Hvordan lykkes med katalogsalg på Meta?

21.04.23


5 minutter

Forhandlere og e-commerce bedrifter i alle størrelser står ovenfor et nytt press for å tilpasse handleopplevelser. Ifølge globale undersøkelser fra Meta ønsker 52% av brukerne å finne merker eller produkter de aldri har hørt om før på sosiale medier, med Meta selv i bresjen. Det er derfor viktigere enn noen gang å bli oppdaget av nye kunder, hvor Meta selv har kommet langt i prosessen med både automatisering og AI som skal legge til rette for nettopp dette. 

Du har kanskje hørt at “Facebook er dødende” og “det er bare de eldre som bruker kanalen!”? Jada, vi har hørt det vi også, men i realiteten stemmer nok ikke dette. Snarere tvert i mot. Faktisk har hele 3,49 millioner nordmenn en profil på Facebook, og 67% av dem bruker plattformen daglig. (Ipsos, 2022)

  • Så ikke vær redd for å markedsføre produktene dine på Norges største sosiale medieplattform, det er fortsatt en gullgruve der ute.

Når det gjelder salgsverktøy på Meta, er katalogsalg fortsatt kongen. Med Meta sin uslåelige algoritme og utfyllende kataloginformasjon, kan du treffe potensielle kunder med akkurat det de leter etter. Ikke la deg begrense av den vanlige katalogen din, tenk utenfor boksen og bruk de mulighetene Meta tilbyr! Hva med å legge til social proof, dynamisk prising eller kampanje info? Mulighetene er mange!

5 tips til hvordan du lykkes med katalogsalg på Meta:

  1. Bruk dynamisk teksting i alle annonser for å gjøre det enklere å knytte teksten til det faktiske produktet som vises, slik vi har gjort her.
  1. Skill deg ut fra mengden ved å lage egne rammer for annonsene dine, med alt fra rabatt til social proof.
Eksempel på shoppingannonser
  1. Vis frem prisen allerede før kunden klikker på annonsen ved å bruke dynamisk prising, som vil tiltrekke seg de som ønsker å gjøre et godt kjøp!

  1. Ta i bruk Slideshow for å vise frem flere bilder av produktet, og gi potensielle kunder en bedre oversikt. Mens vanlige annonser bare viser et statisk bilde, vil slideshow ta alle bildene som er tilgjengelig og vise dem etter hverandre. 
  1. Vær selektiv med hva du legger i katalogen din, og fjern unødvendige produkter som poser og gavekort. Lag heller en liste med toppselgere eller produkter som er på tilbud.

Og hvis alt dette ikke var nok…

… Har Meta også lansert et nytt verktøy for annonser for lokalt varelager. Dette vil tillate deg å målrette dynamiske annonser til kunder i nærheten av butikken din, og gi dem tilpassede priser på relevante produkter. Hvis du vil øke salget og bli en lokal helt, er dette verktøyet for deg!


Fremdeles usikker? Hvorfor ikke la oss hjelpe deg med å navigere i Meta og finne de mest interesserte kundene for produktene dine? Ta kontakt med en av våre eksperter og la bedriften din bli synlig på sosiale medier!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024