Riktig innhold gir deg grønne piler, mens uhjelpsomt innhold er bortkastet energi. Når alle kjemper om den samme oppmerksomheten, må du forstå mottakerne dine slik at innholdet faktisk funker for dem. Derfor: Gjør innsiktsarbeid! Her er noen måter å gjøre det på.
Sosiale medier er en fantastisk kanal for å få direkte tilbakemeldinger fra kundene.
Analyser hvilke innlegg som får mest respons, og vær spesielt oppmerksom på spørsmål som gjentas ofte, eller temaer som alltid gir massiv feedback. Denne innsikten kan du bruke til å lage innhold som svarer direkte på kundenes behov og interesser.
Et tema som fenger i sosiale medier, kan bli til en video, et webinar eller en artikkel.
Trafikkanalyse gir oversikt over hvor kundene kommer fra, og hvilke søkeord de bruker for å finne nettstedet ditt.
Bruk verktøy som Google Analytics 4 eller Matomo for å spore hvilke kanaler som driver mest trafikk, og Google Search Console for å identifisere de mest populære søkeordene. Slik får du innsikt i hva folk leter etter og hvordan de finner deg.
Analyse av søkevolumer på søkeord kan også brukes på tvers av andre plattformer til å forme årshjul og kampanjeplaner basert på når det er mest søk etter ord relatert til produkter eller tjenester.
Ved å lage innhold basert på søkeordene som gir deg mest trafikk, kan du styrke SEO-en din og øke besøkstallene til nettsidene dine. Hurra!
Nyhetsbrevene dine kan være en rik kilde til kundeinnsikt.
Høy open rate betyr at emnefeltet ditt trolig er superbra! Hvis open raten faller, kan det være at abonnentene ikke skjønner hvorfor de skal åpne mailen, eller ikke prioriterer det. Du kan løse noe av dette ved å jobbe med emnefeltet, men enda bedre: Forebygg problemet med å lage nyhetsbrev som ikke er spammy.
Klikkraten er også kjempeinteressant å følge med på. Hva klikker folk på, og hvor mange klikk får du? Vær så snill og ikke driv med clickbaits bare for å få folk inn på nyhetsbrevet. Det skader deg nemlig i det lange løp, fordi en spennende tittel etterfulgt av tull og tøys gir deg høy bounce rate (altså at folk rømmer ut av nyhetsbrevet så snart de har åpnet det) og lav tillit – og da mister du folk.
Tips: Nyhetsbrev kan segmenteres basert på engasjementet, slik at du kan gi målrettet innhold til ulike deler av kundebasen din. Du kan altså ha forskjellige lister som får hvert sitt nyhetsbrev, slik at hver eneste mail blir så relevant som mulig for mottakeren. Da går bouce raten din sannsynligvis ned, og alle er glade.
Kundeanmeldelser på Trustpilot, Yelp, Google My Business,Trip Advisor og lignende er en finfin kilde til kundeinnsikt – på godt og vondt!
Bruk tilbakemeldingene på slike plattformer som utgangspunkt for innhold til alt fra FAQ-seksjoner, landingssidetekster, blogginnlegg eller case-studier. Du kan også bruke feedback fra kunder mer eller mindre direkte inn i annonsene dine.
Eller hva med denne frekke varianten:
Hold deg oppdatert på hva som skjer i din bransje og hos dine kunder. Følg med på konkurrentene, les bransjerelaterte nyheter, og vær aktiv i fagmiljøer. Innsikt i trender og aktuelle diskusjoner gir deg ideer til innhold som treffer riktig i markedet. Heng på LinkedIn.
Bruk spørreundersøkelser eller meningsmålinger i nyhetsbrev eller på sosiale medier for å få innsikt. Dette gir deg et klart bilde av hva kundene er opptatt av, og hva de ønsker mer av.
Hvis du holder kurs eller arrangerer ting, be om feedback etterpå.
Du kan også brukerteste produkter, tjenester og nettsider live. Sett for eksempel en person foran en PC hvor nettstedet ditt er oppe på skjermen, be dem finne ut av noe mens de tenker høyt, og se/hør hvordan de interagerer med innholdet ditt.
Det å forstå bakgrunnen, menneskene og kulturen rundt et selskap eller en organisasjon, hjelper deg å tilpasse deg og treffe riktig. Sett deg inn i konteksten rundt deg.
Vi som jobber med innhold i byrå, prøver å gjøre dette med alle våre nye kunder. Vi må være klar over at det kan være til dels usagte ting som påvirker hvordan man treffer brukerne/kundene. Dette kan handle om alt fra lokalkunnskap til politikk til store organisatoriske endringer i nær fortid.
Om å gjøre ikke å tråkke i salaten, altså!
Verktøy som Microsoft Clarity gir deg innsikt i hvordan besøkende navigerer på nettstedet ditt. Ser du at folk forlater siden raskt på spesifikke sider, kan det være et tegn på at innholdet ikke treffer. Se etter “rage clicks”, heatmaps og hvordan brukeren klikker seg rundt for å finne ut av noe. Ganske underholdende!
Bruk denne innsikten til å gjøre kundereisen/brukerreisen så smidig og positiv som mulig.
Typisk innsikt du kan få fra Clarity: Hvor langt ned på nettsiden har folk scrollet/lest, og hvor lang tid oppholdt de seg der?
Kundeservice sitter ofte med uvurderlig innsikt om hva kundene lurer på, eller hva de er misfornøyde med. Lytt til de som jobber på kundeservice, og bruk tilbakemeldingene til å skape innhold som gir løsninger på vanlige spørsmål.
Å se på hva konkurrentene dine gjør kan gi deg nyttige innsikter i hva som fungerer i bransjen. Bruk for eksempel SEMrush for å identifisere hva konkurrentene gjør bra, og hvilke søkeord de rangerer høyt på.
SEMrush kan også brukes til å kartlegge “Share of Search” på brandsøk sammenlignet med konkurrentene dine. Det hjelper deg med å fylle hull i markedet og ta andeler gjennom å forstå hvilket innhold som “vinner”.
Bruk demografiske data fra Google Analytics 4 eller sosiale medier for å få en bedre forståelse av hvem kundene dine er. Dette kan hjelpe deg å tilpasse innholdet ditt til spesifikke målgrupper.
Eksempel: Hvis du oppdager at en stor del av kundene dine er unge voksne, kan det være lurt å lage innhold som appellerer mer til dem, både når det gjelder språk, tone og tema. NB, her skal du ikke gå i fella med å “prøve å være kul”! Det blir fort “cringe”, som ungdommen ville sagt.
Å forstå kundene dine gjennom innsiktsarbeid er nøkkelen til å lage innhold som både engasjerer og tilfører verdi. Ved å kombinere analyser fra sosiale medier, trafikktall, kundeanmeldelser og demografisk data, kan du skape en innholdsstrategi som ikke bare møter kundenes behov, men også skiller seg ut i markedet.
Husk også å rett og slett prate med folk!
Bruk innsikten til å justere og forbedre kundeopplevelsen kontinuerlig – slik vil du oppnå grønnere piler og en lojal kundebase. Vi heier på deg. Vil du ha hjelp til noe av dette, vet du hvor du finner oss.