Vårens nyheter i sosiale medier

13.05.24


8 minutter

Det skjer noe nytt i sosiale medier hele tiden. Denne uka har vi masse nytt å dele med deg!  Sosiale medier er ferskvare, så ikke vent med å lese denne saken.

Blant annet har det blitt lansert nye premiumfunksjoner for bedrifter, flere AI-verktøy og nye anbefalinger for deg som poster videoer. Finn deg en kaffe og kos deg med ukens SoMe-oppdateringer.

Meta vil ta betalt mer for bedre rekkevidde

Meta har annonsert at de utvider sine betalte verifiseringstjenester for bedrifter, og har lagt til 3 nye nivåer til abonnementet sitt: 

  • Nivå 1 – Plus ($44,99 per måned)
  • Nivå 2 - Premium ($199,99 per måned)
  • Nivå 3 - Max ($349,99 per måned)

Ved å abonnere på tjenesten får du funksjoner som: 

  • Et verifiseringsmerke
  • Høyere rangering i søk - profilen vil vises øverst eller så høyt som mulig i søkeresultatet
  • Halvårlige kontogjennomganger av Metas egne spesialister som vil gi deg tips, triks og råd om hvordan du kan forbedre innholdsstrategien din
  • Fremhevet konto – Få bedriften din vist i dedikerte "Meta Verified" forretningsvisningsenheter på Facebook og IG
  • Linker i Reels-videoene dine – Du får 2 til 6 lenker i Reels per måned, avhengig av hvilket abonnement du velger
  • Beskyttelse mot etterligning av ansatte – som inkluderer verifiseringsmerke for utvalgte ansatte
  • Tilpassede meldingschatter – Dedikerte fargepaletter for kundechatter
  • Og kanskje den mest etterlengtede funksjonen av de alle: Tilgang til rask kundestøtte (så får vi se hvor raske de eeeegentlig er, da)

Smart å starte arbeidet med sosial SEO nå

De sier jo ikke eksplisitt at du vil få en større rekkevidde ved å betale for tjenestene, men leser man litt mellom linjene her så sier Meta jo at de øker rangeringen din i søk … og mer synlighet i søk = større rekkevidde. 

Nå har ikke denne funksjonen blitt lansert i Norge enda (what a shock), men det betyr også at du allerede nå bør begynne å aktivt jobbe med din sosiale SEO og lære deg hvordan dette fungerer, da dette er en indikasjon på at dette blir meget viktig fremover. 

Kjenner du på et indre stress og får smålig panikk når du leser dette? Eller har du kanskje opplevd at rekkevidden din har begynt å synke? Fear no more, her er hva jeg ville gjort i tiden fremover om jeg var deg: 

1: Ta en fot i bakken og en gjennomgang av innholdet ditt 

Hva er bra, hva funker og hva funker ikke? Godt innhold vil alltid vinne, selv over skyhøye abonnementspriser som skal gi deg fordeler.

2: Bruk innsikten for hva det er verdt, og gjør det til en vane å analysere resultatene

Dette vil gjøre at du bedre kan forstå målgruppa di og hva de søker etter på SoMe, som igjen gjør at du bedre kan svare på deres forventninger. 

Er du på riktige kanaler? Og gir kanalen(e) deg den verdien du ser etter? Om rekkevidden virkelig synker, og engasjementet følger over en lengre periode, ville jeg sterkt vurdert om det kan være andre kanaler verdt å teste - og som potensielt kan gi deg bedre resultater. 

Økt rekkevidde til små kontoer på Instagram

Instagram har oppdatert algoritmen sin. Igjen. Men fortvil ikke. Algoritmeoppdateringen er nemlig laget for å gi “cred” til originalt innhold fra mindre kontoer. Det betyr at du ikke lenger trenger å hige etter den største følgerbasen for å få gode resultater. Forsøk å heller ha fokus på å lage innhold som skiller seg ut og som gir verdi til de det faktisk er viktig at engasjerer seg. 

Kort oppsummert består oppdateringen av følgende:

  1. Økt rekkevidde til mindre kontoer som legger ut eget innhold
  2. Nytt og originalt innhold får en boost og reposter får mindre plass i “explore”
  3. Repostede innlegg vil nå merkes, ettersom algoritmen plukker opp at det er repostet 

TikTok Notes er lansert i Australia og Canada

Kort fortalt er TikTok Notes en ny app for bildedeling, litt på samme måte som O.G. Instagram i 2010. Appen skal samle opp  bilder som allerede er postet på TikTok og organisere dem i eget format. Hvor poppis dette blir gjenstår å se. Enda mer spennende er det å følge med på om dette noen gang vil komme til Norge - selv er jeg rimelig usikker, med tanke på trenden om å bruke mindre tid på SoMe.

