Vi har sett nærmere på noen av de viktigste trendene du som digital markedsfører ikke kan ignorere i 2019
"Stories er den nye feeden!". Ordene kommer fra ingen ringere enn selveste Facebook-grunnleggeren Mark Zuckerberg.
Stories er et kjapt, engasjerende format som er som skapt for mobil. Som annonseformat er dette upløyd mark for de aller fleste. Det vi derimot vet med sikkerhet er at det daglig er 1,6 millioner sjekker stories daglig.
Vi har blogget om hvordan du kommer igang med annonsering på Instagram Stories her.
Med stadige flere muligheter innen kampanjemål på Facebook, Instagram og Snapchat øker sannsynligheten for å velge feil.
Vet du forskjellen på kampanjemålet rekkevidde og merkebevisthet? Eller vet du når du burde bruke videovisninger og ikke trafikk?
Dessverre ser vi ofte at mange jobber med en tankegang om at den målsettingen som har fungert tidligere også vil fungere neste gang.
Vårt beste tips er å teste ulike målsettinger. Gjerne samtidig. Først da vet man hvilken målsetting som gir din virksomhet aller best resultater.
Ja, du har sikkert allerede hørt det. Video blir stadig viktigere. Men visste du at Facebook nå er verdens nest største videoplattform etter YouTube?
Daglige videovisninger på Facebook har nå passer 8 millioner visninger. Ifølge IPSOS sin nyeste SOME-undersøkelse fortrekker 40% av norges befolkning å se video på Facebook over YouTube. Med avanserte annonseringsalternativer som In-Stream og Thruplay gjør dette video igjen til en stadig mer gjeldende trend.
Det enkleste er ofte det beste? Hvertfall om vi skal tro Facebooks sine egne statistikk. Den ultimate Facebook-annonsen er nemlig ikke lenger enn fire ord.
Velger man ordene med omhu skal dette være den ultimate triggeren for å få oss brukere til klikke oss videre av nysgjerrighet.
Dette er to ord mindre enn statistikken tilsa for 5 år siden. Mon tro hvordan den vil se ut om bare noen år.
Ja, annonsering i sosiale medier blir sakte, men sikkert dyrere. Men det er fremdeles lavere enn alle andre annonseringsalternativer.
Totalt for all annonsering på Facebook og Instagram er gjennomsnittlige CPC, eller kostnad per klikk nå 14,8 kroner på verdensbasis. Det er 3 kroner høyere enn for 5 år siden.
Korte budskap går også best i videoformat. Facebook anbefaler nå at video-annonser ikke er lenger enn 15 sekunder.
Busjett-alternativet ThruPlay har raskt etablert seg som et av de aller mest populære etter at det ble lansert ifjor. Da betaler man per ferdige gjennomførte avspilling.
Samtidig åpner Snapchat opp for Thru-play annonser som må bli sett ferdig som maks kan vare i 6 sekunder.
En spennende nyhet som for mange har gått under radaren er muligheten til å lage egendefinerte publikum basert på videovisninger på Facebook og Instagram.
Det betyr at man kan nå målrette annonseringen sin mot dem som har brukt tid på å se på videoene dine. Mange tenker utelukkende på aktivitet på en ekstern nettside når de tenker på retargeting.
Men ved å åpne opp for videopublikum har Facebook gjort retargeting enklere enn noen gang tidligere.
Snapchat er siste tilskuddet i floraen av sosiale medier som nå tilbyr feed-basert, eller dynamiske annonser.
Gjort riktig vil dynamiske annonser mer relevant, og bedre målrettet enn manuelt oppsatte annonser. Dette gjelder spesielt for nettbutikker med et stort utvalg.
En god del jobb kreves. Alle varer må gjøres tilgjengelig med definisjon av navn, beskrivelse, bilde, pris og antall på lager. Men langtidseffekten er at brukere får se annonser basert på egen atferd i nettbutikken.
For dem som har drevet med Facebook- og Instagram-annonsering en stund vet at budsjett lenge hovedsakelig har blitt satt på annonsesettnivå.
I fjor ble nyheten kampanjebudsjett lansert. Responsen må åpenbart ha vært vært god. Facebook har nemlig meldt at budsjettering på annonsesettnivå nå fases ut.
Vi har blogget om hvordan du benytter deg av budsjett på kampanjenivå her.
Hvem er egentlig publikummet ditt på Facebook? Hvem ordet som bryr seg om det du prøver å fortelle?
Svaret er enklere å finne enn noen sinne. Kjønn, alder, sivilstatus og utdanningsnivå er bare noe av informasjonen du kan finne ut av under en helt nylansert Publikumsoversikt i Business Manager.
Aldri har man kunnet få vite mer så her anbefaler vi at du tar deg god tid til å lete.
Det vil også i år være viktig å holde seg oppdatert og den beste måten å gjøre det er å gå på kurs, enten Facebook og Instagram kurs grunnleggende eller kurs i Google Ads.