Usikker på om det er verdt det å legge innsats i en bedriftsblogg? Jo da, det er en haug med ting som kan gå åt skogen. Men det kan også gå skikkelig, skikkelig bra!
Først, en disclaimer. Blogging for bedrift kan gi kjempeeffekt – og attpåtil for en lav investering i kroner og øre sammenlignet med annonsering. En god blogg er et vitamintilskudd for alt fra SEO til merkevarekjennskap og konverteringer. Men glem det littegrann. Finn frem din indre eller ekte penn og papir. Nå skal vi se på alt som kan gå gærent! Hurra!
Hvis du bare blogger om ting som ingen orker å lese, er det ikke noe vits i å blogge. Vi skjønner at juristen og HR-sjefen trenger en politisk korrekt artikkel. Men kan bloggen likevel ha litt futt?
Her er de vanligste problemene med kjedelig innhold:
Futt kan være så mangt. Nytteverdi, inspirasjon, underholdning eller relaterbarhet. Så lenge du treffer på én av disse verdiene, vil jeg si at du leverer noe som er verdt tiden det tar å skrive det.
Hvordan fikser du kjedelig-problemet? Tja. Du kan:
Å være en del av den grå massen funker dårlig for en bedriftsblogg. En blogg uten personlighet, har
Her er tipset enkelt: Jobb med å tydeliggjøre hvem avsenderen er.
Hvis du ikke har kredibilitet, blir bedriftsbloggen fort oppfattet som lav-verdi eller i verste fall spammy. Manglende troverdighet kan for eksempel komme av:
Chat GPT velger å illustrere lav troverdighet på denne måten.
Selv om de fleste leserne dine gir katta i strategien din, merker de det fort hvis du ikke har en. Da får du nemlig en av de bedriftsbloggene som oppdateres to ganger i året, og som ikke har noen kobling til resten av kommunikasjons- og markedsføringsarbeidet ditt.
En god innholdsstrategi hjelper deg å lage og poste innhold som faktisk jobber for deg. For eksempel er det smart å variere mellom evergreens (artikler som er relevante lenge) og nyheter. Du får også mye mer effekt av innsatsen når du ser blogging i sammenheng med sosiale medier og SEO.
For å sjekke hvordan det går, og om bloggingen etterhvert gir deg trafikk og konverteringer, må du skaffe deg datainnsikt og forstå hva du ser på. Digital Opptur kan hjelpe deg med alt dette. Det er bare å ta kontakt!