5 ting nye kunder ofte lurer på

01.02.24


6 minutter

Er du ny kunde i Digital Opptur og vil sikre at du får valuta for pengene? Vi skjønner godt at mye av det vi driver med kan være vanskelig å forstå. Derfor: Her er vår topp 5-liste over ting nye kunder har spurt om, og hva vi svarer.

Apropos vanskelig å forstå og ting kunder ofte lurer på: Vi har også skrevet om vanskelige ord og uttrykk i bransjen vår.  

Kort oppsummert – i denne artikkelen svarer vi på: 

  1. Hva vi kan hjelpe deg med
  2. Hva vi gjør, og hva du skal gjøre selv
  3. Hvem av oss som skal eie kontoene dine
  4. Hvor mye penger du burde bruke på annonsering og hvilke kanaler du burde være i
  5. Hva vi mener med konvertering

1: “Hva kan dere egentlig hjelpe meg med?”

Vi hjelper deg med å nå ut til riktig målgruppe, med riktig budskap, på en effektiv, hyggelig og etisk forsvarlig måte. 

Målet kan variere. Noen selger produkter og tjenester, andre skal rekruttere frivillige, endre holdninger i samfunnet eller påvirke politisk. Vi bruker beste praksis innenfor markedsføringsfaget til å hjelpe dere.

Vi har fagfolk innenfor:

I de fleste tilfeller starter vi med strategi og analyser for å danne oss et inntrykk av din virksomhet og forstå hva du egentlig trenger. Da unngår vi unødvendig arbeid, og øker sannsynligheten for å treffe blink på første forsøk. I tillegg ønsker vi sammen med dere å sjekke at det samles inn riktig data på riktig måte.

Det er også verdt å nevne at digital markedsføring handler mye om testing, og å bruke datainnsikt til hele tiden å forbedre taktikken. For eksempel kan vi oppdage at:

  • en bestemt type innhold i sosiale medier skaper 300 % mer engasjement enn annet innhold
  • du kan få mange flere besøkende inn på nettstedet hver måned ved å lage en landingsside om et bestemt nøkkelord – og hvordan du skal skrive den
  • annonseprisene dine i Google kan bli lavere hvis du forbedrer eller lager en bestemt landingsside, og hvordan du skal gjøre det
  • det ene annonsebildet deres presterer dobbelt så bra som det andre
  • en eller flere at sidene på nettstedet ikke er indeksert på Google
  • Google Analytics samler inn data feil eller mangler riktige konverteringer

For bedrifter som vil øke den interne markedsføringskompetansen, tilbyr vi også kurs og foredrag – alt fra en halvdag til programmer som går over flere måneder. 

2: “Hva gjør dere for oss, og hva skal jeg gjøre selv?”

Det kommer an på avtalen vi har. I noen avtaler gjør Digital Opptur omtrent alt innenfor digital markedsføring. I andre avtaler gjør kunden mye selv. Det avhenger blant annet av hvilke ressurser du har internt, hva du trenger å få gjort, og hvor stort markedsbudsjettet ditt er. Vi tror på størst mulig grad av fleksibilitet.

Uansett hva vi har avtalt, har vi jevnlige oppdateringer med alle kundene våre for å gjennomgå hva som har skjedd siden sist. Da får du oversikt over:

  • hva vi har gjort
  • hvilke resultater du har fått
  • hva vi trenger fra deg

Du får innsyn i alt vi gjør. Det burde jo være en selvfølge, siden vi gjør det for DEG! Vi er et byrå som foretrekker å ha personlig kontakt med hver eneste kunde – hver eneste måned. De råeste resultatene kommer når vi samarbeider. 

Skal du kjøpe tjenester fra et byrå eller gjøre jobben selv? Vi har blogget om det her.

3: “Hvem eier kontoene mine?”

Styr unna byråer som insisterer på å eie kanalene dine! Det er useriøs praksis. 

Vi anbefaler at du eier dine egne kontoer, både for organisk og betalt aktivitet, i både sosiale medier, søkemotorer og på nettsider. Da sitter du selv med kontrollen, og gir tilgang til det byrået du vil jobbe med (... og vi håper at det er oss!). Det er ryddig, åpent og etisk. 

Eksempler på kontoer du bør eie selv, er annonsekontoene i Meta og Google Ads, og analyseverktøyet Google Analytics 4 (GA4).

Les også: Hvem eier Google Ads-kontoen? Kunden eller byrå 

4. “Hvor mye penger burde jeg bruke/hvilke kanaler burde jeg velge?”

Det korte svaret er at det kommer an på. Her er noen av spørsmålene vi stiller deg tilbake for å kunne gi et kvalifisert svar:

  • Vil du ha en liten opptur eller en bratt opptur?
  • Hva vil du oppnå?
  • Hvor mye haster det?
  • Hvor mye tid har du til å følge opp markedsføringen internt?
  • Hvem er kunden, og hvem eller hva konkurrerer du mot? 

Kanalvalg er en viktig del av strategien. Digital Opptur gir deg kvalifiserte råd om hvilke kanaler du bør prioritere. Når du først har valgt en eller flere kanaler, anbefaler vi at du holder deg til dem over en lengre periode. 

Budsjettet kan derimot forandre seg etter sesong, konkurransesituasjon og målsettinger, og er mer flytende. Vi har kompetansen til å vurdere dette fortløpende og komme med konkrete anbefalinger. 

Til syvende og sist er det ditt valg hvor du vil være og hvor mye penger du vil investere. 

5. “Hva mener dere med konvertering?”

Hva vil du at kunden din skal gjøre? Det kan for eksempel være å sende inn en bestilling til dere eller ringe deg. Hver gang noen gjør det vi vil at de skal gjøre, kaller vi det en konvertering. 

Med andre ord kan en konvertering se forskjellig ut fra den ene bedriften til den neste. Sammen med deg, definerer vi hva en konvertering betyr for din virksomhet. 

Så langt det er teknisk mulig, vil vi sjekke hvor godt vi lykkes med å oppnå konverteringer. Derfor tilbyr vi sporing og analyse, slik at du får oversikt over akkurat hvor mange som klikket på “kontakt oss”-knappen i nyhetsbrevet ditt, for eksempel. Dette gir oss verdifull innsikt, slik at markedsføringsjobben blir mer og mer treffsikker over tid.

Vi skal ta godt vare på deg som kunde. Noe vi kan hjelpe deg med? Ta kontakt!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024