Hva skjer hvis du tenker på innholdet ditt som en serie?

Har du noen gang tenkt på innholdet ditt som en serie? Det kan gi deg et friskt perspektiv på din egen innholdsstrategi, og mer respons på innholdet. Sjekk eksempler og tips her.

Hva om hver video eller artikkel var en episode i en større fortelling? Dette kan være veien til det beste engasjementet ever! 

Hva kan vi lære fra serier

Gjett hvor mange timer vi gjennomsnittlig ser på tv-serier og underholdning hver dag. Svaret finner du lenger ned i teksten!

Serier fanger oppmerksomheten vår. Mange av prinsippene som gjør at en serie oppnår høye seertall kan overføres til innholdsmarkedsføring.  

  • Story: Lag noe som resonnerer med målgruppen mer enn det skryter av deg sjæl.
  • Ordentlig: Høy kvalitet gjør deg mer konkurransedyktig. Det er myyye innhold der ute! Noen vil si for mye. Ikke lag spam.
  • Hooks/emotional investment: Finn noe som gjør at folk vil komme tilbake for mer. Føljetonger som gjør folk emosjonelt investerte, hjelper deg å få engasjement.  
  • Originalitet: Hva kan dere gjøre som er nytt, eller bare nytt sammensatt eller nytt presentert?
Bilde av skuespillere i Days of our Lives, og logoen til TV-serien

Litt såpete reklamehistorie🫧

Kanskje du husker Days of our Lives. Serien er et klassisk eksempel på daytime TV. Men visste du at såpeserier som denne opprinnelig ble skapt for å vise reklamer? 

Såpeprodusenter som Procter & Gamble sponset daglige dramatiske og litt avhengighetsskapende seriedramaer på radio allerede på 1930-tallet i USA for å reklamere for sine produkter til husmødre. Etterhvert ble det mindre radio og mer TV.  Programmene ble kalt såpeoperaer, og mange holdt det gående helt frem til årtusenskiftet. 

I dag har det blitt vanlig å tenke på bedrifter som mediehus.

Folk ser en drøy time med TV hver dag i snitt, i tillegg til alt vi streamer fra mobil og sosiale medier – som typisk utgjør rundt 4,5 timer i døgnet ifølge Norsk mediebarometer

Noe av den tiden kan man jo konsumere noe som er laget av en bedrift. Så lenge det er bra.

Nedenfor har jeg samlet noen eksempler på bedrifter som har tenkt på innholdet sitt som serier og lyktes med det. Se om du finner en inspirasjonskilde eller to til din egen innholdsstrategi! 

Screenshot fra Norges sykeste gamingrom med Komplett. Vi ser en smilende Stian Blipp og en gaming-PC. Tittel i bildet: "The fabulous life of Stian"

Eksempler på innhold som serier

🍿 Fiks deg en kaffe, te eller brus, og ta en kikk på disse underholdende eksemplene.

Buzzfeed

Buzzfeed har bygget opp flere serier som har gått viralt globalt. Blant annet skrev de et stort antall dyptpløyende artikler om mat. Artikkelserien ble meget populær. De bestemte seg for å utvikle en tilhørende videoserie med fokus på matlaging og oppskrifter, og det gikk så bra at seerne begynte å etterspørre kokebøker og andre produkter.

Det førte til at Buzzfeed etablerte merkevaren Tasty, som selger bøker, kjeler, stekepanner og diverse kjøkkenutstyr. 

Her er for eksempel en samleartikkel med tips til jobblunsjer. Klikk deg inn på en oppskrift for å se både ingrediensliste, fremgangsmåte og video.

Red Bull

Red Bull er både et medieimperium og en energidrikk, med flere serier og dokumentarer innenfor dans og ekstremsport. Se deres arkiv over serier her.

Som en slags skrudd kombo av Jackass og oppussingsprogram, lagde de for eksempel film om tilblivelsen av det ganske så ekstreme “hjemmekontoret” til syklist Fabio Wibmer, som er et av Red Bulls sponsorobjekter. I den kan du se hvordan man lager en sykkelcatwalk av redbull-bokser, i tilfelle du har lurt på det.

