Facebook har relansert sin publikumsinnsikt. Et virkelig eldorado for alle med et snev av interesse for digital markedsføring. For den nye innsikten gir oss nemlig detaljerte svar på hvem publikumet til både Facebook-siden og annonsene dine er.
For der vi tidligere bare visste kjønn og alder kan vi nå fortelle langt mer, og som gir nye muligheter og fordeler når du skal annonsere på Facebook.
For å komme til publikumsinnsikten må du først gå til Business Manager. Deretter klikker på menyen i venstre hjørne, for deretter å klikke på publikumsinnsikt i kolonnen merket planlegging. Du kan nå velge mellom å se publikumsinnsikt for Facebook-siden din, eller for hele Facebook.
Publikumsinnsikten på Facebook gir deg muligheten til å analyserer ett hvert publikum på Facebook. Norges befolkning, alle som bor i USA, eller hvorfor ikke alle 2,4 billionene aktive brukerne på Facebook totalt? Dette innlegget handler dog om din Facebook-side.
Les også: Bruk video på Facebook!
Måten du velger denne på er å klikke på Sider i kolonnen til venstre. Da vil tilvalget Personer med forbindelse til dukke opp. I dette feltet skriver du navnet på Facebook-siden din.
Oversikten vil nå vise deg relevante tall for din Facebook-side. Facebook gjør nå store deler av dataene om følgerne dine tilgjengelig. Dette har de gjort for at vi skal klare å lage mest mulig relevante kampanjer. Publikumsinnsikten er delt inn i fire faner helt øverst.
Den første fanen forteller deg om publikummets demografi. Her vil du kunne se hvordan følgerne dine fordeler seg på alder og kjønn, sivilstatus, utdanningsnivå og til og med hvilken stillingstittel de har.
Den andre fanen i publikumsinnsikten vil du få en oversikt over hvilke kategorier og andre Facebook-sider publikummet ditt liker. Interessene og sidene er sortert i kronologisk rekkefølge etter hvor relevant de er for publikummet ditt.
Den tredje fanen viser deg hvilket land følgerne dine er ifra og hvilket språk de snakker.
Den siste fanen forteller hvordan følgerne dine bruker Facebook opp å hvilke enheter de gjør det på.
Etter å ha blitt kjent med publikummet ditt på denne måten kan du også lagre det til senere bruk i annonse-administrasjonen. For å lagre publikummet ditt klikker du på lagre-knappen i den øverste raden.
Husk å gi publikummet et gjenkjennelig navn, som for eksempel "Følgere av Facebook-side per mars 19".
Vi anbefaler å bruke det lagrede publikumet aktivt, både alene og i kombinasjon med andre. Er man stødig på de ulike publikumstypene i annonseadministrasjonen kan man også lage et speilpublikum basert på det lagrede publikumet.
På den måten kan du nå andre som ligner på dem som allerede liker siden din. Genialt?
Digital markedsføring i 2019 handler i stor grad om å treffe riktigst mulig mennesker, fremfor det å treffe flest mulig mennesker. Publikumsinnsikten i Facebook hjelper oss langt på vei med dette.
Selv om innsikten ikke kan gi svar på alle spørsmål om hvem drømmepublikumet ditt er, så hjelper den deg langt på vei til å lage treffsikre kampanjer.
Trenger du hjelp med din Facebook-annonsering? Vi har kurs i Facebook og Instagram kurs grunnleggende