Pinterest er en SoMe-plattform de fleste har hørt om, men få har sett nærmere på i markedsføringssammenheng. Personlig synes jeg det er helt topp siden det fortsetter å gi billig trafikk og gode resultater for kundene våre. Men i dag skal vi dele hemmelighetene og gi deg fem grunner til å markedsføre på Pinterest.
Du kan se på Pinterest litt som om Instagram og Google fikk et barn.
Her har du en sterk søkemotor som finner det visuelle materialet du skulle ønske, hvor du i tillegg får muligheten til å lagre favorittene på din egen bruker gjennom "boards" og "pins". Se på det som en korktavler du skal kategoriserer favorittbildene dine i.
Men hva gjør egentlig Pinterest til en interessant markedsføringsplattform?
Pinterest-brukerne er på kanalen med ett mål for øyet: å bli inspirert. De ønsker å utforske alt fra baderomsoppussing til nye oppskrifter og mote- og strikketrender for kommende sesonger.
Derfor bør du se på Pinterest som en plattform hvor du må være litt i forkant og tenke på hva som blir populært noen måneder frem i tid.
Hvis du for eksempel selger dameklær, kan det være lurt å begynne å legge ut sommerkjoler allerede i mars/april, siden det er da folk begynner å søke etter dem. Selger du julegaveartikler, er september en perfekt tid å starte, da mange begynner gaveforberedelsene tidlig.
Pinterest fungerer som en visuell søkemotor designet for å holde brukerne inspirert med bilder de virkelig bryr seg om. Derfor er det viktig at innholdet ditt passer sømløst inn i feeden, men samtidig skiller seg ut ved å løfte brukeropplevelsen med kvalitetsinnhold.
Mange elsker Pinterest fordi det er et sted fritt for hverdagens SoMe-støy som politikk, spam og statusoppdateringer. Møt brukeren der de er, og post bilder eller videoer som inspirerer og fanger oppmerksomheten.
Mens innleggene dine på Facebook har en levetid på noen dager, vil gode innlegg på Pinterest ha en levetid på 6-12 måneder.
Pinsene dine fortsetter å generere både organisk trafikk og konverteringer i lang tid fra du publiserer, ved at du dukker opp i relevante søkeresultat på både Pinterest og Google.
Pinterest har akkurat kommet i gang med sin Performance+ AI-annonsering. Dette skal gjøre markedsføringen din betraktelig enklere gjennom å forenkle kampanjeoppsettet og hjelpe deg å finne relevant publikum.
Du kan velge mellom trafikkbaserte kampanjer, konverteringsbaserte kampanjer, og katalogbaserte shoppingkampanjer.
Vi har sett varierende resultater når vi har testet ut mulighetene, men kataloger har levert godt. Hvis du har lyst til å teste, må vi bare komme med en vennskapelig påminnelse om at kampanjene har en innlæringsfase på opptil 14 dager, så her gjelder det å være litt tålmodig.
Vi får stadig flere kunder til å annonsere på Pinterest, og tilbakemeldingene fra ulike markedssjefer er ganske enstemmig: De får resultater som overgår forventningene, uansett om målet er synlighet, trafikk eller konverteringer.
Ofte blir annonsering på Pinterest møtt med mye skepsis, fordi det er en annonseringsplattform folk har lite kjennskap til. Dette mener jeg også er mye av grunnen til at man får så gode resultater; konkurransen er lav.
Så om ditt virke er innen en bransje som har tilgang til inspirerende bilder og videoer ville min oppfordring vært å sette litt av markedsbudsjettet til side og teste deg frem på denne plattformen.
Pinterest er en blanding av et sosialt medium og søkemotor, så business manageren og oppsett vil være litt annerledes enn hva du er vant med i Meta, Snapchat og TikTok. Er du interessert i å komme i gang, men trenger litt hjelp for å sette opp dine første kampanjer, er det bare å ta kontakt med oss her.
I denne saken hjelper vi deg med rent praktisk å komme i gang på Pinterest. Her får du detaljer som kan gi deg støtte i om Pinterest er noe for virksomheten din, hva profilen din bør inneholde, og hvordan du skal jobbe for å få resultater organisk i kanalen.