Fra og med 30. juni 2022 er det pålagt å ha en Public Profile på Snapchat for å kunne annonsere. Her får du vite hva det er, og hvorfor en av Norges største sosiale plattformer nå krever dette av deg.
Snapchat har i flere år fungert som en plattform der man kommuniserer hovedsakelig med venner og familie, uten å legge igjen permanente spor av informasjon. Snapchat har rett og slett vært utenfor det offentlige mekkaet sosiale medier er.
Med tiden har flere annonsører kommet på banen for å nå ut til målgruppen sin på en plattform der folk er mer åpne og interaksjonsvillige enn andre steder.
Det har gitt nye muligheter for kostnadseffektiv annonsering, samtidig som det har gitt merkevarer muligheten til å vise frem produkter og tjenester til målgruppen sin, uten nødvendigvis å kunne samhandle med dem. Derfor introduserte de Public Profiles - som gjør det mulig for brukere å finne bedrifter og merkevarer ved hjelp av søk under “discover”.
Se for deg Instagram. Der får merkevarer et sted der de kan kommunisere med publikummet sitt, vise seg frem og dele innhold - som blir liggende på profilen.
Dette er altså det Snapchat vil tilby.
Disse filterene kan du enkelt lage i Snapchats egne AR Studio i Business Manager.
Social Commerce som fenomen er virkelig i vinden om dagen, og er en måte man kan øke salg på ved hjelp av produktkatalog. I tillegg til å fronte produktene i katalogen, vil en kobling mellom Snapchat og produktene også kunne gjøre at du som merkevare kan tagge bildene på Snapchat ved hjelp av “shoppable” linker.
Med andre ord: fordelene med public profile er mange, og nå kommer du som annonsør ikke unna med å opprette en. Og du? Det bør du seriøst vurdere. Antall SwipeUps er stabilt høye, kostnadene lave og potensiell rekkevidde enorm.
Men… Hvordan lager jeg dette, spør du?
Svaret er ganske enkelt. Heldigvis!
Det er heller ikke nødvendig å ha en bitmoji, ettersom det er logoen til bedriften som vil vises. Du kan derfor skippe dette også.
HURRA!
Nå kommer du inn i kameramodus i appen og du er ferdig med første steg!
Samtidig vil følgende melding komme opp i appen:
YAY! Profilen er nå godkjent!
La oss hoppe videre til neste steg:
Opprette en Business Manager konto
Nå er det på tide å åpne nettleseren din:
Vinduet som først vil åpne seg vil se slik ut:
Her fyller du inn BEDRIFTSNAVN BEGGE STEDER. DETTE ER VIKTIG!
Her fyller du inn landet du opererer i, samt foretrukket valuta:
Ved å klikke “neste” vil du komme til dette:
Trykk så på “Create public profile”.
Dette bildet vil vises. Klikk så øverst til høyre, der det står “create ads” og naviger deg frem til Public Profile (høyre side under menyvalg Business).
Klikk så på profilen som allerede ligger der, altså IKKE create profile.
Dette bildet vil vises. Her fyller du ut all relevant informasjon, samt profilbilde. Når dette er gjort klikker du “oppdater / update profile”.
VIPS! Så har du en Public Profile og er klar for organiske eventyr på Snapchat.
Vil du ha tips og triks til hva slags innhold som driver engasjement, eller trenger du en sparringspartner for organisk strategi? Vi har flere dyktige rådgivere som er klare til å hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med oss for en prat.