Analyse

Analyse blir stadig viktigere for å kunne skille det som fungerer fra det som ikke fungerer. Det er mange ulike analyser og omfang, og vi kan hjelpe deg med både enkle og omfattende analyser.

Mengden data øker hele tiden som vi kan måle stadig mer. Det gjør at behovet for analyse stadig blir viktigere og vi ser hvordan tid og innsats på analyse gir både mer innsikt og bedre avgjørelser.

Hvorfor Analyse er så viktig?

Analyse er viktig for å kunne lære og ta avgjørelser basert på tall og data, og ikke magefølelsen. Vi gjør ikke analyse for å samle inn data, men for å danne et grunnlag til å ta gode avgjørelser.

I en digital hverdag hvor investeringer og budskap kan styres på detaljnivå er det viktig å vite hva som fungerer og bidrar med inntekter for din bedrift. I mange tilfeller det Google Analytics et sentralt verktøy og vi anbefaler å gjøre analysene basert på data.

Da er det lurt å sette noen mål og KPIer som vi kan styre etter og som kan fortelle oss hvor godt vi lykkes.

Det er mange forskjellige analyser, men det er noen som du bør starte med.

En trafikkanalyse er med på avdekke hvor trafikken din kommer fra og hvilke kanaler, medier, og henvisninger som skaper trafikk og verdi for deg.

Analyse om adferden til brukere gir innsikt i hvordan nettsiden din brukes, hvilke sider som sender brukeren videre og hvilken brukeren går rett ut igjen fra.

Konverteringsanalyser ser på hvor verdiene skapes. Ser vi det i sammenheng med hvilke sider som besøkes og hvor de kommer fra begynner det å bli data som kan være med på å danne grunnlag for avgjørelser. Enten om å endre på markedsføringsbudsjettet eller å jobbe med konverteringsoptimalisering.

Uansett hvilke analyser du gjør eller fokuserer på så er målet å kunne finne og bruke data til kontinuerlig optimalisering slik at resultatene hele tiden blir litt bedre.

Hvem passer analyse for?

Alle bør drive med analyse, men ofte er det en sammenheng mellom størrelse på bedriften og behovet og investeringer i analyse.

Jo flere kanaler du driver markedsføring – og jo mer trafikk du har – jo viktigere blir det å også bruke tid på analyse.

Hvis du gjør en kampanje bør du helt klart sette av tid og penger til å gjøre en analyse av data i forkant, underveis og i etterkant for å få svar på om kampanjen var lønnsom eller ikke.

Hvor mye koster analyse?

Kostnaden til analyse bestemmes helt av omfanget og hyppigheten.

Enkle analyser som ikke gjøres veldig ofte vil ikke være store investeringen, men vil fort kunne gi god lønnsomhet ved å hjelpe deg med å ta bedre avgjørelser og fordeling av budsjetter og ressurser.

Vi kan hjelpe deg med forslag og anbefaling på hvilke analyser du bør gjøre og hvor ofte du bør gjennomføre analysene. Det vil også gi deg en forståelse av hvor mye det vil koste.

Gjøre selv eller få hjelp

Analyse er ofte tidkrevende og tørt da det inkluderer behandling av store datamengder.

Dette gjør at mange ønsker å få hjelp til å gjennomføre bearbeidelse og analyse av dataene slik at de kan presenteres noen funn som skal danne grunnlag til å ta avgjørelser.

Kontakt oss gjerne for å diskutere hvilke analyser du bør vurdere og hva du kan forvente å få ut av det.

Kurs og Workshop

Uansett hvem som gjør analyser for deg kan det være nyttig med et kurs for å lære mer om begreper, metodikk og ulike typer analyse.

Her finner du hele oversikten over våre kurs.

Vi tilbyr også skreddersydde workshops innenfor alle våre fagfelt. Kontakt Digital Opptur i dag for en prat om dette eller kom innom oss for en kopp kaffe.

Lurer du på noe?

    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Alle rettigheter reservert 2021