Er TikTok fremdeles en voksende kanal? Er det noe vits i å være på Pinterest? Her er hovedfunnene fra den ferskeste Ipsos SoMe-tracker.
Ipsos SoMe-tracker gir et innblikk i aktuelle trender og endringer i brukervaner på sosiale medier. Rapporten er basert på innhentet data fra respondenter i aldersgruppen 18+, og presenterer målinger fra 17 sosiale medieplattformer. Denne er det verdt å følge med på! For å gjøre det enklere for deg, har vi lest rapporten - og her er oppsummeringen av de viktigste punktene.
88 % bruker sosiale medier ukentlig, og 76 % bruker dem daglig. Aldersgruppen 40-49 år er mest engasjert, der 82 % oppgir at de er aktive minst en gang om dagen på sosiale medier.
70 % benytter seg av digitale strømmetjenester ukentlig eller oftere, hvorav 37 % daglig. Blant den yngste aldersgruppen, 18-29 år, er frekvensen av bruk betydelig høyere. Hele 88 % av denne gruppen oppgir at de benytter seg av strømmetjenester minst én gang i uken.
Facebook er fremdeles plattformen med flest aktive brukere. Etter flere års betydelig økning har TikTok sin posisjon nå stabilisert seg. I løpet av andre kvartal 2023 var TikTok og Twitter like store: begge hadde 28 % av befolkningen over 18 år. Det er verdt å merke seg at Twitter rebrandet til “X” i Q2.
Ipsos SoMe-tracker data for brukerne på Tik Tok og Twitter (X).
Sammenlignet med tall fra samme periode som i fjor, ser vi en klar nedgang på daglig bruk av Meta sine medieplattformer (Facebook og Instagram). I andre kvartal 2022 hadde Facebook en andel på 69 %, mens i andre kvartal 2023 har den gått ned til 61 %, en nedgang på 8 prosent. På samme tid hadde Instagram en andel på 45 % i andre kvartal 2022, som har sunket til 39 % i andre kvartal 2023, en reduksjon på 6 prosent.
I målgruppen 18-29 år, ser vi at Snapchat er mest brukt på daglig basis, med en daglig brukerandel på 72 %.
På andreplass følger Instagram etter med en daglig prosentandel på 59 %. I tredje kvartal 2023 har altså Instagram overtatt andreplassen fra Tik Tok blant den unge målgruppen, som har 54 % daglige brukere.
Daglig bruk på Meta går ned.
Ipsos SoMe-tracker har identifisert Pinterest som en one to watch ettersom det forventes at kanalens popularitet øker i fremtiden. Av aldersgruppen 18+ har Pinterest 4 % daglige, og 8 % ukentlige brukere.
Pinterest forventes å vokse
Sammenlignet med andre kvartal 2022 har det vært en signifikant økning i aldersgruppen 18-29 sin bruk av Pinterest. Kvinner bruker kanalen mest, og tall fra både første og andre kvartal 2023 indikerer at differansen mellom menn og kvinner blir større.
Du kan lese hele rapporten til Ipsos her.
Har du et spørsmål rundt sosiale medier, eller trenger digital rådgivning for å øke dine digitale prestasjoner? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat 😀