Innholdsstrategi: Få mer kontroll med innholdskategorier

Vanskelig stadig å komme opp med nye ideer å skrive om i sosiale medier, blogg eller nyhetsbrev? Innholdskategorier hjelper deg å holde innholdsproduksjonen relevant, jevn og strategisk forankret. 

Suksess er mer sannsynlig når du har klarhet og retning. Dette prinsippet gjelder også for din markedsføring. Ved å kombinere kreativitet med en analytisk tilnærming i innholdsarbeidet, kan du skape gjennomtenkt og effektivt innhold som gir synlige resultater.

Det finnes for så vidt flere konkrete taktikker som hjelper deg med dette, men her skal det handle om å kategorisere innholdet ditt inn i en håndfull overordnede temaer. Det gir deg kontroll, og masse rom for kreativitet i ordnede former. 

Vinn-vinn for både høyre og venstre hjernehalvdel der, altså!

Hva er innholdskategorier? 

Jo, det er et ord jeg bruker for å beskrive hvordan vi jobber med “sekkeposter” for innholdet i en bedrift/organisasjon. Innenfor bransjen brukes også begrepet content pillars. Innholdskategorier er en grei norsk oversettelse. 

For eksempel kan innholdskategoriene i en frisørkjede være:

  1. Produkter, produktbeskrivelser 
  2. How to: Stylingtips i videoformat
  3. Hårtyper – hjelp til å identifisere og ta vare på sin hårtype
  4. Trender – inspirasjon til frisyrer
  5. Glimt fra livet i salongene – bilder og videoer fra hverdagen slik at følgerne kan bli kjent med dere

Tanken er at hver kategori er romslig nok til å dekke et stort område av ting du ofte snakker om, eller noe som er viktig for målgruppen. Samtidig må det være spesifikt nok til å ikke flyte helt ut.

Hva er vitsen?

Noen fordeler med innholdskategorier er at: 

  • de hjelper oss å knagge opp innholdet på en oversiktlig måte
  • de hjelper oss å passe på at vi dekker viktige temaer
  • de gjør det lettere å etterleve innholdsstrategien i selskapet
  • de forenkler jobben med å sette opp og drifte en publiseringsplan for en eller flere kanaler
  • det kan hjelpe deg å koble innholdsarbeidet tettere med SEO

Når bruker vi innholdskategorier?

Definisjon av innholdskategorier er en unik jobb som vanligvis inngår i det innholdsstrategiske arbeidet i et selskap. Med unik mener jeg at kategoriene dine er spesifikke for din bedrift eller organisasjon. 

Hvilke kategorier du skal velge, avhenger blant annet av:

  • målgruppen din
  • formålet med selskapet
  • hvilke målsettinger du har
  • hva selskapet gjør
  • miljøet du er en del av

I klassisk innholdsmarkedsføring anbefales det å definere cirka 4-5 kategorier. Når du har disse, blir det lettere å identifisere gode ideer til artikler og SoMe-poster.

Sitat i bildet om innholdskategorier: "Din merkevare, anseelse leads, kundeliste og historien om selskapet styres av historiene du forteller."

Fordeler med å leie inn hjelp – og tips hvis du vil gjøre det selv

Når vi i Digital Opptur hjelper kunder med å finne sine kategorier, går vi gjerne dypt inn i selskapet for å forstå hvem de er og hva de vil, og for å plassere kunden og publikum i en kontekst. 

Fordelen med å bruke et byrå til dette, er todelt. For det første, har vi god trening i denne måten å jobbe på siden vi gjør det hele tiden. Vi ser muligheter du kanskje ikke har tenkt på, og er kjent med beste praksis og gode/dårlige erfaringer. For det andre, har vi et verdifullt utenfra-blikk på selskapet ditt, og er ikke formet av deres interne kultur eller historikk. Vi kan finne frem til historier dere selv er blinde for, og tilby friske perspektiver.

Du kan likevel få til mye på egen hånd. Et tips til deg som vil sette opp innholdskategorier selv: Involver gjerne et styre eller kolleger, slik at selskapet blir best mulig representert utad, og at så mange som mulig av de ansatte gjenkjenner arbeidsgiveren sin der ute på nettet. Det er viktig! 

Få med mikro- og makronivået

Et annet tips når du skal utvikle dine kategorier, er å se på både detaljene og det store bildet. Tenk på hva det er viktig for deg å formidle, og hva målgruppen din har bruk for. Hvilke huller kan du tette, hvordan kan du lage en tight og interessant plan som treffer nåløyet? 

Hvis du for eksempel driver med rådgivningstjenester, kan du ha én kategori som snakker om din dag-til-dag-aktivitet, mens en annen tar for seg de langsiktige resultatene hos kundene. 

En annen måte å tenke på, er å opprette kategorier i en flatere struktur, for eksempel en kategori per tjeneste. 

Noen baker også inn andre målsettinger i kategoriene sine. Eksempelvis employer branding, for å a) tydeliggjøre internt og eksternt at dette er en strategisk prioritering og b) bruke innhold som et verktøy for å holde høy retention og/eller få bedre kvalifiserte jobbsøkere.

Et par eksempler

Eksempel 1:

Selskapet leverer rådgivning innenfor bransje A, B og C. Kategorier kan være:

  1. Bransje A-tematikk – viser faglig dyp innsikt
  2. Bransje B-tematikk – viser faglig dyp innsikt
  3. Bransje C-tematikk – viser faglig dyp innsikt
  4. Hverdagen som rådgivere – for å bygge relasjoner og minimere terskelen for å ta kontakt
  5. Kundecaser som får frem hvorfor rådgivning var viktig for sluttresultatet – bygger tillit

Eksempel 2: 

Selskapet produserer ett eneste produkt. Kategorier kan være:

  1. Produktet i bruk – for å vise kvaliteten
  2. Tips til hvordan en kan få mest mulig ut av produktet – underholdende innhold
  3. Produksjonsprosessen – appellerer til nysgjerrighet og kan f.eks. bli ASMR-innhold
  4. Employer branding
  5. Miljøaspektet – for å ta samfunnsansvar og møte et kritisk publikum

Du kan også gjerne bruke unike POVs (point of view) inn i innholdsarbeidet. Har selskapet eksempelvis en tung idealistisk sak, særskilte verdier, unik posisjon i et lokalsamfunn eller en helt bestemt historie, ligger det mye gull og venter på deg.

Innhold som en del av strategien i selskapet

Det er ingen fasit på hvilke kategorier du bør velge. Men de former helt klart hva som ender opp i feeden, og hvordan det går. Din merkevare, anseelse, leads, kundeliste og historien om selskapet styres av historiene du forteller. 

En innholdsstrategi hjelper deg å få mer ut av innholdet du uansett investerer i. Når du ser innhold i sammenheng med produktutvikling, internkultur og overordnet forretningsstrategi, blir det ofte tydeligere hva det gir mest mening å snakke om, og hvordan du skal gjøre det. 

Vi hjelper deg gjerne med å stramme opp innholdsstrategien og definere gode innholdskategorier. Se også våre kurs.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024