Hvordan få opp engasjementet i B2B markedsføring

Jobber du med markedsføring i en bedrift som selger til bedrifter? Da vil jeg dele litt inspirasjon med deg. 

B2B markedsføring har sine egne utfordringer – men også mange muligheter! Kjedelig innholdsmarkedsføring er det ingen som vil ha. Her er listen over ting du kan gjøre, uten å bli uproff.

For er det ikke litt sånn? At B2B har vært preget av konsensus, langsiktighet og profesjonalitet, mens B2C har vært personas, følelsesbasert kommunikasjon og raske kjøp/salg. To vidt forskjellige verdener. Hver med sine styrker og svakheter.

Kan vi være ferdig med sove-poster nå?

Som B2B-person har du nok følt på presset om å holde deg godt innenfor rammene, ikke gjøre noe oppsiktsvekkende. Dessverre resulterer det ofte i innhold vi sovner av å poste – og hva da med dem som skal se/lese/lytte? 

Med dagens tendens, hvor flere tør å gå i en mer uformell retning med markedsføringen sin, tror jeg at B2B markedsføring er i ferd med å bli litt kulere, rett og slett.  

De flinkeste B2B-markedsførerne tar i bruk flere av de kreative og engasjerende strategiene som er vanlige i B2C, samtidig som de beholder sin egenart. Det er mye du kan gjøre! Hva med å teste noe av dette i din markedsføringsplan for 2024?

Uformell tone i B2B markedsføring? Ja takk!

Bruk av plattformer som LinkedIn har blitt mer avslappet og konversasjonell. Bedrifter er mer tilbøyelige til å dele innhold som viser bedriftens kultur, teamaktiviteter, eller innsikt i bransjen på en mindre formell måte. Og med det følger et menneskevennlig uttrykk – både språklig og visuelt.

Mange B2B-selskaper har skjønt at de kan roe ned det tekniske og formelle språket uten at det blir useriøst. Ikke minst har klarspråksatsningen – særlig i offentlig sektor – vært med på å fjerne svada og tungt språk. Hurra for det!

Det betyr ikke at du aldri kan være teknisk – men at de som vil ha detaljert teknisk informasjon kan finne det andre steder enn i feeden. (Tenk heller white papers og fagartikler.)

PS: Hvis dere har utviklet en språklig identitet, bruk den. Hvis ikke, skaff en.

Employer branding på LinkedIn – med plass til hele mennesket

LinkedIn er ikke lenger bare for din digitale CV, men et levende sted hvor folk logger inn og interagerer ukentlig. 

Jeg trekker frem LinkedIn spesifikt fordi det er den kanalen som er mest spisset inn mot jobb, og fordi kanalen vokser kraftig nå. Hvis dere ikke er aktive der, er det noe å vurdere.

Vi ser at brukere i denne kanalen gir feedback på innhold som viser mennesker. Vi vil se hva dere gjør på jobb, og bli kjent med kulturen og personene. 

Parallelt med dette står personlig merkevarebygging sterkere enn før. Flere ansatte bør ta mer plass i feeden. Bruk dem til å fronte bedriften, og gi dem tilnærmet fritt spillerom i sine egne kanaler.

Hva kan dere poste?

  1. Dere kan ta bilder eller video i hverdagen
  2. Dere kan dele faglig innsikt
  3. Dere kan mene noe
  4. Dere kan fortelle om ting som har skjedd, og ting som skal skje
  5. Dere kan trekke frem samarbeidspartnere på en positiv måte
  6. Dere kan be om innspill og råd
Oppsummerende poeng fra artikkelen: "Vær relevant. Vær menneskelig. (Lett å si, litt vanskeligere i praksis.)"
Noe av det viktigste for å engasjere med B2B-markedsføring, er å være relevant og menneskelig. Med andre ord: Ikke for generell, ikke for stiv.

Bli mer relevant 

B2B eller ei: Det er lettere å konvertere folk til kunder hvis du tilbyr noe som er bra og lett. Derfor kan du ikke være vag og vanskelig. Det sier seg selv i teorien, men det er ikke alltid like lett i praksis!

Bedrifter som kjenner målgruppen sin omtrent ned til navn og telefonnummer, har en fordel her. Men for oss andre, må det jobbes litt ekstra.

Hvis dere har en relativt bred målgruppe, er det mye å hente på å personliggjøre og diversifisere innholdet og markedsføringen. Forslag:

  1. Du kan lage to nyhetsbrev i stedet for ett, og sende dem til hver sin liste, slik at hvert av nyhetsbrevene blir superkonkret for mottakeren.
  2. Generelt innhold er fint, men du kan lage artikler som er tilpasset nisjeinteresser og helt konkrete spørsmål. Husk å SEO-optimalisere dem slik at du blir funnet i søk.
  3. Du kan bruke data og analyse til å planlegge og optimalisere innhold og kampanjer ut ifra hvor du er sterk og hvor du er svak.
  4. Tenk på brukerreisen, både på nettstedet ditt og mellom nettsted og sosiale medier. Føler målgruppen seg ivaretatt? Har du gjort det lett for dem å navigere? 

Test en ny sjanger

Innhold som forteller en historie og bygger et merke vil være sentralt i B2B. Har dere låst dere fast i et mønster hvor f.eks. alt som går ut i SoMe-kanalene deres er 50 ord + et bilde? Da er mitt råd lett: Sjekk hva som skjer hvis dere gjør noe annet! 

Hva med å eksperimentere med

  • Podcast
  • Webinar
  • Lengre tekster
  • Event
  • Casestudie
  • Intervju
  • Day in the life
  • Quiz
  • Nye nyhetsbrev
  • Q&A
  • How to
  • Konkurranse
  • Påskekrim
  • Noe som er unikt for bransjen deres?

Det må sies med noen forbehold, men det må sies: B2B markedsføring har ingen dresscode lenger. Er ikke det deilig? 

Hvis du vil ha noen å sparre med om markedsføring er du velkommen til oss! 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024