Det er flere grunner til at du ønsker å ekskludere trafikk fra spesifikke IP’er. I dette innlegget vil vi gå gjennom hvorfor, hvordan man setter opp filtrering på intern trafikk.
Grunnen til at vi ønsker å ekskludere intern trafikk, eller trafikk fra spesifikke adresser er at man ønsker så ren data som mulig. Med ren data menes; informasjon som samles er riktig og verdifull.
Ved å inkludere all trafikk, vil man i stor grad få uren data ettersom ansatte på arbeidsplassen gjerne gjør tester, gjennomfører konverteringer og annet, for å sjekke at alt er i orden. Dette kan også gjelde kundens egne ansatte og potensielt eksterne ressurser.
Vi ser også en økende bruk av verktøy for å automatisere diverse ting som; å sjekke at en nettside er live, gjennomføre scanning av trakere og annet. Sidevisninger, hendelser og annet fra slike verktøy ikke er nyttig informasjon å rapportere på til kunden, ettersom det ikke er reell trafikk eller konverteringer.
Det kommer ann på hvilket analysesystem du benytter. Vi tar for oss Google Analytics ettersom det mest brukte analyseverktøyet i vår bransje.
Nå vil visningen du har valgt ikke inkludere trafikk fra IP’en(e) som er lagt inn i filteret.
Vi anbefaler å alltid ha en visning som inneholder all data, en som kun inneholder kundedata, og en visning til testing/intern bruk. På denne vil du alltid ha kontroll på dataen din, og slippe unødvendig arbeid ved å rote til data.
Om du trenger hjelp med å sette opp sporing for å møte dine behov, eller ønsker å snakke med oss, tar vi gjerne en samtale over en kaffekopp.