Hva er en Public Profile på Snapchat og hvordan får du en?

30.06.22


10 minutter

Fra og med 30. juni 2022 er det pålagt å ha en Public Profile på Snapchat for å kunne annonsere. Her får du vite hva det er, og hvorfor en av Norges største sosiale plattformer nå krever dette av deg.

Snapchat har i flere år fungert som en plattform der man kommuniserer hovedsakelig med venner og familie, uten å legge igjen permanente spor av informasjon. Snapchat har rett og slett vært utenfor det offentlige mekkaet sosiale medier er. 

Med tiden har flere annonsører kommet på banen for å nå ut til målgruppen sin på en plattform der folk er mer åpne og interaksjonsvillige enn andre steder.

Det har gitt nye muligheter for kostnadseffektiv annonsering, samtidig som det har gitt merkevarer muligheten til å vise frem produkter og tjenester til målgruppen sin, uten nødvendigvis å kunne samhandle med dem. Derfor introduserte de Public Profiles - som gjør det mulig for brukere å finne bedrifter og merkevarer ved hjelp av søk under “discover”. 

Men … Hva er egentlig Public Profiles?

Se for deg Instagram. Der får merkevarer et sted der de kan kommunisere med publikummet sitt, vise seg frem og dele innhold - som blir liggende på profilen. 

Dette er altså det Snapchat vil tilby.

  1. Du vil kunne publisere offentlige historier organisk, slik at du kan bruke plattformen til mer enn betalt annonsering
  2. Dine stories kan lagres på profilen, slik at følgerne dine kan se dem når de vil. Med andre ord en ypperlig måte å jobbe med brand personality på!
  1. Som kreatør kan man opprette “Spotlight” - innhold som fremmes organisk, bestående av raske videoer med fokus på User Entertainment Value.
  1. Bedrifter som tidligere har brukt AR-linser kan la disse ligge på profilen permanent og med det få organisk rekkevidde ved hjelp av filter. 


Disse filterene kan du enkelt lage i Snapchats egne AR Studio i Business Manager. 

  1. I tillegg til det lar Snapchat ecommerce-bedrifter knytte produktkatalogen sin til profilen, som på Facebook og Instagram.

Social Commerce som fenomen er virkelig i vinden om dagen, og er en måte man kan øke salg på ved hjelp av produktkatalog. I tillegg til å fronte produktene i katalogen, vil en kobling mellom Snapchat og produktene også kunne gjøre at du som merkevare kan tagge bildene på Snapchat ved hjelp av “shoppable” linker.

  1. Sist, men ikke minst, tillater Public Profile deg å ha en chat-funksjon på profilen, som igjen gjør at du kan yte kundeservice ved hjelp av community management. 

Med andre ord: fordelene med public profile er mange, og nå kommer du som annonsør ikke unna med å opprette en. Og du? Det bør du seriøst vurdere. Antall SwipeUps er stabilt høye, kostnadene lave og potensiell rekkevidde enorm. 

Men… Hvordan lager jeg dette, spør du?

Slik lager du en Public Profile på Snapchat

Svaret er ganske enkelt. Heldigvis!

  1. Åpne appen på mobil
  2. Logg ut av brukeren du allerede er på og trykk registrer meg nederst til høyre
  1. Flere “pop-ups” vil komme, klikk på “don´t allow / skip” helt frem til du kommer til NAVN.
  1. Når du skal velge navn er det viktig at du velger bedriftsnavnet:
  2. Så fort dette er gjort blir du nødt til å velge fødselsdato. Her spiller det ikke så stor rolle hva du velger, så lenge du bekrefter at du er over 18 år.
  3. Når dette er gjort blir du sendt videre til å velge brukernavn, også her er det viktig at du velger brukernavn som relateres til bedriften. Det er ikke noe krise om brukernavn er opptatt og du for eksempel må ha “digitalopptur1”, ettersom dette uansett ikke vil være synlig på profilen.  Husk også å velge et sterkt passord. 
  1. Neste steg er så å fylle inn e-post. Her er det fint om e-posten er knyttet til domenet til bedriften. Om du allerede har en bruker knyttet til jobbmail kan du med fordel bruke f.eks “navn+x@xxx.no”, ettersom plusstegn etter navn vil genereres til din e-post, til tross for at den ikke er helt lik
  1. Når dette er gjort vil du på ny få opp pop-ups. Du kan skippe disse også. Telefonnummer bør du IKKE knytte til profilen, her kan du med fordel skippe dette steget. 

Det er heller ikke nødvendig å ha en bitmoji, ettersom det er logoen til bedriften som vil vises. Du kan derfor skippe dette også.

HURRA! 

Nå kommer du inn i kameramodus i appen og du er ferdig med første steg!

  1. Bekreft e-postadressen knyttet til brukeren du laget på steg 1.
    Dette gjør du ved å klikke på sirkelen helt øverst til venstre:
  1. Klikk så på tannhjulet helt øverst til høyre:
  1. Dermed på feltet “e-post” som vil være markert i rødt. Fyll inn e-post her om det ikke allerede ligger inne, huk vekk “la andre finne meg” og deretter fortsett.
  1. Nå vil du få en epost der du må verifisere mail:
  1. Klikk på den gule knappen, du vil da få opp denne:

Samtidig vil følgende melding komme opp i appen: 

YAY! Profilen er nå godkjent! 

La oss hoppe videre til neste steg:

Opprette en Business Manager konto 

Nå er det på tide å åpne nettleseren din: 

ads.snapchat.com

  1.  Logg inn med brukernavn og passord du nettopp laget. 

Vinduet som først vil åpne seg vil se slik ut:

Her fyller du inn BEDRIFTSNAVN BEGGE STEDER. DETTE ER VIKTIG!

Her fyller du inn landet du opererer i, samt foretrukket valuta:

Ved å klikke “neste” vil du komme til dette:

Trykk så på “Create public profile”.

Dette bildet vil vises. Klikk så øverst til høyre, der det står “create ads” og naviger deg frem til Public Profile (høyre side under menyvalg Business). 

Klikk så på profilen som allerede ligger der, altså IKKE create profile.


Dette bildet vil vises. Her fyller du ut all relevant informasjon, samt profilbilde. Når dette er gjort klikker du “oppdater / update profile”.

VIPS! Så har du en Public Profile og er klar for organiske eventyr på Snapchat.

Vil du ha hjelp med Snapchat?

Vil du ha tips og triks til hva slags innhold som driver engasjement, eller trenger du en sparringspartner for organisk strategi? Vi har flere dyktige rådgivere som er klare til å hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med oss for en prat.

På utkikk etter mer lesestoff?

Bra søk logo
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2022