Du har sikkert hørt forkortelsene CTR, CTA, CPC og CPM. Hos oss er disse forkortelsene helt sentrale når vi planlegger, optimaliserer og analyserer kampanjer i digitale kanaler. Vi skjønner godt at det kan virke gresk eller gå litt i surr, så her er en liste over alle de vanligste forkortelsene i digital markedsføring!
cAPI = Conversion-API
cAPI er en av Facebooks måter å spore brukerne sine på. Ved å bruke cAPI vil man spore brukerne fra sin egen server og deretter sende informasjonen tilbake til Facebook for bedre sporing og treff på målretting.
CLV = Customer Lifetime Value
Lønnsomhet av en kunde for hele kundeperioden.
CMS = Content Management System
Dette er et system for lagring og håndtering av innhold på for nettsiden. Eksempler på innhold er informasjon i form av tekst, bilder og video.
CPA = Cost per Acquisition
Kostnad per konvertering.
CPC = Kostnad per klikk
CPC forteller deg hvor mye hvert av klikkene på en annonse har kostet. Her er det ønskelig med flest mulig klikk for lavest mulig kostnad. Det gir en fin indikator på hvordan budsjettet blir brukt.
CPE = Kostnad per engasjement
Denne gir deg gjennomsnittskostnader per engasjement. Dette kan både være på siden eller et innlegg. Engasjement på innlegg inkluderes likes, kommentarer, delinger, klikk på “flere bilder” eller “se mer” i teksten hvis den er for lang til at hele vises.
CPL = Cost per lead
Denne forkortelsen er en måling for hvor kostnadseffektiv en kampanje har vært når det kommer til å generere nye leads.
CPM = Kostnad per 1000 eksponeringer
Cost per mille. CPM er totalbeløpet du har brukt per tusen visninger i en annonsekampanje.
CPSU = Cost per swipe ups
Denne forkortelsen ser du både på Snapchat og Tiktok. Den forteller deg hvor mye hver swipe up koster.
CPSU = Det totale budsjettet / antall swipe ups.
CPT = Kostnad per Thruplays
CPT forteller deg gjennomsnittskostnader per Thruplays.
Thruplays betyr fulle avspillinger av en video.
CRM = Customer Relationship Management
System som brukes for å kommunisere med kunder og opprettholde relasjon med kundene.
CRO = Konverteringsoptimalisering
Denne forkortelsen forteller deg om besøkende på nettsiden din har utført den handlingen du ønsker. Dette kan f. eks. være å melde seg på et nyhetsbrev, melde seg inn i kundeklubben eller gjennomføre et kjøp.
CTA = Call to action
Dette er knappen/teksten som forteller hva du vil publikum skal gjøre, det kan være i form av en link du vil de skal trykke på, en påmeldingsknapp eller en oppfordring til kjøp. Brukes for å tydeliggjøre neste steg i kundereisen for publikum.
CTR = Klikkfrekvens for lenke
Denne viser deg prosentvis antall ganger folk har sett annonsen din og utført et lenkeklikk.
Det er altså en sammenligning på hvor mange lenkeklikk du har fått på annonsen, sammenlignet med hvor mange eksponeringer annonsen hadde.
CTR = Antall lenkeklikk / antall eksponeringer
KPI = Key Performance Indicators
Definerte nøkkeltall til å måle etter. Dette er kvantifiserbare mål som brukes til å evaluere hvordan virksomheten presenterer opp mot sitt mål.
PPC = Pay Per Click
Prismodell for annonsene i Google Ads, hvor det betales per klikk på annonser i søkeresultatet.
ROAS = Return on Ad Spend
Forholdet mellom inntektene og investeringen i annonser.
ROI = Return of Investment
Forholdet mellom inntektene fra en kanal og investeringen i den samme kanalen.
SEM = Søkemotormarkedsføring / søkemotorannonsering
Annonsering i søkemotorer som Google og Bing. Annonsene vises over, i mellom og under det organiske søkeresultatet. Les mer om SEM her.
SEO = Søkemotoroptimalisering
Dette er en måte å optimalisere sidene på nettstedet ditt, slik at det både rangerer bedre og vises bedre ved søk i Google. Les mer om SEO her.
SERP = Search Engine Result Page
Søkeresultatet ved et søk på Google sin søkemotor. Her vises både betalte annonser (SEM) og organiske nettsider (SEO).
SOME = Sosiale medier
Denne forkortelsen har du nok både hørt og du kan den sikkert. Vi tar den uansett med.
Sosiale medier er nettsteder og apper som tilrettelegger for å skape og dele innhold, og å delta i sosiale nettverk. Les mer om annonsering i sosiale medier her.
UGC = User Generated Content
Innhold i digitale kanaler som lages av merkevarens følgere på eget initiativ.
USP = Unique Selling Point
Den unike fordelen med produktet eller tjenesten som bedriften din tilbyr. Bedrifter kan kommunisere den unike fordelen med produktet eller tjenesten for å skille seg ut i markedet.
UTM - Tag = Urchine Tracking Module
Lenke som kan utformes for å få informasjon om hvor trafikk kommer fra, og derfor hvilke digitale kanaler som presterer og gir konverteringer.
WOM = Word of Mouth
Positive eller negative erfaringer om produktet eller tjenesten som personer deler med andre. Word of Mouth handler om bedriftens rykte i markedet.
Vi håper at denne listen med forkortelsene i markedsføring hjalp deg litt på vei! Har du spørsmål om disse eller andre fagtermer, kontakt oss gjerne.