Hvordan SEO-optimalisere en artikkel

Søkemotoroptimalisering (SEO) hjelper deg å komme høyere opp i søkeresultatene hos blant annet Google. Her får du en enkel gjennomgang av hvordan du optimaliserer artiklene dine.

En artikkel du har strevd med lenge fortjener å bli sett. I denne artikkelen antar jeg at du har skrevet om noe som søkes etter på internett. Hvis ikke, trenger du nok ikke å optimalisere så hardt.

Følg disse punktene trinn for trinn, så er du iallfall godt på vei til en artikkel som Google vil gi ekstra rutsjefart til! 

Klikk her hvis du vil vite mer om SEO.

Nøkkelord

Velg et nøkkelord som artikkelen din handler om, og som samsvarer med et aktuelt søkeord som har passelig høy konkurranse og tilstrekkelig med søkeinteresse. Disse ordene finner du ved å gjøre en søkeordsanalyse

Bruk nøkkelordet ditt på naturlige steder gjennom artikkelen. Dette forteller søkemotorene hva saken handler om. Men ikke overdriv! Hvis du gjentar nøkkelordet ditt for ofte, virker det mot sin hensikt. 

Steder du kan bruke nøkkelordet ditt:

  • Tittel
  • Ingress
  • En underoverskrift
  • Et par ganger i brødteksten
  • I bildetittel eller bildebeskrivelse

Lenker

Finn et eller flere steder i teksten din hvor du refererer til a) noe på ditt eget nettsted og b) noe på et eksternt (seriøst) nettsted, og lag hyperlenker. Dette hjelper søkemotoren å koble artikkelen sammen med annet relevant innhold. Tommelfingerregelen er minst 1 lenke av hver sort.

TIPS! Det beste er hvis du unngår lenker som bare heter “her” eller noe lignende. De beste lenkene forteller rett ut hva du lenker til. Hvis du for eksempel henviser til Digital Opptur, kan det stå Digital Opptur i lenketeksten.

Tilgjengelighet og kvalitet

Fordi Google og andre søkemotorer er opptatt av å gi søkerne en best mulig opplevelse, vil de rangere artikkelen din høyere hvis den er mer brukervennlig. Det betyr at du bør jobbe med både overordnet kvalitet, lesbarhet og universell utforming.

Noen sjekkpunkter:

  • Skriver du slik at leseren forstår? (Les gjerne om klarspråk hos Språkrådet)
  • Er avsnittene dine under 60 tegn?
  • Har du nok undertitler, og gir de mening for folk som “scanner” teksten din?
  • Har du minst ett bilde eller video til artikkelen?
  • Har du skrevet/redigert selv eller generert hele saken i Chat GPT?
  • Er teksten engasjerende?
  • Har du funnet en tittel og ingress som “selger inn” saken uten å juge?
  • Er det god nok kontrast mellom teksten og bakgrunnen?
  • Har du husket alt-tekst på bildene, slik at de gir mening for dem som får artikkelen lest opp?

Metadata

Før du publiserer saken, må du skrive en metatittel og metabeskrivelse. Dette er tekstene som ofte kommer opp i søkeresultatet, og som hjelper søkeren å avgjøre om de vil klikke på lenken. 

Her er det du må vite:

  • Noen ganger velger Google å overstyre deg og generere sin egen metadata, men vi anbefaler uansett at du skriver metadata som du mener passer til saken.
  • Det varierer mellom publiseringsløsningene hvor du legger inn metadata, men det skal være ganske lett tilgjengelig i de fleste plattformer.
  • Metatittelen kan ha opp mot 55-65 tegn, mens metabeskrivelsen kan ha opp mot 165 tegn.
Screenshot fra søkeresultat. Teksten i bildet er gjengitt under.

Over ser du et eksempel på hvordan metadataen ser ut i søkeresultatet i Google.

  • Metatittel: “Søkeordsanalyse”
  • Metabeskrivelse: “Søkeordsanalyser gir verdifull innsikt og kunnskap om hvilke ord som brukes. Kontakt oss for å hjelpe med innsikten og søkeordsanalysen.”  

Jeg håper dette hjelper deg på veien til å SEO-optimalisere dine artikler. Vil du lære mer om SEO? Se når vi har kurs, eller bestill et skreddersydd kurs.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024