Her er de beste grunnene til å komme seg på Linkedin, og hvordan du skal gjøre det vinteren 2024-2025. PS: Send denne artikkelen til kollegene dine!
LinkedIn har blitt en av de viktigste plattformene for personlig merkevarebygging og karriere-happiness. Arbeidsgivere gjør lurt i å la ansatte bruke tid på kanalen. Det gir nemlig mye positivt tilbake til selskapet!
Denne artikkelen er en kort oppsummering av noen punkter fra vårt nye LinkedIn-kurs for arbeidsgivere og ansatte. Ta kontakt for å høre mer og eventuelt bestille kurs.
Du har kanskje merket at innlegg fra bedriftskontoer på LinkedIn ofte får mye lavere rekkevidde og engasjement enn tilsvarende innlegg fra privatpersoner? Dette er ikke innbilning eller tilfeldigheter.
Personlige poster går rett og slett mye bedre, selv om de handler om jobb.
Ja, ikke sånn at vi plutselig ser ti år yngre ut. Men: Ifølge Ipsos kommer stadig flere av dem under 40 inn på LinkedIn og bruker plattformen aktivt. Dette påvirker utvilsomt kulturen.
LinkedIn har blitt mindre “online CV” og mer et sosiale medium for jobbhverdagen. Ideer og nettverk formes der inne as we speak.
Er du med? Hvis ikke, er det sannsynligvis på tide.
Flere arbeidsgivere oppfordrer nå sine ansatte til å bruke mer tid på LinkedIn. Dette er grunnene:
Her er noen tips til hvordan du lager deg en framifrå profil.
PS: Informasjonen fra LinkedIn-profilen din er søkbar på Google. Du kan styre selv hva som kommer opp i søkeresultatene. Se innstillinger på profilen din.
Å bidra aktivt på LinkedIn som ansatt, handler ikke bare om å dele bedriftens oppdateringer. Gjør ting litt på din egen måte. Da blir det gøyere for både deg selv og følgerne dine.
(Ta heller en avsjekk med lederen din eller en kollega før du poster, hvis du er i tvil om noe er innafor eller ei.)
Her er noen forslag til hva du kan poste:
For å føle at du får noe igjen for å poste på LinkedIn, kan du starte med et innlegg i uka. Prøv etterhvert å øke til 2. Regn med at det tar tid å finne din stemme og få opp engasjementet.
Det handler ikke først og fremst om postefrekvens, men om kvaliteten på innholdet.
Skal dere i gang med LinkedIn som et team? Når kolleger støtter hverandre ved å engasjere seg i hverandres innlegg, kan det senke terskelen for å poste ting. Kanskje dere skal ha en intern challenge som gjør det ekstra motiverende?
Kontakt oss gjerne for mer info, praktisk opplæring, sparring og ideer til å komme i gang på LinkedIn! Vi holder nyttige og morsomme kurs både fysisk og digitalt, og kan skreddersy etter ønsker og behov.