«Tag en venn som...», «lik hvis...» Om ikke bedriften du selv jobber for har lagt ut en slik post på Facebook, har du helt sikkert sett andre gjøre det. Svært sannsynlig vil dette prege mindre av feeden din fremover. Facebook slapp nemlig igår en pressemelding om at de nok en gang strammer inn reglene for såkalte klikkbaits.
Fenomenet tok først av i USA, men også i Norge har bedrifter begynt å bruke denne typen poster i kampen om oppmerksomhet. Poster som forsøker å lokke brukere til å engasjere seg i form av likerklikk, delinger og kommentarer. Mens noen brukere gladelig er med på leken, har dette over tid også skapt forargelse. Så mye at Facebook nå oppfatter det som et problem.
I pressemeldingen skriver Facebook at de har kategorisert tusenvis av poster, og at de har utviklet en algoritme som de vil vise slike poster mindre. Samtidig skriver de at sider som publiserer mye av denne typer poster vil bli straffet med lavere rekkevidde. Dette er en av flere grep Facebook gjør fremover for å gjøre innholdet i nyhetsfeeden mer autentisk og relevant for oss brukere. Facebook følger nøye med på hvordan vi responderer på innholdet i nyhetsfeeden fordi de ønsker å holde oss der lengst mulig.
Vi mener denne endringen er riktig korreks fra Facebook sin side. Ingen bedrifter tjener på å få trafikk fra brukere som ikke opplever dem som relevante. I verste konsekvens oppfattes slikt innhold som direkte plagsomt. I våre kurs understreker vi viktigheten av å være nettopp relevant for målgruppen. Mye tyder på at dette ikke lenger bare er et godt råd for gode resultater, men også et krav for å i det hele tatt få lov til å være i brukernes nyhetsfeed.
Har du spørsmål til hva som fungerer på Facebook? Meld deg på Facebook-kurs her. Eller ta kontakt for en uforpliktende prat om Facebook her.