Premium-funksjoner for bedrifter på LinkedIn

LinkedIn følger i Metas fotspor når de tester et nytt “premium company page”-abonnement. Kanalen introduserer nye funksjoner som kun blir tilgjengelige for betalende bedrifter. Dette inkluderer: 

  • Egne og tilpassede CTA-knapper (call-to-action)
  • Innsikt i hvem som har besøkt siden (på samme måte som vi kan nå med egne, private profiler)
  • AI-drevet assistanse med skriving for best mulig språk og grammatikk 
  • Auto-invitasjoner til å følge siden for spesielt engasjerte medlemmer

Korte reels er riktig igjen

Instagram kommer med kontrabeskjed om lengre innhold på Reels: Varighet på over 90 sekunder kan nemlig skade rekkevidden din. 

Her er hva du bør gjøre: 

  1. Ha fokus på å drive autentisk engasjement
  2. Bruk innsikten og finn ut når publikum er aktive i appen, og publiser deretter
  3. Last opp videoen i den høyeste oppløsningen
  4. Legg ut innhold samtidig som du publiserer på andre plattformer

Her er hva du bør unngå: 

  1. Engagement bait 
  2. Reels med varighet på over 90 sekunder
  3. Dette er ikke noe nytt, men unngå å publisere videoer med andre appers “watermarks”. Algoritmen er nemlig ikke dum 😉
  4. Poste videoer av lav kvalitet

Oppsummert kan vi se at LinkedIn implisitt sier at å legge ut innhold du ikke har laget selv, innhold med andre appers vannmerker og generelt lavkvalitetsinnhold vil skade rekkevidden din - samtidig som de hevder at Reels over 90 sek. ikke vil gi deg de resultatene du drømmer om. Da begynner man jo å lure på hvorfor de lar deg laste opp Reels med lengre varighet om de selv mener folk ikke vil se dem?

X vil snart gjøre det mulig for annonsører å opprette annonsemålgrupper med AI

Ganske kul oppdatering for deg som har målgruppa di på X. Nå vil du snart kunne beskrive målgruppen du ønsker å nå, for eksempel «brukere som er ledende innen teknologi», og Xs AI-matching-system vil da gi deg en annonsepublikum basert på den beskrivelsen du legger inn.

Du vil i tillegg kunne se en oversikt over toppbrukere i den genererte målgruppen, deres relaterte interesser, steder osv. Og hvis det ikke er akkurat den du ønsker å nå, vil du kunne legge til mer i beskrivelsen din , og avgrense målrettingen ytterligere. 

Det er en ganske så bra oppdatering! Om den faktisk fungerer, gjenstår jo å se.

TikTok vil nå merke innhold laget av eksterne AI-verktøy

Etter eksplosjonen av AI-generert innhold er Tiktok på ballen og implementerer flere generative AI-tiltak med mål om økt åpenhet for brukere. Tiltaket, som skal sette etiketter på innhold som er modifisert av AI, både via appen og via eksterne verktøy, vil hjelpe brukere med å bedre forstå hvordan generativ AI blir brukt og misbrukt på nettet. 

Endelig om du spør meg, spesielt om man ser på den påvirkningskraften TikTok har, spesielt hos de yngre. Ha det bra, fake news, og hurra for mer åpenhet!

Om du vil lese mer om nettopp dette finner du masse snacks her.

TikTok har landet en ny avtale med Universal

Du husker kanskje at jeg tidligere i år meldte at mye av musikken vil forsvinne i appen? Det har gått hardt utover artister som vil bruke appen til å promotere musikken sin, som jo ser ut til å funke ganske bra. Vel, gode nyheter til deg: Nå har de landet en ny avtale som gjør at musikken omsider er tilbake i appen. Yay!

Lettere å planlegge innhold med influensere

Meta beta-tester nå et nytt AI-verktøy for Instagram Creator Market Place som skal hjelpe markedsførere å forutse hva slags innhold som vil fungere best i samarbeid med influencere. Selv har jeg det ikke i appen ennå, men om det får god nok trening, vil jeg tro at dette blir et supert verktøy å bruke i planlegging- og innholdsstrategier fremover. Spennende!

Mer nytt fra Meta: Instagram Broadcast blir endelig tilgjengelig for bedrifter. Dette har ikke kommet ennå, men jeg anbefaler sterkt å ta det i bruk så fort det lanseres, nettopp for å kunne bygge enda sterkere relasjon med den engasjerte målgruppa di. Jippi - to say the least fra meg!

Lag klistremerker med AI i TikTok

Tiktok tester ut stickers / klistremerker i appen, og vil nå la deg lage egne med AI. Du kan teste det selv ved å gå inn på stickers der du finner det til vanlig, hvor et lite lilla ikon med “ai-sticker” er tilgjengelig. 

Her kan du prompte hva slags klistremerke du vil ha, så vil det generere det for deg. Gøy å kunne leke med dette, men usikker på hvor mye verdi det egentlig gir deg… I hvert fall enn så lenge. 

Til slutt et tips til deg som vil lære mer om hva som skjer i sosiale medier

Likte du denne SoMe-oppdateringen? Da bør du følge Digital Opptur i sosiale medier. Der får du mer snacks når det skjer noe nytt! Du kan også kontakte oss for rådgivning og praktisk hjelp med dine sosiale medier.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024