Alt du må vite om sosial rekruttering

23.12.20


6 minutter

De fleste bedrifter har rekruttert noen ved hjelp av sosiale medier, men de aller færreste benytter seg av det store mangfoldet av muligheter man har til å drive sosial rekruttering. Vi lærer deg alt du trenger å vite!

Perfekt timing

I 2019 oppga 71% av dem som byttet jobb at de oppdaget jobben de byttet til i sosiale medier. Under pandemien har bruken av sosiale medier skutt i været.

Tallene for 2020 viser at bruken av sosiale medier har økt med 30%. For bedrifter er det viktig å være klar over at publikumet aldri har vært større i sosiale medier.

Hva er sosial rekruttering?

Sosial rekruttering er rekruttering av potensielle ansatte i sosiale medier. Det inkluderer alle forskjellige sosiale kanaler som LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok. Den skiller seg fra vanlig rekruttering ved at den benytter seg av fordelene til de sosiale kanalene, nettop ved å være sosiale.

Sosial rekruttering begrenses ikke til tradisjonelle utlysninger i form av annonser, men inkluderer en generell tilstedeværelse i sosiale medier. Det er derfor god grunn til å tro at nettopp din bedrift er god gang med dette allerede, uten å være klar over det!

Always on

Alt en bedrift gjør i sosiale medier er å regne som sosial rekruttering. Så lenge noe er synlig i sosial kanaler er dette noe en potensiell arbeidstaker vil kunne ta med i en vurdering av en arbeidsplass. For å skape et troverdig og representativt inntrykk er det derfor viktig å ha en always-on tankegang. Innhold i sosiale medier burde gjenspeile kulturen du prøver å skape innad i selskapet. Kulturen du vil potensielle nye arbeidstakere skal ta del i.

Strategi

Vi har laget en strategi vi anbefaler for hvordan man jobber med sosial rekruttering. Jobber dere med denne kontinuerlig er vi sikre på at også dere vil oppnå gode resultater!

Analyser følgerne dine

Samtlige av de sosiale kanalene gir oss idag tilgang på god innsikt når det kommer til hvem det er som følger oss. Kjønn, alder, bosted er som regel bare toppen av isfjellet av informasjon man har tilgang til om man vet å sette av tiden til å analysere.

Det er få som gir like mye informasjon som Facebook, men både LinkedIn og Snapchat er to kanaler som bare det siste året har gjort store steg når det kommer til å gi relevant informasjon om hvem følgerne dine er. En god strategi tar høyde for hvem eksisterende følgere er.

Det er bare på den måten man kan skape godt innhold som fenger - enten du ønsker å nå kunder, eller potensielle ansatte.

Bygg ditt drømmepublikum

God innsikt gir deg den beste anledningen til å bygge ditt drømmepublikum. Takket være de gode verktøyene i annonseadministrasjonene har vi mulighet til å skreddersy hvem det er vi ønsker å nå med innholdet vårt.

Vi anbefaler å begynne med brede publikum før man snevrer det gradvis inn.

Benytt deg av kundereisen (talentreisen)

Reisen en potensiell ansatt gjør fra idet hen hører om selskapet ditt til hen leverer søknad kan fint relateres til kundereisen - vi kaller den gjerne talent-reisen i denne sammenhengen. Denne reisen understreker behovet for en always on-strategi.

Tradisjonell rekruttering fokuserer gjerne på handlefasen i kundereisen ved å utlyse en stilling. Ved hjelp av en always on-tankegang begynner man lenge før med å bygge opp en relasjon til potensielle kandidater.

På den måten kan man være top of mind når dagen kommer da dere trenger nye talenter!

Test ulike variabler

Livet er fullt av vanskelige valg. Arbeidet i sosiale medier gjør det litt enklere, da man gjerne kan velge å teste alt istedenfor å velge bare én. Så lenge man tester konsekvent og analyserer resultatene i etterkant oppfordrer vi til å teste alle ulike variablene i forskjellige kanaler.

Bilder, video, budskap. Rommet for å prøve seg frem er uendelig og så lenge man tar repsonsen på alvor burde man ikke være redd for å gå opp nye veier. Selv små justeringer kan gjøre små utslag.

Involver dine ansatte

Dine ansatte er dine beste ambassadører for en god kultur, og et sted andre ønsker å være. De fleste bedrifter liker å hevde at de er et sted hvor ansatte trives, derfor er det ekstra viktig å vise frem at man nettop er det.

Bruk de sosiale kanalene dere er aktive på til å vise frem hva som skjer på arbeidsplassen av stort og smått.

   

Trenger du hjelp?

Vi hjelper mange kunder med sosial rekruttering og strategi i sosiale medier. Ta kontakt med oss dersom du trenger rådgivning!

Kilder:

Medietilsynet, Kampanje, Medietilsynet, Social Examiner, DN, LinkedIn,

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024