Hva er forskjellen på rekkevidde og visninger i sosiale medier?

24.10.24


5 minutter

Hva er forskjellen på rekkevidde, visninger og frekvens i digital markedsføring? Dette er blant de vanligste spørsmålene vi får. Etter å ha lest dette blogginnlegget vet du svaret, og kan presentere tallene med ekstra selvtillit på neste markedsmøte. 🙂

Rekkevidde

Rekkevidde (reach) er hvor mange unike kontoer du har nådd ut til, som har sett annonsene dine minst én gang. Med andre ord: Hvor mange personer som har sett posten/annonsen.

Du kan måle rekkevidde på flere måter:

Organisk rekkevidde

Organisk rekkevidde er hva du får gratis fra f.eks. Meta sin algoritme. Dette blir målt når følgerne dine får opp innleggene dine i feed, stories eller reels.

Tips: Du kan øke organisk rekkevidde ved å se når følgerne dine er mest aktive, og poste deretter. Tidspunkt varierer fra bransje til bransje, men de fleste er mest aktive fra klokken 09.00-14.00 og 17.00-18.00 på hverdager.

Viral rekkevidde

Viral rekkevidde er når brukere får innhold opp i feeden fordi noen har likt, delt eller kommentert et innlegg.

Dette er en fin måling å ha når du skal se hvilke poster som skaper mest ringvirkninger, og hva slags type budskap du skal peile deg mer inn mot. En annen fin strategi er å ta disse annonsene inn i et betalt løp for å forsterke effekten av noe du nå vet engasjerer.

Betalt rekkevidde

Betalt rekkevidde refererer til de som har sett dine betalte annonser minst én gang. Betalt rekkevidde er basert på budsjett og målgruppe, så her har du mye av makten selv til å velge hvem du vil nå og hvor bredt du vil nå ut.

Visninger

En visning (impression) er hvor mange ganger en annonse blir sett totalt. Det betyr at visninger-tallet ofte er mye høyere enn rekkevidde-tallet, fordi samme person kan ha sett samme post/annonse flere ganger.

Tips: Frekvens

Når du skal se gjennom kampanjen din, er det fint å holde et øye med på frekvensen for kampanjen. Frekvens beregnes av å se den gjennomsnittlige visning per bruker, og du finner det som en egen måleenhet under annonseverktøyene. En tommelfingerregel er at en sunn frekvens ofte skal ligge på to til tre visninger per bruker i uken.

Ved for lav frekvens huskes ikke reklamen, mens en for høy frekvens gjør at annonsen fremstår som masete og mot sin hensikt. Dette er spesielt viktig å følge med på hvis du annonserer mot en liten målgruppe.

Les også:
Annonsering på Snapchat - en guide
Hvordan lykkes med katalogsalg på Meta

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2025