Er du fersk i gamet med annonsering på Facebook kan plattformen og alternativene virke veldig overveldende. Med stadig flere muligheter øker også sjansene for å trå feil. For å gjøre det litt enklere har vi her samlet noen av de vanligste feilene man gjør, og ikke minst hvordan man unngår dem.
Selv etter flere år i bransjen hender det også at de mer erfarne av oss må starte helt på nytt igjen på en kampanje fordi en tidlig feil har skapt flere følgefeil.
Å velge markedsføringsmålrettsetting er det første man gjør når man lager en ny Facebook-kampanje. Dette er et valg som har stor påvirkning på hvilke resultater du får ut av kampanjen din. Altfor mange velger her en tilfeldig målsetning, eller den som fungerte bra forrige gang.
Løsningen: Sett deg inn de ulike markedsføringsmålene. Øverst i høyre hjørne av hvert av målene er en liten informasjonsknapp.
Holder du pekeren over denne vil en forklaring til markedsføringsmålet vises. Er du i tvil hvilket mål som vil fungere best for din kampanje burde du teste flere samtidig.
For å kunne kjøre gode kampanjer må du bygge gode målgrupper. Har du oppdaget muligheten til å inkludere interesser, eller atferd i målgruppen din, har du kanskje også falt for fristelsen til å inkludere veldig mange av dem.
Problemet mange fort møter er da at målgruppen blir for spesifikk. Konsekvensen av en for spesifikk målgruppe er at svært få mennesker ser annonsene dine.
Samtidig kan en alt for bred målgruppe sørge for at du ikke når dem som interesserer seg i det du annonserer for.
Løsningen: Følg hele tiden med på publikumsbarometeret til høyre når du lager målgruppen din. Denne vil alltid kunne fortelle deg det du trenger å vite om størrelsen på publikumet ditt.
Så lenge pilen er på grønt område har du en passe stor målgruppe.
Når det kommer til hvor annonsene dine skal plasseres, ser vi en trend der veldig mange stoler blindt på Facebook og velger automatiske plasseringer.
Dette er dessverre ingen god idé.
Steder Facebook kan plassere annonsen din strekker seg langt utover selve Facebook-feeden. En klassiker er selskaper som til sin overraskelse oppdager at annonsene deres dukker opp i dating-apper.
Løsningen: Velg alltid alternativet rediger plasseringer. På den måten har du alltid full kontroll over hvor annonsene dine vises.
Her har du mulighet til å inkludere og ekskludere både kanaler og temaer annonsene dine skal knyttes til.
En av de aller største styrkene til Facebook som annonseplattform er mulighetene du har til å teste. Derfor er det alltid trist å se kampanjer hvor det bare er brukt ett enkelt bilde.
Mange tenker at det fort blir dyrt å kjøre flere bilder samtidig, men faktisk så er det slik at det lønner seg på lengre sikt å teste flere ting.
Løsning: Test alltid en annonse med minst to forskjellige bilder. Følg heller med underveis å skru av den annonsen med bilde som presterer dårligst.
Veldig mange som er nye i gamet bruker mye tid på å følge med på kampanjene sine. Bruker kampanjen for mye penger? Er reachen høy nok? Får vi mange nok klikk? Du kjenner deg kanskje igjen?
Løsning: Facebook-regler er genialt dersom du er redd for at Facebook-kampanjen din skal løpe løpsk. Har du klare meninger om hva som skal til for at Facebook-kampanjen din skal kalles en suksess, kan du enkelt lage en regel for dette.
Vi har tidligere laget en guide for hvordan du kommer igang med Facebook-regler her!
Trenger du hjelp til å komme i gang med Facebook-annonsering, eller lurer du på hvordan du kan benytte deg av de ulike annonseringsmulighetene? Vi kan hjelpe deg. Ta kontakt med oss her!
Endringene i Facebook er mange og det kan være krevende å henge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.
Vi tilbyr kurs i Facebook og Instagram kurs grunnleggende