Google Signaler er et spørsmål som for mange dukker opp i Google Analytics og her gir vi deg en forklaring på hva det er for noe og hva du bør gjøre. I tillegg viser vi deg hvordan du aktiverer det - hvis du ønsker det etter å ha lest dette innlegget.
Google Signaler - eller Google Signals - er en utvidet bruk av data fra Google-brukere som har slått på personlig tilpasning av annonser.
Det betyr altså at Google samler og gjør tilgjengelig mer data på disse brukerne som du kan bruke til både analyse og digital markedsføring. Det inkluderer større presisjon rundt én brukers bruk av ulike enheter, samt en rekke adferdsbaserte kategorier.
Eksempler på slik informasjon er brukerens posisjon, søkelogg, YouTube-logg og data fra nettsteder som samarbeider med Google. På dette grunnlaget utarbeides samlet, anonymisert statistikk for brukernes atferd på ulike enheter.
Det inkluderer blant annet at du kan se et mer helhetlig bilde av hvordan en bruker besøker nettsiden din fra flere nettlesere og flere enheter. Du kan f.eks. se hvordan brukere ser gjennom produkter i nettbutikken din via mobilen, og senere kommer tilbake for å fullføre et kjøp via en datamaskin.
Som standard utløper data fra Google-påloggede brukere etter 26 måneder, men dette kan du endre i innstillingene.
Hvis du ønsker å rapportere om brukerreiser for flere enheter og/eller bruke remarketing mot påloggede Google-brukere, må du aktivere Google signaler i Google Analytics.
For å kunne skru det på så må du ha redigeringstillatelse for det aktuelle Google Analytics-området.
Når du har aktivert Google signals, er bryteren for funksjonen satt i PÅ-posisjon. Når Google signals er aktivert, kan du vise remarketingannonser for flere enheter til Google-brukere som har slått på personlig tilpasning av annonser se nye brukerbaserte data i rapportene for flere enheter.
Vær oppmerksom på at de nye dataene er tilgjengelige fra og med datoen da du aktiverer Google-signaler.
Du kan endre innstillingen ved å navigere til Område-kolonnen > Sporingsinformasjon > Datainnsamling.