Bør du teste annonsering på Pinterest?

09.06.21


6 minutter

Pinterest er en kanal som gir brukerne inspirasjon og tips gjennom deling av bilder og videoer, også kalt pins. Kanalen gir deg mange annonseringsmuligheter, blant annet fordi den kan brukes gjennom hele kundereisen, og det er derfor for mange bedrifter absolutt en kanal som er verdt å teste.

Her forteller vi deg mer om annonsering på Pinterest.

Hva er Pinterest og hvem bruker kanalen?

Pinterest er en kanal som i stor grad brukes for å få, og dele, tips og inspirasjon gjennom bilder og videoer. Dette kan være inspirasjon til interiør og oppussing, oppskrifter, mote og mye annet. 

Innholdet som deles kalles pins, og disse kan lagres og sorteres i ulike tavler (boards). Andre brukere kan også lagre de pinsene du legger ut, og slik vil innholdet spres mer og mer.

Pinterest omtaler selv kanalen som en visuell søkemotor, fordi du kan søke etter inspirasjon om det du er interessert i. Startfeeden din tilpasser seg raskt til innholdet du har søkt etter og vist interesse for tidligere.

I følge Ipsos Some Tracker for Q1 2021 er flertallet av de som bruker Pinterest kvinner, og bruken er størst blant aldersgruppene 18-29 år, etterfulgt av 30-39 år og 40-59 år.

Rapporten forteller også at 5% av Norges befolkning bruker Pinterest daglig, mens det er flere som bruker kanalen ukentlig og månedlig. 

Hvilke mål kan du oppnå med annonsering på Pinterest?

Pinterest er en effektiv kanal for deg som selger produkter eller tjenester relatert til noe mange søker inspirasjon om. Gode eksempler på dette er oppussingstjenester eller salg av klær og interiør. Men, det søkes etter inspirasjon og tips til veldig mye forskjellig, og derfor  passer denne kanalen for mange bedrifter. 

Siden brukerne på Pinterest er ute etter tips og inspirasjon kan vi si at dette er en kanal som brukes mer for å planlegge fremtiden, enn for å se etter noe som allerede har skjedd. Brukerne kan for eksempel få inspirasjon til hvordan de vil pusse opp kjøkkenet eller hvor de skal reise neste gang. Dette gjør at kanalen skiller seg fra en del av de andre sosiale mediene, som ofte brukes for å se innhold fra noe som har skjedd tidligere.

Når vi planlegger noe, og er inspirerte, er vi ofte mer i handlemodus. Derfor egner Pinterest seg godt til å skaffe flere konverteringer og salg. 

Du har også gode muligheter til å bruke kanalen for å treffe forbrukere tidligere i kundereisen, i en undersøkelses- og beslutningsfase. I følge en Pinterest-analyse for engelske søk i 2020 er  97% av søkene som gjøres på Pinterest ikke brand-relaterte. 

Pinterest kan altså brukes i hele kundereisen, fra oppdagelses- og undersøkelsesfasen til beslutnings- og likefasen. Det betyr at kanalen passer godt for mange ulike bedrifter med  ulike markedsføringsmål. 

Hva slags innhold trenger du for å annonsere på Pinterest? 

I likhet med alle andre kanaler bør materialet og innholdet du deler være tilpasset til Pinterest.

Pinterest er en veldig visuell kanal, hvor bilder og videoer av høy kvalitet er viktig. Når annonsene glir sømløst sammen med det andre innholdet på kanalen vil annonsen oppleves som mindre støyende og gi mer verdi for forbrukerne.

Du kan velge mellom ulike annonsetyper, ut fra hva slags materiale du har og innhold du vil dele: 

Statiske bildeannonser og videoannonser med standardbredde

Dette er annonser med kun ett bilde eller en video.

Bildet kan være både vertikalt og kvadratisk, men anbefalt format er 2:3 for å sikre at annonsen ikke automatisk beskjæres når den vises i feeden. 

Videoene anbefales å være 1:1, 2:3 eller 9:16. De kan være mellom 4 sekunder og 15 minutter, men i likhet med videoer på Facebook anbefales det også her at videoannonsene er på maks 15 sekunder. 

Du kan også ha med tittel og beskrivelse i annonsen. Tittelen kan være opptil 100 tegn, men vær obs på at på noen enheter vises kun de første 40. Beskrivelsen kan være opptil 500 tegn, men det er ofte kun de første 50 som vises. Disse tekstspesifikasjonene er like for alle annonsetypene på Pinterest.

Eksempel på en annonse på Pinterest

Videoannonser med maksimal bredde

Disse videoannonsene fyller hele feeden når noen bruker Pinterest på mobil. Formatene som kan brukes til dette er 1:1 eller 16:9.

Karusellannonser

Karusellannonser er en annonsetype som inneholder flere bilder som brukerne kan bla gjennom. 

Du kan bruke inntil 5 bilder i formatet 1:1 eller 2:3 per karusell.

Shoppingannonser

Shoppingannonsene viser et bilde eller en video, og har som hensikt å vise frem produkter brukeren kan kjøpe. Formatene for disse annonsene er de samme som vanlige bilde- og videoannonser.

Samlingsannonser

Dette er annonser som er satt sammen av et stort bilde, med flere små bilder under. Det er anbefalt å bruke minst 3 små bilder, men du kan faktisk ha med inntil 24.

Alle elementene må være i det samme formatet, altså enten kvadratisk (1:1) eller vertikalt (2:3). Disse annonsene vises kun på mobilenheter.

Hvordan målretter du annonsene?

På Pinterest har du flere muligheter for målretting av annonsene, slik at du treffer de menneskene som er relevante for deg.

Du kan målrette på 

  • Demografi, som kjønn og alder
  • Steder, som land og postnumre. 
  • Emner og interesser du vil at brukerne skal være interessert i
  • Søkeord du vil at annonsene skal vises i søkeresultatet for

I tillegg kan du også kjøre remarketingkampanjer, ved å laste opp egne kundelister eller å bruke en Pinterest Tag for å treffe de som tidligere har besøkt nettsiden din, eller de som har engasjert seg med Pinterest-innholdet ditt tidligere. Her kan du også bruke actalikes (det som også kalles speilpublikum eller lookalikes) som er de som Pinterest mener har karakteristikker som ligner på de målgruppene du allerede har valgt. 

Betalte annonser eller organiske pins?

For å kjøre annonser på Pinterest må du sette opp en bedriftsprofil, som brukerne vil kunne se hvis de klikker på annonsen din eller søker opp din bedrift.

Slik kan en Pinterest-profil se ut

Synergiene mellom det organiske og det betalte er viktig, slik det også er i andre kanaler. Vi anbefaler derfor at du også legger ut organiske pins, slik at du fyller profilen med innhold som er relevant for deg, og de brukerne som klikker seg inn på din profil. 

Innholdet bør sorteres i ulike tavler, slik at det blir oversiktlig for deg selv og de brukerne som er inne på din profil.

Det finnes flere muligheter til å legge ut eget innhold på profilen. Du kan enten sette opp Pin’en selv eller lagre direkte fra nettstedet ditt, for eksempel ved å bruke en egen nettleserknapp

Du kan også lagre andres innhold i tavlene dine, når det er relevant.

Det som er fint med Pinterest er at organiske pins kan ha lang levetid, og kan fortsette å spres i lang tid etter at du har lastet de opp. 


Er du fortsatt usikker på om du bør teste annonsering på Pinterest, eller trenger du hjelp til å sette opp en kampanje? Ta kontakt med oss i dag!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024