En Snap Pixel er en liten kodesnutt i JavaScript som du kan legge inn på nettsiden din, slik at Snapchat-brukerne sin aktivitet kan spores over fra Snapchat appen til nettsiden din. Det er egentlig akkurat det samme som Facebook sin pixel.
En Snap Pixel gjør det mulig å spore brukerens aktivitet på nettsiden din. For eksempel: La oss si at en bruker har fått opp en annonse for ditt produkt på Snapchat, deretter sveipet opp og besøk nettsiden din. Da trigges et “page view” event i annonsekontoen din i Snapchat Ads Manager. Et par dager senere går brukeren inn på nettsiden på ny, og legger produktet i handlekurven og gjennomfører et kjøp. Da vil både “add to cart” og “purchase” eventene trigges. Du får på denne måten et større overblikk over hvilke konverteringer som Snapchat bidrar til.
Du må ha en annonsekonto hos Snapchat for å kunne opprette en pixel og kjøre annonser. Dette gjøres gjennom Snapchat Ads Manager. Når du har en annonsekonto på plass, kan du opprette en Snap Pixel under det som heter “Events Manager” i menyen.
Det finnes flere måter å legge inn en Snap Pixel på nettsiden din. Det er hovedsakelig en liten kodesnutt. Du kan implementere den manuelt inn i kildekoden på nettsiden din, eller bruke ett av flere verktøy som: Shopify, BigCommerce, Google Tag Manager, Ensighten.
Du kan lese mer om hvordan du implementerer Snapchat pixelen på Snapchat sine nettsider, eller kontakt oss i Digital Opptur så hjelper vi deg sette det opp 👍
Snapchat Pixel Helper er et gratis verktøy som hjelper deg sjekke om Snap pixelen trigges korrekt ved besøk på nettsiden. Den lastes ned som en utvidelse i Google Chrome nettleseren, og gir deg mulighet til å sjekke sporings-ID, at pixelen trigges korrekt når du gjør en handling på nettsiden og oppdage feil.
Alle brukere av Apples produkter med iOS 14 blir påvirket av endringene i denne oppdateringen. Dette vil også naturligvis påvirke Snapchat, på samme måte som andre apper og nettsteder (f.eks. Facebook).
Apple jobber nå med noe de kaller App Tracking Transparency (ATT). Dette gir brukerne mulighet til å ta et aktivt valg i om de ønsker å bli sporet på tvers av apper og nettsider, som er eid av andre selskaper. Dette er veldig bra for brukerne og oss privatpersoner, som til daglig bruker disse appene og nettstedene. Vi får mulighet til å takke nei om vi ikke ønsker å bli sporet, og takke ja hvis vi faktisk ikke har noe imot det.
Siden omlag 65 % av alle Norske Snapchattere bruker iOS, mens resten er på Android, er det forventet at også flere vil takke nei til å bli sporet. Hvilket betyr at retargeting-målgruppene dine kan bli mindre enn tidligere.
Som følge av dette kan man oppleve lavere rekkevidde og høyere CPM-pris på Snapchat annonser, som målretter seg konkret mot brukere som har gjort en handling (f.eks. sett på et produkt, men ikke kjøpt). Med andre ord handlinger trigget av Snapchat Pixelen. Men fordelen er at de potensielle kundene som får opp annonsene dine på Snapchat, vil være mer verdifulle mtp. at de faktisk ønsker å få relevante annonser. Takker man “nei” til sporingen, vil man også kunne oppleve at man får flere annonser som ikke virker like relevant eller interessant, og kanskje med høyere frekvens.