Ipsos er klar med årets første kvartalsrapport for sosiale medier i 2021. Ikke uventet er det Snapchat som viser til aller størst fremgang.
Snapchat ble lenge ansett for å være en lettvekter, og av mange en mindre seriøs aktør i fellesskapet av sosiale medier.
Mye tyder på at utfordreren fra 2011 har gjort spådommene til skamme. Det er spesielt i aldersgruppen 18-29 at veksten av brukere av det lekne sosiale mediet er størst. Andelen unge som har profil øker fra 78% i siste kvartal av 2020 til 85% i denne målingen.
Tidligere har vi blogget om 10 grunner til at du burde annonsere på Snapchat
Men det er ikke bare i den yngste aldersgruppen Snapchat gjør det bra. 76% av kvinnene i aldersgruppen 40-59 har profil, mens 63% av mennene i samme gruppe også er tilstede. Dette er ikke en ny trend.
Stadig flere i alle aldersgrupper oppgir Snapchat som sitt prefererte sosiale medium.
På tross av Snapchat store suksess er det mange bedrifter som nøler med å benytte seg av kanalen som annonseringsplattform. Vi tror dette baserer på mange misforståelser og bruker derfor mye tid på å rette opp i disse når vi snakker med kunder.
Fordelen med at få bedrifter er til stede er at kanalen enn så lenge er underpriset. Sammenliknet med andre kanalen vil man fort merke at det er Snapchat som kommer seirende ut.
Snapchat skiller seg fra sine konkurrenter Facebook og Instagram både gjennom form og innhold. Mange opplever Snapchat som en mer tilgjengelig og innovativ plattform.
Der i sær Facebook oppleves lite brukervennlig, masete og komplisert gjør Snapchat suksess med få hovedfunksjoner som fokuserer på kommunikasjon med brukeres nærmeste. Som annonsør står man i en særstilling på Snapchat fordi mange opplever den innovative formen på reklamen som mer positiv, enn Facebook-annonser.
Trenger du hjelp til å komme igang med Snapchat annonsering? Vi kan hjelpe deg både med oppsett av Snapchat-konto og til å komme igang med annonsering.