5 eksempler på gode employer branding-innlegg på Instagram

Employer branding handler om å markedsføre bedriften og vise at man er en attraktiv arbeidsplass for eksisterende og potensielle ansatte. Det er en strategi som skal bidra til å bygge et positivt omdømme av bedriften, der man gjennomfører en rekke aktiviteter for å skape kjennskap og bygge troverdighet.

Det finnes flere aktiviteter en bedrift kan gjennomføre som en del av deres employer branding-strategi. En av de mest effektive måtene å være synlig på og som bidrar til å skape større kjennskap til arbeidsplassen, er ved å ta i bruk sosiale medier.

Derfor kan det være lurt å legge igjen litt ekstra tid i arbeidet med hva som publiseres på for eksempel Facebook, Instagram og Snapchat. Disse sosiale mediene vil være nyttig å ta i bruk for å vise frem det gode arbeidsmiljøet, dele fagstoff og informasjon om nye prosjekter. 

Hva kjennetegner god employer branding? Her kommer 5 eksempler!

# 1 Del prosjekter, ambisjoner og målsettinger

For de som er på utkikk etter en jobb kan det være spennende å lese om hva slags prosjekter en bedrift arbeider med. Det kan engasjere og sette bedriften i et godt lys, dersom prosjektet virker interessant og unikt.

Dette er også en fin måte å dele hva deres målsettinger og verdier er - noe som kan gi et mer helhetlig og tydelig bilde av hva slags type bedrift de er og motivere folk til å søke. 

I eksempelet under mener vi Equinor har et bra employer branding-innlegg, fordi de deler kunnskap og forteller om deres fremtidige planer. Dette er noe som kan virke attraktivt og engasjerende for potensielle søkere. 

Equinor har postet et instagraminnlegg om deres nye prosjekt

# 2 Vis frem folka!

Man skal trives på arbeidsplassen og da er det gull å vise frem den flinke makkeren eller det kreative arbeidsteamet. Målet er å vise at man er et sted der folk har lyst til å jobbe, og et godt arbeidsmiljø er noe som verdsettes høyt hos mange, både faglig, men også sosialt.

Hva er vel et bedre sted å jobbe enn der du har gode samarbeidspartnere som du kan sparre med og få hjelp av? 

Her mener vi Forsvaret har laget et godt employer branding-innlegg som viser samhold og trivsel. Dette er noe de også fokuserer på i flere innlegg på deres sosiale medier, noe som er med på å styrke deres troverdighet. 

Forsvaret har publisert et instagraminnlegg av noen jenter i forsvaret i en sosial setting

# 3 La de ansatte dele erfaringer

En fin måte å fortelle nettopp hvorfor man bør jobbe hos en bedrift, er ved å vise dette gjennom bilder, tekst eller film. Dette gjør det enkelt for de potensielle søkerne å få et innblikk i hva man kan forvente å arbeide med i den gitte stillingen. Ved å la de som tidligere har hatt jobben dele sine erfaringer kan bidra til høyere troverdighet og virke positivt i vurderingen av arbeidsplassen.

I dette Instagram-innlegget gir Kongsberg oss fem grunner til hvorfor man skal jobbe hos dem, noe som kommer tydelig frem i denne bildekarusellen. Tips: Bildekarusell er noe som gjerne får flere eksponeringer på Instagram fremfor enkelt-bilder. 

Konsberg har publisert et instagraminnlegg hvor de gir leseren 5 grunner til hvorfor man skal søke sommerjobb hos dem

# 4 Det er lov å skryte - men vær ydmyk

Del oppturene i sosiale medier. Det er fint at en bedrift viser frem at de har nådd måloppsettinger, utmerket seg på spesielle områder eller fått positiv omtale. Det viser at bedriften er en arbeidsplass som også andre oppfatter som attraktive og dyktige i det de gjør. 

Aker Solutions gir oss et bra eksempel på et innlegg som viser bedriften fra flere sider - de fremstår som en arbeidsplass som når målsettingene sine, samtidig som de viser at dette kommer av godt samarbeid.

En del av employer branding strategien er også å motivere de ansatte til å bli værende - da hjelper det at de føler stolthet overfor arbeidsplassen sin, noe vi tipper at de ansatte hos Aker Solutions gjør når de får slik anerkjenning. 

Aker Solutions deler et bilde der de forteller at de har blitt stemt frem som en av Norges mest attraktive arbeidsplasser innen ingeniør og IT-bransjen.

# 5 Del informasjon på en enkel måte

Å publisere innhold som viser at bedriften er villig til å dele kunnskap og informasjon kan virke positivt ovenfor jobbsøkere. Dette er en fin måte for en bedrift å vise sin kompetanse på, og kan gi en indikasjon på at de har et arbeidsmiljø hvor man hjelper hverandre og at ansatte ønsker å dele kunnskap med hverandre.

Slike innlegg er også en fin måte å vise hva bedriften arbeider med og kan være en super måte å få flere til å besøke nettsiden. 

Under ser du et eksempel der Danske Bank har laget et innlegg hvor de deler kunnskap på en lettfattelig måte, og vi stoler på at de kan sakene sine. 

Danske Bank deler et instagraminnlegg som forklarer hvorfor du ikke bør selge når børsen er rød.

Hvis du vil vite mer om hvordan du jobber med emplyer branding så har vi skrevet mer om Alt du må vite om sosial rekruttering.

Følg også gjerne oss i Digital Opptur på Instagram.

Trenger bedriften din hjelp med employer branding-strategien på sosiale medier, eller annen digital markedsføring? Kontakt oss for en uforpliktende prat!

På utkikk etter mer lesestoff?

Bra søk logo
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2021