Pinterest

Pinterest er et sosialt medium som i stor grad brukes for å få inspirasjon. Dette kan være inspirasjon til oppussing, interiør, mote, oppskrifter og mye mer. Videoer og bilder deles som såkalte Pins og brukere kan lagre disse i ulike tavler (boards).

Dette er en kanal mange bruker ukentlig og månedlig, men det har også vært en økning i den daglige bruken. Selv om dette ikke er en av kanalene som brukes mest på daglig basis betyr ikke det at kanalen ikke egner seg som en del av markedsføringsmiksen. Tvert imot ser vi veldig gode resultater av annonseringen.

På Pinterest kan du både skaffe oppmerksomhet og øke interesse med bilde- og videoannonser eller du kan skaffe konverteringer og salg med konvertering- og katalogkampanjer.

Hvem passer Pinterest for?

Det at folk bruker Pinterest som inspirasjon betyr at de også i større grad bruker kanalen for å planlegge fremtiden, og ikke for å få med seg det som allerede har skjedd, som for eksempel Instagram i stor grad brukes til. Dette betyr at brukerne også ofte er i et annet modus, og kan være mer inspirerte og klare for å handle.

Pinterest kan derfor brukes i hele kundereisen, alt fra oppdagelses- og undersøkelsesfasen til beslutningsfasen og likefasen. Dette er altså en kanal som er verdt å teste for mange. 

Pinterest har et stort flertall kvinner, og mange av disse er i aldersgruppen 18-29 år. Men det er også en stor andel av de opptil 59 år som bruker kanalen (Ipsos, 2021).  

Du kan målrette på søkeord, forhåndsdefinerte temaer, demografi og geografi, noe som gjør at du kan få til en relevant målretting mot de som er interessert i det du ønsker å kommunisere. Det er også mulig å kjøre remarketingkampanjer. 

Som for de fleste andre kanaler krever det at du har materiell som er tilpasset kanalen. På Pinterest bør dette være gode bilder og/eller videoer, som glir sømløst sammen med resten av inspirasjonen som finnes på plattformen. 

Hvor mye koster annonsering på Pinterest?

Ut fra hvilken målsetning du har betaler du for visninger eller klikk. Hvor store annonsekostnader du ønsker å bruke på Pinterest er helt opp til deg, men styrer i stor grad hvor mange visninger og klikk du får. 

Du kan velge å ha et dagsbudsjett eller et totalt budsjett for perioden du vil kjøre kampanjen, og dette kan justeres underveis. Dette gjør at du har stor kontroll på kostnadene. 

Vi hjelper deg med et forslag til budsjett og vil alltid følge med på resultatene om det er lønnsomt for deg å bruke mer eller mindre penger på annonseringen.

Hvordan komme i gang med annonseringen?

Du må sette opp en bedriftsprofil, som gjør at bedriften din får en offentlig profil på Pinterest. På denne profilen kan du både laste opp organiske pins og annonser. Vi anbefaler at du kombinerer begge deler for størst mulig rekkevidde og best mulig resultater.

Før du starter med annonseringen bør du ha en klar målsetting og noen tanker om hva du ønsker å kommunisere. Om du ikke har dette klart for deg kan vi selvfølgelig hjelpe til med dette.

Ønsker du hjelp med annonsering på Pinterest eller hvis du har noen spørsmål er det bare å ta kontakt med oss her.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024