Always-on -kampanjer er en viktig del av enhver bedrifts digitale strategi. De er kampanjer som ikke er knyttet opp til spesifikke produkter, tema, eller anledninger. I stedet er de ment til å gå jevnt gjennom hele året for å øke merkevarebevissthet, generere leads og øke salg.
Her er en oversikt over fem always-on- kampanjer som alle bedrifter bør vurdere å kjøre på Facebook:
En stor og aktiv Facebook-side er en viktig ressurs for enhver bedrift. Den er en måte å nå ut til kunder og potensielle kunder for å bygge relasjoner med dem.
En måte å få flere til å like Facebook-siden din på er å kjøre en engasjement-kampanje. Denne kampanjen vil rette seg mot brukere innenfor din målgruppe som ikke allerede liker siden din på Facebook.
Annonsene i en slik kampanje er veldig lik annonsene som sender trafikk til en landingsside, men call to action på annonsen vil være; Lik denne siden.
Hvis du har en Facebook-side, vil du sannsynligvis publisere innhold på den jevnlig. Men ikke alle poster får like mye engasjement.
En måte å sikre at dine beste organiske poster får mest mulig eksponering på er å kjøre en engasjement-kampanje. Denne kampanjen vil rette seg mot brukere innenfor din målgruppe som har vist interesse for innholdet ditt tidligere.
Lead Ads er et annonseformat som sender trafikk til et spørreskjema internt på Facebook. Målet er å samle informasjon fra potensielle kunder, eller leads som det ofte kalles innen markedsføring.
Du bestemmer selv hvilken informasjon spørreskjemaet skal be om som for eksempel
I tillegg kan man også stille egne spørsmål, og definere egne svaralternativer.
Lead Ads er en perfekt måte å samle nettopp leads, eller epost-adresser man kan ha på nyhetsbrevlisten sin.
Vi har skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kommer igang med Lead-ads på Facebook her.
Messenger Ads er en effektiv måte å komme i direkte kontakt med kunder og potensielle kunder. Det er en fin måte å svare på spørsmål, svare på forespørsler, eller tilby kundeservice.
Vi har skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kommer igang med Messenger-ads på Facebook her.
Har bedriften din en nettside anbefaler vi alle å kjøre en retargeting-kampanje til alle som besøker den.
Det betyr at man retter seg mot alle som har vært innom enten nettsiden generelt, eller spesifikke undersider spesielt. På den måten kan du alltid vite at du holder kontakten med potensielle kunder som allerede har vist interesse for det du tilbyr.
De siste årene har det skjedd noen endringer i retningslinjene for Facebook-annonser. Disse endringene er ment å sikre at annonsene er relevante og trygge for brukerne.
Her er noen av de viktigste endringene:
Facebook har strenge retningslinjer for personvern og sikkerhet. Disse retningslinjene gjelder også for always-on-kampanjer.
Facebook legger stadig mer vekt på målretting. Det betyr at du må være nøye med å definere målgruppen din når du setter opp en always-on-kampanje.
Jo bedre du kjenner målgruppen din, jo mer relevant og effektiv vil annonseringen din være.
Facebook lanserer stadig nye annonseformater. Disse formatene kan være en god måte å gjøre annonseringen din mer kreativ og effektiv.
For eksempel kan du bruke videoannonser, karusellannonser, eller annonser med produktvisning.
Før du setter i gang med en always-on -kampanje, er det viktig å sette klare mål og målinger. Hva vil du oppnå med kampanjen? Øke merkevarebevissthet? Generere leads? Øke salg?
Når du vet hva du vil oppnå, kan du velge de riktige målsettingene og måle resultatene dine riktig.
Målgruppen din er de menneskene du ønsker å nå med annonseringen din. Jo bedre du kjenner målgruppen din, jo mer relevant og effektiv vil annonseringen din være.
Facebook har en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å bygge en sterk målgruppe. Du kan bruke demografiske data, interesser, atferd, og mer.
Annonsene dine er det eneste du har for å få oppmerksomheten til målgruppen din. Sørg for at de er relevante for målgruppen din, og at de er kreative og iøynefallende.
Test ut forskjellige annonseformater og budskap for å finne ut hva som fungerer best for deg.
Sørg for å følge med på resultatene av annonseringen din. Hvis du ikke oppnår de ønskede resultatene, må du justere annonseringen din over tid.
Du kan justere målrettingen, budskapet, eller annonseformatet.
Always-on -kampanjer tar tid å bygge opp. Ikke forvent å se resultater over natten.
Fortsett å jobbe med kampanjene dine, og du vil se resultater over tid.
Always-on -kampanjer er en viktig del av enhver bedrifts digitale strategi. De er en måte å øke merkevarebevissthet, generere leads, og øke salg.
Ønsker du hjelp til hvordan annonseringen på Facebook kan passe inn i din digitale strategi er det bare å kontakte oss for en hyggelig prat.