WWE

WWE (World Wrestling Entertainment) lagde sin egen humorserie kalt Southpaw Regional Wrestling som både parodierer og hyller åttitallets lavbudsjett-wrestling-TV. Responsen var enorm med millioner av visninger, omtale på "The Tonight Show Starring Jimmy Fallon" og egen merch. Serien har en rating på 8,7 på IMDB. Ikke verst!

VG og VGTV

VG har blitt mye mer enn en avis med VGTV og suksesser som St. Sunnivas Skikkelig sterke intervjuer, Ikke lov å le på hytta og Vegard X Funkygine. Med mye innhold bak betalingsmur (VG+), noen gratis episoder i streamingplattformen sin og samtidig massevis av engasjerende klipp i sosiale medier, har de sannsynligvis skapt et nytt marked for seg selv.  

Selv medie- og innholdsbedrifter kan nyttegjøre seg av innholdsmarkedsføring - og har jo de beste forutsetninger for å få det til;)

OBS Bygg

Av norsk varehandel kan vi trekke frem Obs Bygg med YouTube-serien Erik og Oskar pusser opp, som ble laget for å få flere unge menn til å handle DIY-varer, og som ble så populær at de måtte lage en sesong 2.

Samspillet mellom Erik og Oskar gjør serien morsom å se på, samtidig som man får praktisk opplæring i bruken av diverse byggevarer, og får se oppussingsprosjekter fra start til slutt.

Komplett

Stian Blipp lagde Norges sykeste gamingrom med Rebell Kollektivet (RIP) og Komplett – her fikk seerne være med på å drømme stort, og realisere dem! Kommentarfeltet her vitner om at Stians drømmerom sto på ønskelisten til flere rundt omkring i landet. 

Med robotstemme som ønsker velkommen, en dør hentet ut av et klassisk Nintendospill, og generelt et "over the top" interiør, sammen med kraftige gamingmaskiner og tilbehør, skaper Komplett og teamet interesse og etterspørsel for produktene sine på en original måte. De setter rett og slett produktene sine inn i en kontekst som treffer målgruppen rett i hjertet.

7 tips til deg som vil lage en serie

Til slutt vil jeg gi deg noen tips til hvordan du kan begynne å tenke på innholdet ditt som en serie. Og: Det MÅ ikke være film.

  1. Planlegg et narrativ. Skap en overordnet fortelling som binder innholdet ditt sammen. Bruk både datainnsikt og kreativitet til å komme frem til et tema og format.
  2. Vurdér partnerskap. Skal du samarbeide med noen? Det kan være vinn-vinn!
  3. Ha kontroll på ressursene. Hva kan dere realistisk skape, og hvor mye/hvor lenge? Hvilke sjangere er aktuelle og gjennomførbare?
  4. Bruk flinke folk gjennom alle produksjonsledd. En tekstforfatter er ikke nødvendigvis rå på filming, og en ekspert på annonsering i sosiale medier er kanskje ikke den stødigste på kreativ konseptutvikling - selv om hen noen ganger er det! Du trenger ofte et team. 
  5. Bruk flere kanaler til å nå ut, og gjenbruk innholdet smart. Engasjere publikum gjennom sosiale medier og eide kanaler. Plasser innholdet inn i kundereisen.
  6. Opprett kontakt med seerne, lytterne eller leserne slik at du kan følge dem opp senere. Få dem for eksempel inn på et veltilpasset nyhetsbrev.
  7. Analyser og tilpass. Bruk data for å forstå hva som fungerer og juster innholdet ditt deretter. Ta i bruk alle ressurser: Kommentarfelter, sporingsdata, heatmaps, sign-ups, trafikk …   

Ble du inspirert?

Vil du ha kreativ sparring til innholdsstrategien din? Kontakt oss! Vi kan også hjelpe deg å lage en komplett plan for å spre innholdet ditt, drifte sosiale medier, plassere serien din på YouTube, sette opp leadsgenerering og samle inn + analysere data, for å nevne noe. 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024