Relasjonsmarkedsføring handler å lytte til kundene sine og bygge et langsiktig forhold over tid. Det er en markedsføringsmetode som handler om å strekke seg litt lenger og beholde de lojale kundene. Hvordan klarer du å lage et miljø hvor kundene dine trives?
Relasjonsmarkedsføring gir mer lønnsomme og varige kunderelasjoner. I motsetning til tradisjonell markedsføring som fokuserer på å selge tjenester og produkter til kunder, har relasjonsmarkedsføring som mål å skape og vedlikeholde positive relasjoner.
Relasjonsmarkedsføring bidrar til å
For å klare å skape gode, langsiktige relasjoner med kundene dine, er det viktig å kjenne dem. Dette kan gjøres gjennom et CRM-system (Customer Relationship Management). Ved bruk av et slikt system kan du lagre informasjon om kundene dine, som for eksempel preferanser, kontaktinformasjon og kjøpshistorikk. Dette vil gjøre det lettere for deg å kunne bygge en personlig tilnærming og personalisere markedsføringen rettet mot de individuelle kundene gjennom e-post, sosiale medier og innholdsmarkedsføring.
Å være tilgjengelig for kunden er kjempeviktig, enten det er via e-post, mobil eller sosiale medier. Å ha en kort responstid på spørsmål og kommentarer viser profesjonalitet og viser at du bryr deg, og at kunden er en prioritet. Når du svarer er det viktig at du er ærlig og profesjonell. Dette gir kunden et inntrykk av at de kan stole på deg. Sosiale medier og mobile plattformer gjør det enkelt å alltid være tilgjengelig. Det lettere enn noen gang å kommunisere og være tilgjengelig for kundene dine, og opprette en én-til-én tilknytting.
Bedriften din kan levere verdi gjennom produkter eller tjenester du tilbyr. Å skape ekstra verdi handler om å gi det lille ekstra, som for eksempel gratis webinarer, e-bøker eller personaliserte rabatter. Det å skape ekstra verdi er essensielt for å vise kundene at du bryr deg og øke sannsynligheten for at de ønsker å kjøpe fra deg igjen.
Et felleskap vil gi kundene dine mulighetene til å kommunisere med deg og hverandre. Det at kunder har muligheten til å diskutere med hverandre i ditt felleskap vil gjøre dem tryggere på din bedrift og skape gode relasjoner. Et fellesskap rundt merkevaren din kan skapes gjennom et diskusjonsforum, en Facebook gruppe eller en e-postliste. Dette vil gi deg en unik måte å kommunisere med dine kundegrupper, og det gjør at du kan utforske og skape en dypere forståelse for et meningsfullt forhold til målgruppen. Fellesskapene du skaper kan også føre til økt synlighet, som skaper verdi for nye kunder.
Oppfordre kundene dine til å gi deg tilbakemeldinger, spør om deres meninger rundt produkter eller tjenestene du tilbyr. Dersom man er så heldige at kunden har tatt seg tiden til å gi deg tilbakemelding er det svært viktig at det følges opp. Kunden trenger ikke bare å kjenne på at det er takhøyde for å gi tilbakemeldinger, men også vite at de blir hørt og fulgt opp om nødvendig. Dette gjelder både de positive og negative tilbakemeldinger.
“Kort fortalt handler relasjonsmarkedsføring om å ta vare på de kundene som bringer verdi til din bedrift og å sørge for at de er fornøyde og lojale.” - Amalie Raastad.
Det finnes mange måter å gå frem på når de kommer til relasjonsmarkedsføring. Hva du skal gjøre, avhenger av hva som er deres verdier og hva som er viktig for din bedrift. Kanskje skal dere ta med kunder på produktutviklingen, eller la de danne nettverk med hverandre, eller kanskje de kan bidra med intraktivt innhold?
Hva motiverer kundene dine? Hvordan skal du får dem til å engasjere seg?
Det er viktig å ikke glemme at relasjonsmarkedsføring handler om å bygge et forhold med kundene dine, basert på tillit og respekt. Det er en prosess som du må legge tid og energi inn i. Her nytter det ikke å fake! Vil du ha litt drahjelp? Du vet hvor du finner oss.