du vil rangere på må dette naturligvis være med i videoen. Det er derfor viktig at du gjennom hele videoen fortsetter å bruke ord som du tror vil være relevante for de som søker. Det er viktig at det du forteller har en mening og at du ikke bare kaster ut ord som ikke har noen sammenheng med innholdet. 


TikTok analyserer både skrift og tale i videoen og bruker det for å avgjøre hva videoen skal rangere på. Det anbefales faktisk at du benytter både tale og skrift i løpet av de tre første sekundene av videoen til å fortelle hva videoen handler om. Dette kan for eksempel være "Life hacks that actually works" dersom videoen handler om "life hacks". Det er også viktig å merke seg at tale kun fungerer på engelsk per nå.

Bruk riktig musikk

Et viktig verktøy for TikTok er musikken du bruker. Relevant og riktig musikk til filmen vil gjøre at du havner høyere på søkeresultatene. Her er det da viktig at musikken passer til videoen og at lyden er populær. 

Hvis du velger en lyd som ikke passer, men som er populær kan du risikere å få redusert views og deretter lavere rangering. 

Visulisering av data.

Du kan enkelt få en oversikt over hvilken musikk som er “trending” på TikTok ved å trykke her!

Bruk riktige hashtags

Hashtags er den enkleste måten å fortelle TikTok hva videoen din handler om. Ved å bruke relevante hashtags forteller du algoritmen til TikTok hva den omhandler. Ut ifra dette vil TikTok vise videoen til personer de vet synes kategorien er spennende. Sjansen for flere views og bedre rangering i søkeresultatene er høyere om du tar hensyn til dette.  

Bruker du de mest brukte hashtaggene som f.eks. #fyp (For You Page) så vil konkurransen være mye større, og sannsynligheten for at du rangerer øverst veldig liten. Det kan derfor være lurt å finne de hashtaggene som er relevante for deg og din video. Ikke vær redd for å være presis og konkret.

Finn trending hashtags ved å trykke her!

Del på andre plattformer

Når man først lanserer videoen ser vi av erfaring at TikTok sender den ut til rundt 2-300 mennesker for å se responsen på filmen. Ved å dele filmen på andre plattformer via lenke kan det bidra med å øke seere og relevans til filmen. 

TikTok annonserte nettopp at de ønsker å gjøre SEO på plattformen enda viktigere fremover. Dette skal de blant annet gjøre ved å øke antall tegn man kan bruke i beskrivelse fra 100 til 2200. Dette er en tydelig indikasjon på hvor viktig SEO blir i tiden fremover for algoritmene til TikTok.

Hvis du trenger hjelp med å lykkes på TikTok som bedrift er det bare å kontakte oss. Vi jobber med både annonsering på TikTok og rådgivning rundt digital strategi.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024