Ødelegger AI-generert innhold for SEO?

Alle nettsteder og blogger trenger tekst. Vil du bruke tekst laget av roboter uten å bli straffet av Google? Da må du vite dette.

Du har kanskje fått med deg den store AI-nyheten for innhold den siste tiden: ChatGPT. Men kan en robot skrive blogginnleggene for deg hvis du ønsker å rangere godt på Google med Søkemotoroptimalisering (SEO)?

Skal du la kunstig intelligens skrive blogginnleggene dine?

ChatGPT er utviklet av OpenAI og føyer seg inn i rekken av innholdsgeneratorer som Rytr og Jasper. Alle disse gjør det mulig å generere nesten alle slags tekster på bestilling – på sekunder.

Hvis du velger å benytte deg av vidunderet, er det en ting du må huske: AI-generert innhold kan (til dels) oppdages og straffes av Google. 

I august kom Google-oppdateringen "More content by people, for people". Her poengterte Google at artikler først og fremst skal være nyttige for søkeren. Det betyr ikke i seg selv at AI-innhold er fy-fy, men at godt innhold skal være hjelpsomt, til å stole på, og laget for mennesker. Og ikke minst: at leseren opplever at nettsiden de besøker er skrevet av en person, og ikke en robot.

Det er viktig å unngå duplikat uansett hvilke tekster du jobber med. ChatGPT er fremdeles i startfasen, og det er uklart hvor originale tekster den egentlig genererer. Så for å være sikker: Redigering er din venn!

Skal teksten din fungere SEO-messig, bør fingrene dine innom tastaturet. Ikke overlat hele jobben til AI-generert innhold– bruk den heller som en assistent. Forresten: Dette bildet er også laget med AI.

Dette må du gjøre med AI-teksten din før du publiserer den

Google kan altså dømme deg for å poste autogenerert tekst, så du må gjøre en redigeringsjobb før du publiserer. Dette kan du gjøre:

  • Skriv om teksten slik at den får riktig tone of voice
  • Endre setningsstrukturen, så den blir "slik du ville skrevet det"
  • Vurder å bruke synonymer
  • Legg inn spesifikke detaljer for å gjøre teksten mer “personlig”
  • Sett inn dine undertitler og formater teksten

I tillegg gjelder alle de vanlige reglene for SEO om både relevans, ekspertise, autoritet og tillit.

Finjusteringen må gjøres av mennesker

Konklusjon: Selv om AI-generert innhold via for eksempel ChatGPT er genial for å hjelpe deg med førsteutkastet, kan du nok ikke sette bort all skrivejobben.

Google er opptatt av originalitet. Foreløpig er vi mennesker flinkere enn tekstgeneratorene til å komme opp med helt originale ideer.

Et avsluttende råd må derfor bli å utnytte kreativiteten og menneskeligheten din. Den har aldri vært mer verdt enn nå.

Vil du ha hjelp? Vi skriver gjerne for deg og kan hjelpe deg med innholdsrådgivning.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024