Sett budsjett på kampanjenivå på Facebook

Tiden der man er tvunget til å selv fordele Facebook-budsjett på et stort antall annonsesett selv er over. Facebook har nemlig åpnet opp for å jobbe med ett enkelt budsjett på kampanjenivå, som de vil hjelpe deg å fordele pengene når du jobber med Facebook-annonsering.

Men løsningen kommer ikke helt uten betenkeligheter.

Lar Facebook bestemme 

Alternativet med budsjett på kampanje-nivå overlater fordeling av budsjettet på de ulike annonsesettene til Facebook å bestemme selv. Facebook kaller dette alternativet for Budsjettoptimalisering.

Det gjør at man mister muligheten til å vurdere selv hvilke annonsesett man ønsker å satse på, og hvilke man vil prioritere ned.

Du kjenner ditt publikum best!

Budsjettopptimalisering er en smart løsning, spesielt for annonsører som enda ikke har blitt godt kjent med målgruppene sine. Samtidig erfarer vi at prioriteringene vi selv gjør manuelt gir enda bedre resultater enn om vi overlater alt til Facebook sine algoritmer.

Vi anbefaler våre kunder å absolutt prøve seg frem med denne metoden, spesielt om man ikke har kapasitet til å alltid følge med på hvilke annonsesett som går bra. Samtidig oppfordrer vi alltid til å ha en sunn skepsis til å la Facebook bestemme for mye over hvor du plasserer pengene dine.

Slik setter du budsjett på kampanje-nivå 

Man velger budsjett på kampanjenivå helt i starten av oppsettet av en ny kampanje. Etter å ha valgt den målsettingen du ønsker i annonseadministrasjonen, huker man av for alternativet «Optimaliser budsjettet på tvers av annonsesett».

OBS: husk at dette valget ikke kan angres på et senere tidspunkt.

Her velger man budjsettoptimalisering på Facebook.

 

Hold deg oppdatert med kurs

Mulighetene innen Facebook-annonsering er veldig mange, og det kan være vanskelig å følge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.

Vi tilbyr kurs i både Facebook og Instagram kurs grunnleggende og Facebook og Instagram kurs viderekommende.