Hva er Cross-network i Google Analytics?

18.08.22


5 minutter

Analyserer du kampanjene dine i Google Analytics 4 har du sikkert sett at kanalen “Cross-network” gir deg trafikk. Kanskje er det til og med den kampanjen som gir deg best resultater. Men vet du hva Cross-network faktisk er? Her skal vi gå gjennom og forklare deg hva som ligger i denne kanalen.

I Google Analytics 4 vil bilde av trafikkanskaffelsen se slik ut. Du ser  antagelig kjente kilder som: 

  • Direct
  • Organic 
  • Paid Search 
  • Paid Shopping 

I tillegg vil du kunne finne kanalen Cross-network.

Hva er cross-network?

Før hadde man kanskje tenkt at dette var spam og ikke relevant trafikk. Men dypdykker vi litt lengre ned i materien finner vi fort ut hva slags kilde dette er. For å finne ut hva som skjuler seg i dine Cross-network-kilder gjør vi følgende. 

  1. Klikk på + tegnet ved siden av “Øktens standard kanalgruppering”
  1. Velg så “trafikkilde”
  1. Velg deretter “Kampanjen den første brukeren ble generert via”

Da vil du se at hvilke kampanjer som inngår i denne kanalen, og du får svaret på hva cross-network faktisk er; Performance Max på Google Ads. 

Performance Max er en kampanjetype på Google Ads som sommeren 2022 har tatt over for smart shopping-kampanjer og blir stadig mer sentral i Google Ads-kontoer.

Du vil derfor oppleve å få mer og mer trafikk fra Performance Max. Denne vil legge seg under Cross-Network-kanalen.
Hvis du har spørsmål om Performance Max eller hvordan du skal tolke eller bruke tallene i Google Analytics, er det bare å ta kontakt med oss i Digital Opptur.

På utkikk etter mer lesestoff?

Bra søk logo
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2022