Har du innhold som kan inspirere folk? Selger du visuelt fine produkter, eller selvutvikling? Sjekk om du burde investere i markedsføring på Pinterest – og i så fall hvordan du kommer godt i gang!
400 millioner månedlige brukere finner ting de liker og planlegger fremtiden sin på Pinterest. I Norge har Ipsos kategorisert plattformen som “one to watch”. Foreløpig er 4 % av nordmenn der, altså et par hundre tusen.
Hvis du har et nisjeprodukt eller internasjonalt marked bør du se nærmere etter. Kanskje dette er en plass hvor din bedrift kan ta en sterk posisjon.
Det sies faktisk at kommende trender vises på Pinterest før andre steder. Derfor har plattformen sine egne årlige rapporter, Pinterest Predicts, hvor de spår hva vi vil ha på oss, hvordan vi vil innrede hjemme, og en rekke andre trender – før de har nådd massene.
I inngangen til 2023 spår de for eksempel at alkoholfrie drinker, dekorative sopper i interiøret og korte hårlugger er på vei til å bli superhot.
Uansett. Markedsføring på Pinterest er en spennende mulighet, spesielt hvis du driver innenfor en av disse kategoriene:
Pinterest er en av de beste plattformene for “evergreen”-innhold, altså innhold som kan leve lenge. Sånn sett kan vi si at Pinterest ikke har det samme jaget over seg som du muligens føler på Instagram. Det minner kanskje mer om TikTok. Relevant innhold blir sendt til interesserte brukere, gjennom smarte algoritmer. Når du postet det, er mindre viktig. Her er det kvalitet og treffsikkerhet som teller.
Markedsføring på Pinterest gir deg mye for pengene, iallfall foreløpig.
97 % av alle søk på Pinterest er ikke merkevare-relaterte. Det gjør det lett å nå ut med betalte annonser på relevante søkeord og interesser, og særlig fordi såpass få norske merkevarer har oppdaget Pinterest som annonsekanal ennå!
Ipsos-statistikken viser videre at 98 % av Pinterest-brukerne i Norden søker aktivt etter nye ting. 90 % av dem oppgir at de bruker Pinterest som inspirasjonskilde til faktiske kjøp, og 83 % har foretatt kjøp direkte fra plattformen.
Pinterest er både en SoMe-plattform og en søkemotor.
Brukerne er på Pinterest for å hente inspirasjon; det kan være til et bryllup, oppussingsprosjekt, eller kanskje man vil drive med personlig utvikling.
Nå du har registrert deg, kan du lage en eller flere tavler – for eksempel en tavle for oppussing av stua. I denne tavlen lagrer du bilder og videoer, som kalles pins. Tanken er å lage din egen digitale inspirasjonstavle. Du kan laste opp eget innhold, og se på andres innhold.
Organiske og betalte innlegg, fra privatpersoner og bedrifter, legger seg om hverandre sømløst i samme feed på Pinterest. Legg merke til hvordan annonseposten sklir sømløst inn i det organiske innholdet.
På Pinterest nytter det ikke å komme med dårlige bilder. Dette er estetiker-kanalen fremfor noen! For å bli “pinnet” på andres tavler, må bildene og videoene dine passe inn i deres smaksunivers.
Engasjement på Pinterest er annerledes enn engasjement på sosiale medier generelt. Her er det mindre dopamin-engasjement med hjerter og kommentarer. Folk er mer opptatt av å finne og lagre inspirasjon til sine egne tavler.
Dette betyr også at det er mindre påkrevd av deg som bedrift å være aktiv daglig.
For å lykkes på Pinterest, er det 5 ting du må tenke på:
Gjør en søkeordsanalyse for å finne ut hva folk søker på for å finne produkter som dine. Et godt startsted er å bruke søkefeltet inne i Pinterest. Bruk søkeordene dine i bio, bildetekster, navngivning av tavler etc.
Når du oppretter en profil, bør du legge litt tid i å gjøre den attraktiv og komplett. Legg inn logo eller et relevant profilbilde, og et fint toppbilde som forteller noe om hva dere selger. Skriv en kort og hyggelig bio, lenk til nettsider og sosiale medier. Organisér dine pins i tavler, og navngi dem med relevante nøkkelord.
Utseende teller på Pinterest! Pass på at du lager pins i stående format, uansett om du legger ut bilder, korte videoer eller slides. Det er vanlig å poste bilder med tekst på, som leder målgruppen din til å klikke for å få mer informasjon.
Når noen klikker på pinsene dine, bør de bli sendt til et relevant og presentabelt sted – typisk en artikkel eller produktside på nettstedet ditt. Det betyr at du må lage klart destinasjonen først, og lage pinnen etterpå.
Du får antagelig ikke den synligheten du vil ha hvis du bare poster noen pins og ikke følger opp. Gjenbruk gjerne innhold (“content repurposing”) slik at samme tema gjentas i forskjellige formater og med ulike vinklinger. Du kan også lage klart masse innhold på én dag og spre publiseringen ut over tid. En publiseringsplan hjelper deg å få kontroll, og gjør at du sparer tid.
I likhet med LinkedIn er Pinterest en plattform som går “sakte”. Det kan ta tid før du ser effekten av arbeidet ditt, men trafikken du skaper herfra kan være mye verdt.
Vil du prøve markedsføring på Pinterest? Om du ønsker drahjelp fra Digital Opptur, vet du hvor du finner oss.