Annonsering på Snapchat - en guide

05.07.23


5 minutter

Annonsering på Snapchat kan være aktuelt for mange selskaper og organisasjoner. Her lærer du hvordan du gjør det.

I dag er Snapchat en av de mest populære plattformene med en stadig voksende brukerbase på opptil 2,8 millioner i Norge alene. Dette har gjort plattformen til en gullgruve for markedsføring og annonsering. Tidligere har vi skrevet om mange gode grunner til å velge Snapchat som markedsføringskanal, så i dette innlegget vil vi hjelpe deg med å komme i gang med annonsering på Snapchat gjennom en enkel trinn-for-trinn-guide.

Før vi starter er det viktig at du har en public profile for å kunne annonsere på Snapchat. Det er nemlig ikke mulig å annonsere med en privat profil. Er du usikker på om bedriften din har dette, kan du lese mer om det her

Steg 1: Åpne Snapchat for Business og velg annonsemetode

For å starte går vi inn på Snapchat for Business, hvor vi enkelt og oversiktlig kan sette opp annonser. Etter å ha trykket på “create an ad” kan du velge mellom to forskjellige oppsett; enten den enkle metoden med mål om å få flere besøkende eller fremme bedriften din, eller den litt mer avanserte metoden med mål om å drive flere kjøp. I dag går vi for den førstnevnte.

 

Steg 2: Definer mål

Videre vil du få valg om hva du ønsker å oppnå med denne annonsen. Ønsker du flere besøkende på nettstedet ditt? Å promotere merkevaren? At kunder skal ta kontakt? Flere nedlastninger eller få flere besøkende på appen deres? I dette eksempelet velger vi “website visits” og skriver inn adressen til nettstedet vi ønsker å sende besøkende til.  

Steg 3: Definer en call to action

Legg inn en tittel på annosnen og bestem hva det skal stå på call to action-knappen. Det kan for eksempel være "Besøk oss her!". Denne knappen sender folk rett til nettstedet ditt (eller hvor du vil), så det lønner seg å være smart med hva man velger her slik at de blir fristet til å trykke.

    

Steg 4: Velg målgruppe, plassering og budsjett

Bruk litt tid på innstillingene i annonsekontoen din, det har du igjen for når resutatene begynner å komme inn. Snapchat gir deg mange muligheter til å målrette annonsene dine basert på kjønn, alder, interesser og mer. Velg kriteriene som er mest relevante for målet ditt.

Du må velge hvilke land du ønsker at annonsen din skal vises. Velg bare Norge hvis du kun selger i Norge.

 

Når du har valgt plasseringen din, må du sette et budsjett for annonsekampanjen din. Snapchat gir deg muligheten til å velge mellom flere budsjettalternativer, inkludert daglig og totalt budsjett.

Steg 5: Last opp annonsen, og du er i mål!

Til slutt må du laste opp annonsen din til Snapchat-plattformen. Du kan laste opp forskjellige filtyper, inkludert bilder og videoer, og du vil bli bedt om å bekrefte at annonsen din overholder Snapchats retningslinjer. Når du har fulgt disse trinnene, vil Snapchat godkjenne annonsen din før den går live.

Det er verdt å merke seg at Snapchat også tilbyr muligheter for å måle suksessen til annonsene dine, slik at du kan justere og optimalisere kampanjene dine over tid. Lykke til med å sette opp Snapchat-annonser!

Avslutningsvis: Vil du fordype degg og lære mer, anbefaler jeg artiklene nedenfor, eller meld deg på våre kurs.

Sjekk ut: 

Har du fått med deg disse nyhetene på snapchat?

Snapchat Pixel, Hva er det og hvordan fungerer det?

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024