Det er ingen hemmelighet at det finnes svindlere der ute som prøver å lure oss i sosiale medier. Men du kan ta grep som gjør det vanskeligere for de å lykkes.
Her er noen tips til hvordan unngå phishing eller spam på Facebook Live Eventer.
Phishing er når svindlere fisker etter data eller sensitiv informasjon, som kan brukes til å få tilgang til dine brukere på f.eks. Facebook. Det kan være e-post, passord, telefonnummer, personnummer, kontonummer og liknende.
Svindlere forsøker da å lure deg til å gi fra deg deler av denne informasjonen, og man skjønner ikke alltid hva som er ekte eller hva som er falskt.
Spam er mest kjent som søppelpost. Typisk når du mottar e-poster med tilbud som er for gode til å være sanne, noen som utgir seg for å jobbe i et kjent selskap (eller være en kollega), eller for eksempel den kjente historien om “en fjern slektning har dødd og du har arvet masse penger. Du må bare trykke på denne linken og gi fra deg ditt kontonummer, slik at vi kan sende deg pengene”.
Det hender at man mottar slike spam-meldinger i innboksen på Facebook og Instagram, disse ligger noen ganger i “message requests” mappen på Facebook eller “general” på Instagram. Ofte kommer slike meldinger fra ukjente personer som prøver å friste deg med ett eller annet.
I dette blogginnlegget skal vi hovedsakelig snakke om hvilke grep du kan gjøre for å unngå phishing-kommentarer på livesendinger på Facebook.
Et ferskt eksempel på svindel på Facebook eventer, skjedde under Lillehammerdagene nå i juni. Her prøvde uærlige aktører å lure personer til å trykke “skal” eller “interessert” på flere falske Facebook arrangementer. Med den hensikt å lure folk til å gi fra seg sensitiv persondata, i bytte mot å få tilgang til en stream eller livesending fra Lillehammerdagene.
I slike tilfeller er det alltid lurt å sjekke hvem som er arrangør først. Er det en troverdig Facebook-side eller en ukjent person eller helt fersk Facebook-side?
Det florerer ofte av falske Facebook arrangementer i forkant av store arrangementer og festivaler. Så pass på!
I det siste har digitale arrangementer, konferanser, streams og livesendinger blitt veldig populært og enkelt for flere å gjennomføre. Mange deler disse på Facebook som arrangementer hvor du kan se arrangementet digitalt når det starter.
Dessverre er det flere og flere falske Facebook-kontoer som prøver å lure deltakere til å se (det de tror er ekte) livesendingen fra uærlige nettsider. Du klikker på lenken til det du tror er den sanne livesendingen, men plutselig blir du bedt om å legge inn e-post og lage et passord for å få tilgang til streamen. Det er lureri, så vær forsiktig med å gi fra deg noe sensitiv informasjon.
Dette skjedde blant annet med Unio i forbindelse med deres første digitale streikemarkering på Facebook - og vi måtte ta grep!
Heldigvis finnes det noen smarte grep du kan gjøre selv. Her er noen tips til hva du kan gjøre ved opprettelsen av et Facebook Live event for å unngå phishing eller spam.
Du kan også gjøre noen endringer under innstillinger > page moderation på Facebook-siden til bedriften din. Her kan du velge hvilke ord og termer dere ikke godtar eller ønsker å fordømme på Facebook-siden.
Vi baserte oss på kommentarene fra svindelforsøkene i første runde, og la merke til at de brukte ordene fra tittelen på Facebook eventet i kombinasjon med live, livestream, watch også videre.
Så vi valgte å “banne” bruken av disse ordene på Facebook siden.
Selv om systemene til Facebook kan hjelpe deg med å fange opp og unngå uønskede kommentarer og aktivitet, så vet du aldri når svindlerne skifter taktikk. Vårt siste tips er å moderere livesendingene selv også.
Sitt klar og følg med på hva som kommer inn av kommentarer og spørsmål. Du har da også muligheten til å moderere vekk uønskede eller sjikanerende kommentarer, og selvfølgelig svare på de som faktisk er verdifulle for deg og din bedrift.
De neste livesendingene til Unio gikk kjempefint og vi unngikk at det kom flere phishing-forsøk.
Håper disse tipsene hjelper deg med din neste livesending på Facebook. Kontakt oss i Digital Opptur om du lurer på noe mer om Facebook og Instagram! 😎
Eksemplene og skjermdumpene i dette blogginnlegget er brukt i samtykke med Unio.