Vi er nok alle enige om at sosiale medier har gitt oss nye muligheter til å kommunisere på, og at det påvirker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Sosiale medier tar opp mer og mer tid i hverdagen, og det å kunne utnytte mulighetene man har til å kommunisere på plattformene er essensielt for bedrifter. For å kunne nå ut til målgruppen din er det viktig at du kommuniserer med brukerne på den måten som appellerer mest til dem, uansett om innholdet ditt er organisk eller betalt.
Mange tror at organisk kommunikasjon på sosiale medier er gratis, derimot er det ikke det. Tiden man legger i innhold, kommunikasjon med brukerne, utarbeiding og forbedring koster penger. Tid er penger! Annonsering på sosiale medier er også en god løsning for å kunne få mer eksponeringer og bedre rekkevidde. Mer informasjon om annonsering på sosiale medier finner du her.
Kommunikasjon, både i det virkelige liv og på sosiale medier, handler om lytting. Det å ha brukeren i fokus er en viktig faktor for å lykkes på sosiale medier. Sosiale medier gir deg verdifull data og tilbakemeldinger, som hjelper deg med å forbedre og skape en lojal kunderelasjon. Å pleie relasjonen til brukerne sine, bidrar med å øke verdien til selskapet.
Når vi prater om å lytte, er det også relevant med respons. Det å gi respons til brukere, vise at de er ønsket. Kundeservice på sosiale medier har blitt mer relevant, og det å svare på både negative og positive tilbakemeldinger er viktig for å vise at man er tilstede. Det handler i stor grad å gi verdi til brukerne.
Å holde seg oppdatert på det nye innen sosiale medier, og hvor målgruppen befinner seg er viktig for å nå ut til de riktige brukerne. Gi brukerne en verdi ved å følge med på deg, skape et samfunn hvor de kan kjenne på en tilhørighet. Det å gjøre de oppmerksom på verdien som du tilfører inn i livet deres, er også viktig. Dette gjør det lettere å skape lojale kunder.
Endringer og nye ting på sosiale medier kan virke skremmende i starten, men det meste er verdt å bruke tid på å forstå dem, slik at du bruker kanalen på deres premisser. Nye formater, og nye funksjonaliteter på plattformene kan være verdt å kaste seg ut i med en gang.
Det å være først ut i å ta i bruk de nye funksjonene og formatene på plattformene gir ofte stor verdi. Det gjør det enklere å ligge foran konkurrenter, samt at de sosiale kanalene ofte gir økt rekkevidde når det kommer til nye funksjoner.
Trender på sosiale medier er viktig å følge med på om du vil lykkes. Det å være autentisk er en trend som har blitt mer ønsket og forventet, særlig etter korona-pandemien. Brukere på sosiale medier forventer mer personlig og ufiltrert innhold. Dette gjelder spesielt på TikTok, og Instagram, og kommer nok som et svar på appen BeReal og dens fokus på autentisitet.
Det finnes utrolig mye inspirasjon å finne på de sosiale kanalene, og det kan være lett å falle for fristelsen å kaste seg på for mye sosiale medie-trender. Derimot er det like viktig å ta et steg tilbake og tenke på om dette reflekterer merkevaren din. “Vil vi få gode og relevante resultater av dette, og henger det sammen med vår merkevare og vårt mål?”
Konsistens er viktig når det kommer til innhold, og det er viktig å ha en rød tråd gjennom alt, for å lettere bli gjenkjent. Det er viktig å huske på at du som merkevare, bestemmer hva brukerne skal se av deg på sosiale medier.
Gode resultater gir deg desto større grunn til å opprettholde nivået på de sosiale kanalene. Å jobbe kontinuerlig med forbedringer og endringer vil kunne holde engasjement og rekkevidden oppe. Det aktivt bruke de sosiale mediene som er riktig for din merkevare og ditt mål er viktig. Sosiale mediene du benytter deg av reflektere også hvem du er som bedrift og hva du vil oppnå.
Det å ha mål og KPIer som gir deg noe å jobbe mot, er viktig for å kunne se og skape resultater. Ved hjelp av disse målene kan du måle effekten av innholdet ditt og om brukerne er nye eller gamle, samt mye mer. Dataen du samler inn er ekstrem verdifull, og det er viktig å utnytte den til dens fulle potensiale.
Pandemien forandret brukere og forbrukere, og dette gjelder også på sosiale kanaler. Pleie relasjonene, og skape lojale og engasjere brukere har blitt viktigere enn tidligere. Brukerne har blitt mer tilpasningsdyktige, og har et nytt utvalg av interesser og drivere. Det er nå viktig å se forbrukere som helhet og skape en forbindelse mellom merkevare og bruker. Mange bedrifter kommer derfor til å bli mer opptatt av “communities” enn persona i fremtiden. (Talkwaker, 2023)
Sist, men ikke minst. Vær aktiv! Kommunikasjon er avhengig av minst to sider, og for å kunne kommunisere med din målgruppe må du være tilstede. Det å være aktiv på plattformene, gjør det også enklere for brukerne å engasjere seg. Utnytt funksjonene på plattformen; story, videoer og posts, for å vise ulike sider av merkevaren.
Kommunikasjon på sosiale medier er ikke ensidig, og det er viktig å huske. Når du møter brukernes behov og forventninger, og pleier relasjonene med brukerne, vil du kunne skape lojale kunder. Ha en god plan på hvordan du skal kommunisere med målgruppen, og veien til gode resultater blir mye enklere.
Trenger du hjelp med sosiale medier, ta kontakt med en av våre eksperter eller meld deg på et av våre webinarer for mer informasjon om sosiale medier her.
Talkwalker. 2023. “Social Media Trends Report 2023”. Side 83-91. https://accelerate.talkwalker.com/smt23-en/smt23-report-en?mkt_tok=NTM4LURDWC00MDAAAAGIPtlLMOe6goo1Yqw6SmUU_EqeBY1gyntBQDeYug_nduA7dWwT7qxG4bDblh3aTPV9K0jSIq5j8VTjAOORmXArQqiGfGgKhSKtGvNw0fChqa71UrQ#page=1
Valen-Utvik, Astrid. 29.01.2021. “11 tips for å lykkes i sosiale medier.” https://www.kommunikasjon.no/pr-prat/2021/11-tips-for-a-lykkes-i-sosiale-medier
Wikstrøm, Morten M. Uten år. “Slik kommuniserer du i sosiale medier.” Brukt 16. januar 2023. https://increo.no/blogg/slik-kommuniserer-du-i-sosiale-medier/