Det å tilpasse innholdet til den enkelte sosiale mediekanalen har mye å si for resultatet! Medievanene våre har endret seg, både hvordan vi anvender plattformene og hvordan vi konsumerer innholdet. Her er en guide til hvordan du bør tilpasse formatene dine på de ulike sosiale mediekanalene.
Det er en stor majoritet som benytter mobilen når de er på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og Tiktok.
Mobilen vår har en mye mindre skjerm enn pc-skjermene våre, og det lønner seg å ta hensyn til dette. Selv om det er noen forskjeller mellom kanalenes formater, er det noen likhetstrekk. Det er lurt å ta så mye skjermplass som mulig, men det finnes også noen unntak.
Det større sannsynlighet for at seeren stopper opp, og engasjerer seg i posten din, når du bruker større skjermplass. Det er stor forskjell mellom 4:5 og 2:3. Det liggende formatet tar opp mindre enn 50% av skjermen, i motsetning til stående format, som tar opp mer enn 50% av skjermen.
De mest brukte formatene som brukes i Sosiale Medier i dag er i all hovedsak disse seks formater. Disse er 1:1, 4:5 og 9:16.
Tidligere var det liggende formatet 16:9 et av de mest brukte formatene. Det ble beskrevet som cinematisk og profesjonelt. Dette var da man brukte pc-skjermer og TVer mer enn mobilskjermer.
Formater har utviklet seg i tid med hvordan vi har utviklet vår bruk av nye og ofte mindre og mobile enheter. I dag ser de fleste sosiale medier poster på mobilskjermer. Disse har skjermer som er høyere enn bredde, og da er det naturlig at utviklingen har gjort stående poster mer vanlig.
Jo mer plass på skjermen, jo bedre! Det er en fin tommelfingerregel, men ikke helt riktig. Det er nemlig en forskjell mellom formatene vi poster organisk på sosiale medier (ikke betalt), og det vi annonserer for (Betalt).
Her finner dere en oversikt over de mest optimale formatene til de ulike plasseringene på tvers av de ulike SoMe plattformene:
Facebook innlegg bilde og video
Betalt anbefales 1:1 om man skal bruke både Facebook og Instagram. Betalt, kun instagram: 4:5
Siden 1:1 kan brukes begge steder anbefales dette dersom det ikke er mulig å lage flere formater.
Facebook stories:
- dette gjelder både organisk og betalt
Facebook direkteartikler:
Instagram innlegg bilde:
Instagram innlegg video:
Instagram stories:
Snapchat og Tiktok:
Linkedin betalt:
Pinterest organisk:
Pinterest betalt:
Pinner med et sideforhold større enn 2:3 kan bli kuttet av i folks feed
Ønsker du hjelp med formater til annonsering på sosiale medier, eller forslag til hvilket innhold man bør benytte på de ulike plattformene. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat.