Google Analytics

Google Analytics samler inn data og informasjon om brukere på nettsiden eller nettbutikken din slik at du kan analysere og måle. Her får du mer informasjon om hva Google Analytics kan bidra med til deg.

Så snart Google Analytics er satt opp på nettsiden din starter den å samle inn data som blir tilgjengelig i et webgrensesnitt. Omfanget av data som blir tilgjengelig er stort så det er ofte lurt å få hjelp til å finne de riktige tallene og skjønne hva de forteller – og hva de ikke sier noe om.

Hvordan bruke Google Analytics?

Data og informasjon i Google Analytics kan benyttes som beslutningsgrunnlag når du skal ta avgjørelser. Det kan brukes til å måle kampanjer, blogger, andel mobilbesøk, hvilke sider som lese, hva brukere søker etter, hvor mye du selger for og mye mye mer.

Vi anbefaler at du tenker gjennom hvilke tall du trenger (need to have) og hvilke data som er fint å ha (nice to have). Dette vil ofte variere fra person til person i bedriften din.

Det er mulig å skreddersy rapporter og dashboards med de tallene som gir innsikt og verdi.

Utover dataene som blir samlet inn som standard er det mulig å utvide hvilke data som blir sendt inn til Google. Med tiden er det blitt stadig flere data som kan samles inn og sendes til Google Analytics for analyse og innsikt.

Hvem passer Google Analytics for?

Alle som har en nettside bør installere og sette opp Google Analytics. Det gir verdifull informasjon om hvem som besøker nettsiden, hvor de kommer fra, hvilke sider de besøker og veldig mye mer.

Standard oppsett av Google Analytics er raskt å sette opp og vi mener det ikke er noen god grunn til å ikke måle nettsiden din.

I tillegg er det gratis å bruke Google Analytics.

Hvem passer Google Analytics 4 for?

Google Analytics 4 er den nye versjonen av Google sitt verdenskjente analyseverktøy. Den nye versjonen inneholder forenkling av brukergrensesnitt og mer tilrettelegging for enkeltpersoner. Med dette mener vi at det er blitt enklere å bruke, men man er mer begrenset i innsamlingen av data, opprettelse av segmenter med mer.

Hvor mye koster Google Analytics?

Ingenting.

Google Analytics er gratis å bruke så lenge standard-versjonen er tilstrekkelig noe den er for de aller fleste bedrifter i Norge.

Det som koster er tiden vi bruker i Google Analytics enten det er for å sikre at dataene er korrekte eller å analysere tallene.

Ofte brukes Google Analytics også til rapportering av kampanjer og aktiviteter som er gjennomført.

OBS: Bare så det ikke er tvil; standardversjonen av Google Analytics er gratis å bruke, men har du veldig mye trafikk kan du oppgradere til Google Analytics 360 (tidligere Google Analytics Premium) som gir flere fordeler, men koster.

Gjøre selv eller få hjelp

Det er en god idé for deg å jevnlig logge deg inn i Google Analytics og følge med på tallene og utviklingen. Vi kan hjelpe deg med å sette opp skreddersydde rapporter og dashboards slik at du får de tallene som er viktige.

Mengden med data og informasjon som er tilgjengelig i Google Analytics er så omfattende at det er fort gjort å “gå seg bort” eller bruke mye tid på tall som ikke er vesentlige.

Ofte ser vi en markant verdi for våre kunder ved at vi kan bruke tid i Google Analytics til webanalyse for å finne ut av hva som har fungert og hva som ikke fungerte.

Vi arrangerer også jevnlig kurs i Google Analytics. Les mer om kursene og se oversikt over datoer.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024