Forskjellen mellom content marketing og inbound marketing: Slik bygger du råsterke forbindelser til kundene dine

Det er ikke bare-bare å skille seg ut fra konkurrentene og tiltrekke seg oppmerksomhet i dagens marked. Content marketing og inbound marketing kan hjelpe deg på veien. Men hva er forskjellen på de to, og trenger du begge deler? 

I denne artikkelen vil vi se på hvordan inbound marketing og content marketing kan brukes til å varme opp målgruppen din.

Content marketing - Bygg sterke historier for å engasjere dine målgrupper

Content marketing (innholdsmarkedsføring) handler om å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold til dine målgrupper. Dette kan for eksempel være blogginnlegg, videoer, podcaster og nyhetsbrev. Altså noe mer enn produkttilbud og salgskampanjer. 

Jo bedre innhold du skaper, desto mer fremstår dere som en avsender med egenart og bransjeautoritet. Dermed blir det lettere å bygge opp ikke bare en kundebase, men en gjeng av tilhengere som er emosjonelt investert i dere. 

En innholdsstrategi vil altså avdekke blant annet:

  • hvem som er i målgruppen og hva de er opptatt av
  • hvordan dere selv vil fremstå og hva dere vil oppnå
  • hvilke temaer det gir mening for dere å lage innhold rundt
  • sjangervalg og kanalvalg

Inbound marketing - Rammen som setter innholdet i bevegelse

Inbound marketing handler om å bruke det innholdet du har skapt, for å lage et univers rundt merkevaren din som kunder blir engasjert i. 

I en inboundstrategi tar vi hensyn til alt som skjer i markedsføringen din. Vi nøyer oss ikke med å tiltrekke potensielle kunder, men vil få dem til å investere tid og penger. Det vil si at alt fra SEO til automatiserte e-poster blir en del av en totalplan. Målet: Å få innholdet ditt til å prestere.

For å bruke et faguttrykk: Inbound marketing sørger for en best mulig kundereise, hvor kunden møtes på riktig måte i hvert steg av salgstrakten.

Vi kan si at inbound er rammeverket: Det som forteller hvordan du skal dele innholdet og sørge for at det gjør jobben sin, sammen med andre tiltak du har gående.

Innsikt må til!

Du trenger bred innsikt i hvordan tiltakene dine presterer for å kunne se alt sammen i et høyere perspektiv. For eksempel bør du ha tilgang på analyseverktøy for å måle effekten av alt som skjer på nettsidene dine i sosiale medier, søkeannonser og nyhetsbrev. Det er dette som skiller digital markedsføring fra analog markedsføring: Det meste kan spores og måles! 

Det er spennende å jobbe på denne måten. Vi kobler på flere fagområder for å få dem til å prestere best mulig sammen, slik at folk kommer tilbake til deg, ikke bare en gang, men igjen og igjen. 

Content marketing og inbound marketing - Den perfekte symbiosen

Sammen med knallgodt relevant og originalt innhold, vil en inboundstrategi hjelpe deg med å lykkes med markedsføring som både føles bra, yter service og gir målbare resultater.

Oppsummert: 

Mens content marketing fokuserer på å skape engasjerende innhold for å tiltrekke seg oppmerksomhet, tar inbound marketing det et skritt videre ved å legge til rette for en helhetlig kundereise som resulterer i lojale kunder. 

En god innholdsstrategi hjelper deg å finne og fortelle de gode historiene til riktige mennesker på riktige steder, mens inboundstrategien tar kunden med hele veien til kassa.

Vil du ha hjelp med innholdet ditt? Spør oss!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024