Oversikt over muligheter for målretting på LinkedIn

08.05.23


5 minutter

Som en av verdens største profesjonelle nettverksplattformer, er LinkedIn en verdifull kanal for markedsførere og bedriftseiere som ønsker å nå ut til potensielle kunder i sin bransje. I 2022 hadde hele 1,15 millioner nordmenn egen profil på LinkedIn (Ipsos Q4, 2022). 

Plattformen skiller seg ut fra andre SoMe annonseplattformer ved å ha en sterk base av oppdatert førstepartsdata om brukerne sine. LinkedIn er plattformen der medlemmene knytter nettverk, og fremmer karrieren sin basert på hvem de er og hva de gjør profesjonelt. Dette medfører at medlemmene har rikelig med insentiv til å holde profilene sine oppdaterte og nøyaktige (LinkedIn, 2021). Denne dataen gir en unik mulighet for oss markedsførere til å målrette annonser basert på bestemte faktorer, slik som stillingstittel, bransje og senioritetsnivå. Mer om det litt senere.

Ved å målrette annonsene dine til riktig målgruppe, øker sannsynligheten for at annonsene dine vil bli sett av personer som er interessert i det du tilbyr. Dermed øker også sannsynligheten for høyere engasjement og konverteringer. 

I dette innlegget vil vi utforske noen av målrettingsalternativene som er tilgjengelige på LinkedIn sin annonseplattform.

Geografisk plassering

Som de fleste andre plattformer lar LinkedIn deg målrette annonsene dine til spesifikke geografiske områder. Dette imkluderer land, byer, og noen fylker. Dersom du driver en lokal bedrift eller ønsker å nå ut til kunder i bestemte geografiske områder, er geografisk målretting en god løsning.

Bedriftsstørrelse

LinkedIn lar deg også målrette annonsene dine til bedrifter basert på størrelsen deres. Dette inkluderer antall ansatte og årlig omsetning. I tilfeller der du selger produkter eller tjenester som er rettet mot bedrifter i bestemte størrelser, er denne funksjonen et godt alternativ å benytte seg av. Merk at dette er basert på hva bedriften har oppgitt ved opprettelsen av siden.

Bransjer

Hvis du vil målrette annonsene dine til en bestemt bransje, kan du bruke LinkedIn til å velge en eller flere bransjer du vil nå ut til. Dette er spesielt nyttig hvis du har en nisjebedrift eller ønsker å nå ut til en bestemt sektor med et bransjetilpasset budskap. 

Jobbtittel og bedriftsnavn

LinkedIn lar deg også målrette annonsene dine basert på jobbtitler og bedriftsnavn. Slik kan du nå personer med bestemte stillinger eller jobber i spesifikke bedrifter. Dette kan være en effektiv strategi dersom du har en B2B-bedrift eller selger produkter eller tjenester som er spesifikke for visse roller.

Ansiennitet

For noen kampanjer kan målretting etter ansiennitet være en effektiv måte å nå de som har innflytelse over en kjøpsbeslutning. Rollene som man kan velge er for eksempel; junior, senior, direktør, eier, partner, etc. 

Interesser

LinkedIn har nylig lansert en ny versjon av interessemålretting (LinkedIn, 2023). Dette tillater deg å målrette annonser og innhold etter potensielle kjøperes forretningsbehov eller profesjonelle interesser. Den nye interessemålrettingen er oppdelt i tre kategorier; 

  1. Generelle interesser basert på et bredt spekter av kategorier som vitenskap og miljø, teknologi, og helse. 
  2. Produktinteresser som viser annonser direkte til folk som er klare til å lære mer om produktet ditt. Denne kategorien har fått hovedfokus på ulike programvarer på tvers av bransjer. 
  3. Tjenesteinteresser som tillater deg å nå ut til medlemmer basert på deres direkte eller antatte interesse for tjenestekategorier som stemmer overens med virksomheten din. 
interessemålretting på linkedin

Demografi

Du kan også målrette annonsene dine til personer basert på deres demografiske profil, inkludert alder, kjønn og utdanningsnivå. Noen av disse mulighetene blir utilgjengelige dersom annonsen gjelder en ledig stilling eller jobbmulighet, ettersom LinkedIn ikke tillater demografisk diskriminering.

Alle disse målrettingsmulighetene kan også kombineres med hverandre for å treffe en veldig spesifikk målgruppe. Ulempen med det er at målgruppestørrelsen ofte blir for liten for å nå målene som er satt for kampanjen. Derfor er det viktig at målgruppestørrelse og kampanjemål samsvarer med hverandre. 

Kan vi vite om målgruppen er truffet?

Hvis det er implementert en insight-tag, LinkedIn sin versjon av en pixel, tilknyttet annonsekontoen til din bedrift, vil plattformen gi deg en oversikt over hvem annonsen har truffet. Denne oversikten kan vise de aller fleste av variablene nevnt over.

Det kan for eksempel se slik ut:

LinkedIn annonseplattform gir deg en rekke alternativer på målretting som kan hjelpe deg med å nå ut til de riktige menneskene på rett tidspunkt. Enten du ønsker å markedsføre mot en lokal bedrift, målrette mot bestemte bransjer eller nå ut til personer med spesifikke roller, har LinkedIn verktøyene du trenger for å oppnå suksess. Ved å bruke disse målrettingsalternativene klokt, kan du øke effektiviteten og ROAS av dine LinkedIn-kampanjer.

Jobber du i en B2B-bedrift og ønsker hjelp med å komme i gang LinkedIn? Les mer om LinkedIn her, eller kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg. 

Kilder:

 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024