Skal du gjøre markedsføringen din selv, eller få hjelp fra et byrå? Dette spørsmålet er like aktuelt i dag som noen gang før. Her får du både fordeler og ulemper med å jobbe med et byrå på digital markedsføring.
Før vi ser på fordeler og ulemper, må vi se litt nærmere på hva et byrå er for noe. Et byrå innen digital markedsføring er et selskap hvor de ansatte jobber på vegne av andre bedrifter og hjelper dem med markedsføringen.
Nå skal ikke vi henge oss for mye opp i hvordan byrået er organisert, eller hva de gjør. Men for at det skal være et byrå må det jobbe flere mennesker der. Hvis ikke er det en freelancer, og ikke et byrå.
Innen digital markedsføring finnes det flere ulike byråer. Mange av disse overlapper, og tilbyr flere av de samme tjenestene. Noen er mer spesialiserte, mens andre er mer generelle og har som fokus å tilby “alt”.
Noen av de mest vanlig kategoriene av byråer er;
Det er sikkert flere typer byråer, men her bør du uansett se nærmere på hvilke tjenester de tilbyr og hvor de har sin kompetanse.
Du må også tenke gjennom om det er viktig å samle alt du trenger hos ett og samme byrå, eller om du skal ha flere spesialiserte byråer som jobber sammen.
Her kan du lese mer om inhouse opplæring.
Som med alt annet, finnes det også noen ulemper hvis du skal jobbe med et byrå.
Kompetansen du trenger i digital markedsføring vil da være utenfor din bedrift og utvikles hos byrået. Det gjør at du trolig må fortsette å bruke et byrå fremover.
Prioritet og oppmerksomhet kan bli et problem om den ikke er god nok. Hvis du ikke når opp i konkurransen med de andre kundene til byrået, vil du få dårligere leveranse og resultater.
Kostnader kan både være en ulempe og fordel. Kostnadene er ofte variable, men det koster å ha flinke folk. Vi skal snakke mer om kostnadene litt lengre ned…
En annen ulempe med byrå er at de ikke sitter like tett på dere som bedrift og derfor ikke like lett kan se hva som skjer, kjenne kulturen og “tone of voice”. Det kan også bli et problem at de ikke har kapasitet når dere trenger det.
Heldigvis er det også fordeler med å jobbe med et byrå!
Et byrå som har et godt fagmiljø vil ofte være mer oppdatert og flinkere enn dere i bedriften noen gang kommer til å være. Fagmiljøet jobber jo med faget sitt hver dag. De deltar på seminarer, webinarer, møter og foredrag for å lære og oppdatere seg. I tillegg til all erfaringen som de får ved å jobbe med mange ulike kunder på en gang.
Byråer har også ofte eksperter og kunnskap på flere underkategorier av digital markedsføring. Skulle du hatt tilgangen til det samme i din bedrift hadde du kanskje måttet ansette mange.
Det betyr at kostnadene med å jobbe med et byrå kan være veldig effektivt. Du betaler for det du trenger og verdien som skapes.
Skulle du ikke trenge tjenestene til byrået lengre kan du enkelt og greit si opp avtalen.
Det aller viktigste når du skal velge et byrå er menneskene!
Det er viktig at de du skal jobbe med forstår hva du gjør og hvordan de kan hjelpe deg med å nå målene dine.
I tillegg er det viktig med et byrå som er proaktivt og ikke bare venter på at du skal komme med dine bestillinger. Like viktig er det at dere som bedrift har tid til å jobbe med forslagene som kommer fra byrået. Teste forslag, kanaler og annet som kan forbedre resultatene.
For å finne riktig byrå er det også lurt at du så tidlig som mulig vet og er tydelig på hva du ønsker å gjøre selv, og hva du ønsker hjelp med fra byrået. Skal du legge ut organiske innlegg på sosiale medier selv? Hvem skal skrive blogginnleggene dine? Og hvem skal optimalisere Google Ads-annonsene?
Avklaringer rundt dette bidrar ikke bare til å gjøre det enklere å finne de som har nødvendig kompetanse, men også å sette klare og gode rammer for et samarbeid mellom byrå og annonsør.
Byråer har ulike avtaler, og det er lurt at du som kunde har full innsikt og kontroll på spesielt kostnadene. Betaler du for timer eller hvor mye penger du bruker på annonser? Får byrået ditt kickback fra annonseplattformene?
Vi mener det bør være full åpenhet her, både for å unngå mistillit, men også for å legge best mulig rammer for et samarbeid. Det betyr ikke at du skal betale så lite som mulig. Godt arbeid skal og bør koste - fordi det er verdt mer.
Verdi er helt sentralt. Hvis verdien som skapes er mye større enn kostnaden, er det sannsynligvis kjempelurt. Det er derfor lurt å prøve å se på verdien og ikke antall timer når du skal vurdere et byrå.
Du bør dog ikke ha en bindingstid med et byrå. Hvis samarbeidet ikke fungerer, burde du lett kunne gå videre til noen andre - og motsatt. Byrået bør kunne si opp avtalen med annonsøren hvis samarbeidet ikke fungerer, som er hvorfor vi sa opp avtalen med en kunde.
Digital Opptur er et moderne byrå som fokuserer på å skape verdi for kundene vi jobber med. Gjennom en fleksibel og analytisk tilnærming har vi lang erfaring med å skape gode resultater for kundene våre. Ønsker du å ta en kaffeprat er det bare å kontakte oss her.