Bli helt rå på TikTok-strategi

07.11.22


7 minutter

En TikTok-strategi blir aktuelt for stadig flere bedrifter. Den populære appen får hele tiden mer variert innhold og nye brukere i alle aldere. Kanskje er din neste gullgruve og favorittkanal her!

Om du ikke har TikTok fra før er det på tide å åpne telefonen din, laste ned appen og begynne å skrolle. Du har garantert hørt om all dansingen som befinner seg der, men den tiden er forbi. Nå får du alt fra nyheter, sport, humor, mote, business, helse - ja, alt mulig.

I følge Ipsos har TikTok eksplosiv vekst i Norge:

  • snart 1,2 million registrerte brukeren i Norge
  • appen er blant topp 5 sosiale medier i Norge
  • 28 % av nordmenn over 18 år har en profil
  • 20 % av nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig
  • i aldersgruppen 18 og 29 år bruker 50 % TikTok daglig

Etter du har brukt appen en stund tilpasser den seg det du liker å se. Som bedrift kan du altså gjennom en god strategi bli synlig mot målgruppen din. Og det uten at det koster for mye. TikTok er fremdeles en ung plattform sett i forhold til sine konkurrenter, noe som gjør at det er en billig plattform å annonsere på! 

Hvordan gjør man det billig og bra på TikTok?

Tiden du har for å få oppmerksomheten til en bruker på TikTok er ekstremt kort. Klarer man ikke å underholde allerede i løpet av de første sekundene mister man mesteparten av seerne. 

Så hvordan skal man holde på dem? Jo, ved å tidlig komme med en hook eller en løsning. 

Her er to mulige fremgangsmåter: 

Enten:

  1. Hook: Vet du hva Elon Musk gjorde denne uka??
  2. More intrigue: INGEN så dette komme, men han har allerede tjent 1 million!
  3. Punchline: Elon Musk har lansert en parfyme!

Eller:

  1. Punchline: Elon Musk lanserte nettopp en parfyme som heter “Burnt Hair” og har solgt for 1 million allerede!
  2. Story from the beginning: I går tweeta Elon Musk…. 

Hashtags - kanskje ditt viktigste hjelpemiddel

Får å kunne gå viralt er det viktig at du viser videoen til de rette personene. Den enkleste måten å fortelle TikTok hvilke interesser målgruppen din har, er å bruke hashtags. 

Det kan være fristende å benytte seg av populære hashtags som eksempelvis #fyp #booktok #gymtok, men her er konkurransen så stor at det er vanskelig å slå igjennom.

Snevre gjerne inn hashtaggene til noe mer spesifikt, slik at du øker sjansen til å treffe segmentet med et mer spesifikt budskap, som for eksempel #bicepworkout i stedet for generiske #gymtok.

To strategier som hjelper deg å nå langt!

Det popper opp nye trender på TikTok hele tiden, så her gjelder det å følge med hvis man skal være tidlig ute. Ikke alle trender fungerer til alle merkevarer, så her gjelder å finne noe som passer for deg. Humor kan fungere bra på TikTok.

Link til trenden: “He’s a 10 but”

En annen strategi er newsjacking: Å bruke noe i nyhetsbildet til din fordel, som oftest på en morsom måte. I Norge fungerer newsjacking ekstremt bra, siden landet er lite og de fleste får med seg nyheter. Men newsjacking er samtidig vanskelig; det krever perfekt timing og en god idé. 

Kondomeriet newsjacker sjakkskandalen

Bruk influencere (hvis det passer til merkevaren)

Influencer marketing er en milliardindustri, og passer godt på TikTok.

Troverdigheten fra influenceren du bruker smitter over på det du selger, og følgerne får en tilhørighet til merkevaren din. Merkevaren opparbeider seg social proof og word of mouth, og du skaffer deg større rekkevidde.

Valg av influencer har alt å si, så tenk godt over hvem og hvorfor før du velger!

Bygg et community

På TikTok forventer brukerne å bli underholdt, men de er også raske til å uttrykke sine meninger - på godt og vondt. Det er derfor viktig å bygge et community (samfunn, interessefellesskap) slik at følgerne føler at de blir underholdt og at får får noe igjen for å bidra. 

Som bedrift bør du vise at du bryr deg om dem som samhandler med filmene. Gi noe tilbake når de engasjerer seg. En kommentar fra deg kan bety så lite for deg, men så mye for den som faktisk blir svart. 

Regelmessige innlegg med riktige verktøy

Som alle andre sosiale medier ønsker man regelmessig posting av innhold på kanalen. Spesielt for dem som følger deg, de ønsker jo å se mer av det akkurat du legger ut! 

Verktøy som TikTok Analytics vil hjelpe deg til å se når det er best for deg å poste innlegg. TikTok har flere forskjellige filtre og verktøy som burde brukes der det er mulig. Synligheten på innleggene dine kan økes ved å bruke populære filtre og verktøy - men også lyd:

Over 90 % av brukerne har på lyd når de er på TikTok, derfor er musikk og lyd viktig. Det er lett å se hvilke sanger som gjør det bra i appen. Prøv alltid å finne riktig musikk til din video, og gjerne sanger som trender. Gjenkjennelig musikk kan gjøre at brukere gir filmen din en sjanse i stedet for å sveipe videre. 

Algoritmen i TikTok plukker opp de tekstene du bruker i innleggene, og viser filmen din til dem som mest sannsynlig har interesse av å se den. Du kan lese mer om hvordan du jobber med å få riktige brukere på innholdet ditt i vår artikkel om TikTok SEO.

Annonsering på TikTok 

Det finnes flere måter å fronte et budskap på en betalt måte, de mest brukte er vanlige ads og spark ads. 

Fordelen med vanlige ads er at du trenger ikke å ha en TikTok-profil. Du kan legge inn reklame på spesifikke hashtags som passer til din nisje.

Spark ads gir deg en boost av eksisterende innlegg. Her må du har en konto fra før, og filmen må først legges ut organisk. Er du usikker på hvilken post du skal sparke, legg ut alle postene først organisk, spark deretter den som er mest populær. 

Uansett hvilken ad du bruker, vær klar og tydelig på Call to action og hva du ønsker at brukeren skal gjøre. 

Gå viralt med hashtag challenge 

Med en hashtag challenge utfordrer du alle eller noen brukere til å gjøre noe. Hvordan du ønsker å gjøre det er opp til deg, men et tips vil å være å inkludere kreative TikTok-influencere og en catchy hashtag for å få en pangstart! 

Flere store merkevarer som Samsung, BMW og Ralph Lauren har tatt i bruk denne muligheten i forbindelse med nylanseringer. 

Så organisk som mulig

Uansett hvilket triks eller ads du bruker på TikTok er det viktigste å være deg selv og ha det gøy! Gjør innholdet ditt så organisk som mulig og gli inn sammen med resten av det brukergenererte innholdet på kanalen. 

Hvis du ønsker å teste TikTok for din bedrift er det lurt å starte med en strategi. Her kan vi hjelpe deg med både planlegging og gjennomføring. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat om TikTok!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024