Endringer rundt samtykke: Forbered deg på Google Consent Mode V2

16.01.24


5 minutter

I en digital verden hvor personvern blir stadig mer sentralt, er det viktig for bedrifter å holde seg oppdatert med de nyeste endringene i samtykkelovgivningen. Google Consent Mode V2 og Cookiebot CMP er sentrale verktøy i denne sammenhengen.

I dette innlegget vil vi utforske hvordan din bedrift kan forberede seg på disse endringene og hvorfor det er kritisk å handle nå.

Hvis du ønsker å "vise personlig tilpassede annonser" på Google må du fra fra Mars 2024 ha et oppdatert samtykke for å fortsette å kunne gjøre dette.

Hva er Google Consent Mode?

Google Consent Mode er et verktøy som lar nettsteder tilpasse bruken av Googles tjenester basert på brukernes samtykke. Denne modusen er essensiell for å sikre at nettstedets analyser og markedsføringsstrategier er i tråd med hver brukers samtykkevalg, og brobygger mellom personvern og datadrevet digital annonsering.

Google Consent Mode er sentralt for å fremme bruken av personvern en bærekraftig internettøkonomi som respekterer både nødvendigheten av datadrevet annonsering for bedrifter og personvernet til individuelle brukere. Det er designet for å overholde personvernlover verden over, inkludert EUs generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) og Digital Markets Act (DMA).

Dette er endringer i samtykke

Den nye Google Consent Mode V2 introduserer nøkkelinnstillinger som ad_user_data og ad_personalization. Disse innstillingene er avgjørende for å håndtere brukersamtykke mer effektivt og i samsvar med de siste personvernreguleringene.

Stadig flere nettsider bruker tredjepartløsninger for å håndtere samtykket. På vår side bruker vi Cookiebot sin CMP for å styre dette, og dette er også en løsning vi anbefaler til andre.

Cookiebot CMP støtter nå den nye versjonen av Google Consent Mode. Dette betyr at brukersamtykke for de nye attributtene korrekt signaliseres til Google, noe som er avgjørende for fortsatt, uavbrutt bruk av Googles annonserings-, målings- og personaliseringsfunksjoner.

Dette sikrer at Googles tjenester, som Google Analytics og Google Ads, respekterer brukernes personvernvalg.

Samtykker for eventer på nettsiden før at en bruker har godtatt alle cookies.

Før brukeren samtykker skal det med det nye oppsettet se slik du ser over her. Da er det bare security_storage som er godkjent, og denne står alltid på for autentisering, svindelforebygging og annen brukerbeskyttelse.

Samtykker for eventer på nettsiden etter at en bruker har godtatt alle cookies.

Etter at en bruker har godkjent alle informasjonskapsler (cookies) vil samtykket for eventene se slik ut.

Basic vs Advanced

Med den nye Google Consent Mode V2 har man mulighet for å konfigurere både Advanced og Basic Consent Mode.

Både avansert og enkelt oppsett er tilstrekkelig for å møte kravene til Google. Forskjellen ligger i hvordan Google Tags oppfører seg i forkant og etterkant av valg av samtykke.

Med Basic Consent Mode blokkeres alle tagger/cookies frem til samtykke er gitt via samtykke-banneret, mens med Advanced Consent mode vil Google Tags kunne fyre før samtykke-banneret lastes og samtykke er gitt. Google Taggene endrer oppførsel basert på samtykke-statusen. Ettersom taggene fyres før gitt samtykke og cookies ikke er satt på siden brukes såkalte "cookieless pings" for å sende informasjon til Google Analytics 4 og Google Ads.

Såkalte "Cookieless pings" inneholder i følge Google kun ikke-identifiserbar informasjon som: Tidspunkt, Type nettleser, type enhet, henviser-side, indikasjon på ad-klikk og samtykke status.

Vår anbefaling er å gå for Basic Consent Mode for å være på den sikre siden. Da sendes ingen informasjon til Google Ads/Analytics før brukeren faktisk har gitt samtykke.

Hvordan Samtykkeløsninger påvirker Analyser og Markedsføring

Korrekt håndtering av samtykke er avgjørende for at bedrifter skal kunne fortsette med målrettet markedsføring og nøyaktig analyse uten å kompromittere brukernes personvern.

Under ser du en oversikt fra Google om endringene og hvordan de nye endringen påvirker datainnsamling, annonsering og analyse.

Google Tag Manager (GTM) spiller en nøkkelrolle i implementeringen av samtykkeinnstillinger. Ved å bruke GTM kan bedrifter enkelt integrere og administrere samtykkeinnstillinger, noe som sikrer at nettstedet er i overensstemmelse med de nyeste samtykkekravene.

Samtykkeløsninger er avgjørende for å sikre at nettsteder oppfyller juridiske krav og beholder tilliten til sine brukere. Dette segmentet vil utforske hvorfor det er viktig og hvordan det påvirker både brukere og bedrifter.

Selv om overgangen til nye samtykkesystemer kan virke utfordrende, tilbyr løsninger som Google Consent Mode V2 og Cookiebot CMP enklere måter å håndtere disse utfordringene på.

Dette må du gjøre som bedrift

Vi anbefaler alltid at du samler inn, og bruker, samtykket i henhold til oppdaterte standarder.

Når Google Consent Mode V2 nå kommer anbefaler vi at du bruker en profesjonell samtykke-løsning på nettsiden din, feks Cookiebot.

Hvis du ønsker å sette det opp selv er det viktig at du passer på at de nye feltene blir sendt med i samtykket.

Hvis du ønsker hjelp med oppsett av Google Consent Mode V2, datainnsamling eller bruk av data i markedsføringen din - kan du alltid kontakte oss for en hyggelig prat.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024